عوامل موثر در رونق بخشی مراکز خرید

|
0 دیدگاه

مراکز خرید با توجه به استراتژی بهره برداری  در جغرافیای محیطی  نیاز به  تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دارند تا بتوانند  امکانی جهت حضور دایم مردم فراهم کنند .

امروز مردم کلان شهری مانند تهران مایلند به مراکز خریدی مراجعه کنند که  ضمن خرید یک روز آرام و مفرحی را به اتفاق خانواده در آنجا سپری کنند . هر مرکز خریدی که بتواند به نیازها و خواسته های بیشتر این گروه از مردم پاسخ دهد  طبعا  از موفقیت بیشتری برخوردار خواهد بود .

از این رو در مراکز خرید تجاری ، رنگ  و نور در فضا ، امکانات رفاهی و تفریحی  ، فود کورت ها و رستوران های معروف ، کتابفروشی  و اسباب بازی فروشی ، سالن های سینما و تئاتر ،   هاپیر مارکت های بنام و مشهور ، پارکینگ مناسب ، دمای مناسب ،  حضور برندهای مشهور ، نظافت ، تبلیغات و اطلاع رسانی ، انتظامات و نگهبانی ، وجود اتاق هایی برای استعمال دخانیات و استراحت ،  اتاق هایی  برای شیردهی مادران ، وجود پله های برقی مناسب و آسانسور ، بوی معطر ثابت در همه فضا های داخلی ، شهربازی  مدرن و شیک و پرسنل آموزش دیده  از جمله  نیازهای یک مرکز خرید مدرن است که  می تواند  بخشی از خواسته های شهروندان کلانشهرهایی مانند تهران را برآورده کند . بنابراین  حتی  نور نامناسب  فضا های داخلی یا تهویه هوای بد و بوی نامعطر  یا چیدمان نامناسب برندها و حتی دکورها می تواند در جذب و دفع مشتری موثر باشد .

در کلان شهری مانند تهران به خصوص در منطقه ۲۲ دهها  مرکز تجاری  وجود دارد و دهها  مرکز خرید نیز در حال آماده شدن است . بی تردید در سال های آینده با   انبوهی از  مراکز خرید تجاری و تفریحی روبرو می شویم و هر مرکز خریدی که بتواند  امکانات رفاهی و خدماتی بیشتری ارائه کند طبعا مردم به آن مرکز مراجعه می کنند .

مالکان و مدیران مراکز خرید باید با  شناسایی و مطالعه نیازها و خواسته های   شهروندان  زمینه ها  را برای حضور آنها فراهم سازند . شاید  در دو دهه قبل رفتن به مرکز خرده فروشی مدرنی  مانند  شهروند  برای بسیاری از شهروندان تهرانی  شوق انگیز و جالب توجه بود اما با روی کار آمدن  خرده فروشانی مانند هایپر استار  تمایل مردم برای رفتن به این مراکز کمتر شده است برای این که  مراکز جدید  در یک فضای  و زیبا  و ارائه خدمات تخفیفی  و داشتن پارکینگ های رایگان و بزرگ برای مردم  لذت بخش تر از مراکز فروش سنتی است

اگر بخواهیم زمینه های حضور مردم را در مراکز خرید   بررسی کنیم با مراکز مختلفی روبرو می شویم که  هر کدام دارای استراتژی ،برنامه ریزی و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی هستند .  از این رو نمی توان  طرحی یکسان برای ایجاد پاخور  برای همه مراکز ارائه کرد . مرکز خرید تیراژه یک ، مجتمع تجاری اطلس مال  , مجتمع تجاری کورش ، ارگ تجاری تجریش ، مرکز خرید پالادیوم هر کدام  دارای ماهیت و هویت متفاوت از هم هستند و نمی توان راهکاری  یکسان برای ایجاد رونق   همه آنها ارائه کرد .

بنابراین  برای این که مرکز خرید از پاخور مناسبی برخوردار باشد باید  به عوامل مختلفی از جمله نوع سازه  ، امکانات و خدمات ، جغرافیای محیطی ، شرایط اقتصادی منطقه ، نیاز سنجی محلی ، تنوع و تکثر خدمات و محصولات ، نوآوری و خلاقیت و… توجه کرد .

بی تردید انتظار همه مردم  از مراکز خرید یکسان نیست .  افراد با توجه به درآمد ، سن ، تحصیلات ، محیط زندگی ، دارای خواسته های و نیازهای متفاوتی هستند . از این رو هر مرکزی خرید باید کاملا بر اساس مطالعات بازار  طراحی و ساخته شود .  یکی از علت های عدم موفقیت برخی از مراکز تجاری در تهران به دلیل نبود  مطالعات بازار یا مطالعات بازار نادرست است .  در منطقه ای که سرانه درآمد   مردم در حداقل ممکن تعریف می شود حضور برند خارجی با قیمت های نجومی  طبعا با شکست روبرو می شود . نیاز جامعه مرفه با جامعه متوسط شهری و جامعه کارگری تفاوت دارد .  بنابراین هر مرکز خرید  در همان مطالعات اولیه  مشتری هدف خود را تعیین می کند و بر اساس  شناسایی نیازها و خواسته های مشتری  مرکز خرید خود را طراحی و اجرا می کند .

امروز در کلان شهر تهران  مراکز خریدی وجود دارد که علی رغم  این که از زمان افتتاح آن سالها گذشته  اما هنوز چراغ فروشگاه های او  خاموش است و  آن تعداد اندکی که به هزار زحمت چراغ  را روشن نگه داشته است متاسفانه  مشتری ندارند .

بنابراین پاخور برای مراکز خرید دارای شرایط خاص است و نمی توان یک برنامه از قبل تعیین شده برای هر مرکز خریدی ارائه کرد  تا بتواند موفق شود . موقعیت مکانی ، موقعیت زمانی ، شرایط اقتصادی  از جمله عوامل موثری است که می تواند در جذب مشتری  مهم تلقی شود .

مردم به مراکز خریدی مراجعه می کنند که بتوانند نیازهای خرید و تفریح  و سرگرمی  و لذت آنها را فراهم کند . اما این را فراموش نکنیم چیزی که برای فلان دهک از مردم لذت  و تفریح است برای بخش دیگری از دهک اقتصادی  جامعه  امری بدیهی است. بنابراین شناساسی نیازها اولویت اول است .

مراکز خرید  برای این که از پاخور مناسبی در همه فصول سال برخوردار باشند نیاز به تدوین استراتژی و تهیه برنامه های  بازاریابی و مدیریت  بهره برداری  دارند .  برخی  از مدیران به تصور این که با حضور برندها در مراکز خرید  ، زمینه ها برای پاخور فراهم می شود  از بزرگترین و مهمترین برندهای منطقه و دنیا برای حضور در مراکز خرید دعوت کردند اما نتیجه آن چنان که تصور می کردند  اتفاق نیفتاد  زیرا  صرف حضور برند نتوانست دلیلی برای حضور مشتریان و مردم باشد .

محمدرضا محمدی

 

1 پسندیده شده
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.