نوتلابار ایرانی می شود

|
0 دیدگاه

گفت و گو با سینا محمدی میدیر و مالک نوتلابار و شهرام سیف هاشمی؛ استراتژیست برند و برنامه ریز ارتباطات بازاریابی


از زمان افتتاح اولین شعبه نوتلابار در ایران هنوز یک سال نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه برند نوتلابار بیش از ۵۰ شعبه در سراسر ایران راه اندازی کرده و بیش از ۷۰۰ نفر را به استخدام خود درآورده است .  گفت و گوی روزنامه آسیا با سینا محمدی مدیر و بنیانگذار نوتلابار و شهرام سیف هاشمی  استراتژیست برند و برنامه ریز ارتباطات بازاریابی ما را با نوتلابار بیشتر آشنا کرد . با هم بخوانیم .

 اولین جرقه نوتلابار

سینا محمدی : من عاشق نوتلابار بودم. وقتی هر روز صبح شکلات نوتلا را روی نان تست می کشیدم فکر می کردم چه کاری می توان انجام داد که مزه و کیفیت و تنوع ایجاد شود. بنابراین ابتدا خودم روی شکلات کار کردم و بعد نمونه ها را برای تست به دیگران ارائه دادم و پس از مطالعات و تحقیقات بسیار توانستم از نوتلا بیش از۵۰ محصول تولید کنم که در نوع خود بی نظیر است.

 اولین شعبه در تهران

سینا محمدی : ما اولین شعبه را  در ۲ شهریور ۹۴ در اندرزگوی تهران  راه اندازی کردیم و در این مدت کم توانستیم زمینه های ۶۸  شعبه را در تهران و شهرستان های ایران فراهم کنیم. از این تعداد ۵۲ شعبه در حال حاضر دایر هستند و بقیه نیز به زودی راه اندازی می شوند. در تهران ۲۴ شعبه در مناطق مختلف داریم و ۲۸ شعبه در شهرهای مشهد، رشت، کرمان، سمنان، بوشهر و شهرهای ساحلی مازندران افتتاح کردیم و قرار است تعداد این شعبات  به مرور افزایش پیدا کند.
hpmu512t
هویت سازی جدید

شهرام سیف هاشمی : اين روزها سخت در تلاشيم تا به هويت جديد برند، فرم و محتواي تازه دهيم، پس اول از همه نام را تغيير داديم… و مخاطبان به زودي تغييرات جالبي را مشاهده خواهند كرد و هيجان چندبرابر خواهد شد.ما درحال ايجاد تفاوت هايي در ساختار برند بوده و در چهارنقطه تماس آن با مخاطبان، مشغول به انجام تغييراتي هستيم.

ناتلاهای ديگر

شهرام سیف هاشمی : نامگذاري با استفاده از نام نوتلا، ابتدا توسط ما انجام شد و اين روند را ما ايجاد كرديم و طبيعي است وقتي نامي سرزبانها ميافتد، به دنبال آن، نام هاي ديگري هم از اين روند استفاده نموده و پديد آمدند كه البته ربطي به ما ندارند

lc9vzf6e

کارآفرینی

سینا محمدی : یکی از ثمرات ارزشمند نوتلابار مساله کارافرینی  است. در شرایطی که بازار کار بسیار نامناسب است و جوانان باید به سختی کار پیدا کنند  ما در فرصت کوتاه کمتر از یک سال توانستیم با راه اندازی ۵۲ شعبه فعال حدود ۷۰۰ نیروی فعال استخدام کنیم که این آمار  با توجه به زمان محدود بسیار  قابل توجه است. برای نوتلابار مساله کارآفرینی بسیار مهم است و ما از ابتدا به دنبال این هدف بودیم که بتوانیم برای جوانان بازار کار مناسبی پیدا کنیم. به همین خاطر  جوانانی را که  علاقه مند به کار هستند با گذراندن یک دوره آموزشی می توانند به استخدام  نوتلابار در بیایند  و زندگی جدیدی را در یک فضای زیبا و نو  آغاز کنند.

 انسجام در ارتباطات برند

شهرام سیف هاشمی : بزرگترین ابزار رشد برند و بالاترین عامل افزایش سهم صدای نوتلابار در این مدت کوتاه، تبلیغات دهان به دهان بوده است. با تکیه بر این رسانه ی ارزشمند انسانی و باتوجه به این بازوی قدرتمند، قصد داریم تا به رفتارهای ارتباطی برند، جان تازه ای دهیم و با حضور مجازی و حقیقی، ارتباطاتی منسجم با مخاطبان دوست داشتنی برند برقرار کرده و پیام برند را از طریق بازوهای ارتباطی مختلف به آنها برسانیم.

استخدام نیروهای معلول

سینا محمدی : ما هم از این شعار الهام گرفتیم که: معلولیت محدویت نیست.
از این رو ما در عرصه عمل ثابت کردیم که معلولیت محدویت نیست و افراد کم توان جسمی می توانند با ما در زمنیه راه اندازی شعبات نوتلابار همکاری کنند. به همین خاطر تاکنون ۳۴ نیروی کم توان جسمی اما فعال و با هوش  با ما در زمینه ارائه خدمات به مشتریان عزیز همکاری می کنند. ما معتقدیم  باید عمل کرد و این را با راه اندازی شعبات جدید و استخدام افراد و به خصوص نیروهای کم توان ثابت کردیم و قرار است شعباتی را با مدیریت تمام این گروه راه اندازی کنیم و در عمل ثابت کنیم که این نیروهای فعال در جامعه نیز می توانند ما را در انجام پروژه های مهم  یاری کنند.

 يكپارچه سازي محيط شعب و ايجاد اتمسفر مطلوب در آنها

شهرام سیف هاشمی : ایجاد احساس مشترک در تمامی محل های فروش محصولات، نوتلابار را برندی بزرگ تر از قبل نشان خواهد داد. در این مسیر، مدل های درست و برندهای بزرگ دنیا که احساسی واحد در هر نقطه از دنیا ایجاد کرده اند، مورد بررسی قرار گرفته اند و در حال بومی سازی رفتار آنها و بهره برداری از آنها به نفع این برند هستیم.
l1xymnm9
آموزش

سینا محمدی :  آموزش یکی از سرفصل های مهم  نوتلابار است . ما برای این بتوانیم خدمات رسانی به مردم را سیستماتیک کنیم نیاز داریم تا همکاران و کارکنان ما در شعبات مختلف دارای یک وحدت رویه در ارائه خدمات باشند . بنابراین با هزینه نسبتا بالا حدود ۷۰۰ نیرو از  باریستا تا کارگر ساده را ابتدا با برگزاری کلاس های مختلف آموزش دادیم و آنها را برای راه اندازی و ارائه خدمات آماده کردیم. گرچه هنوز به آن هدف نهایی دست نیافتیم اما در آینده نزدیک سیستم خدمات ما دارای یک نظام تعریف شده علمی خواهد بود به طوری که هیچ شعبه ما در سراسرکشور با دیگری  تفاوت نخواهد داشت. یعنی به لحاظ کیفیت، مزه، طعم، رنگ، حجم و بسته بندی تمام شعبات ما به یک نحو عمل می کنند. حتی به آنها آموزش که در برابر  سوالات احتمالی مشتریان چه پاسخ هایی بدهند بنابراین شما در تمامی شعبات برای یک سوال واحد یک جواب واحد می شنوید. به لحاظ پوشش و رفتارهای زبانی و بدنی نیز کاملا آموزش دیده اند تا بتواند طبق یک استاندارد از پیش تعیین شده خدمات ارائه کنند. ما در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ نیرو آموزش دیده داریم که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر مشغول کار شدند و بقیه نیز به مرور جذب نوتلابار خواهند شد.

آموزش نيروي انساني و نظام مند سازي رفتار آنها

شهرام سیف هاشمی :  بالابردن روحیه تیمی بین پرسنل و ایجاد حس وفاداری برند در آنها و همچنین تعامل درست تر و تاثیرگذارتر با مشتری، ما را برآن داشت تا با آموزش های تکمیلی مختص برند، راهی را برویم که برندهای بزرگی که دارای شعب مختلف در دنیا هستند، رفته اند.

حضور پرسنل در کلاس های آموزش کارگروهی، ارتباط با مشتری، شناخت جوهره ی برند، رفتارسازی و حل مشکلات و بسیاری موارد آموزشی دیگر، آنهارا در شرایط مطلوب قرار داده و نیروهایی توانمندتر از گذشته را در اختیار برند قرار می دهد.

انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور، در تمامی شعب شاهد رفتاری یکپارچه، ساختارمند، حساب شده و البته مورد نیاز برند و مخاطبانش دیده شود و از این طریق، پیامی واحد را از نوتلابار صادر کنیم.

نان داغ شکلات داغ

سینا محمدی :  این نام صرفا یک پیشنهاد از طرف رییس فرهنگستان زبان فارسی بود پیرو این پیشنهاد، ما درحال آماده سازی یک طرح جامع مطالعاتی  که البته از قبل شروع شده، درصدد  تغییر نام با ارائه محصولات جدید هستیم و قرار است به زودی این اتفاق عملی شود و نوتلابار با نام جدید و محصولات جدیدتر وارد بازار شود. بنابراین پیشنهاد فرهنگستان مبنی بر تغییر نام یک نظر همسو با ما است که همزمان اتفاق افتاد.
ما داریم نوتلابار را ایرانیزه می کنیم تا بتوانیم ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کنیم.

تنوع محصول

سینا محمدی : ما الان ۴۵ نوع محصول در شعبات خودمان عرضه می کنیم که این محصولات عمدتا  با نوآوری و طراحی ما وارد بازار شده است. یعنی تا قبل از این که نوتلابار در ایران راه اندازی شود چنین محصولی  وجود خارجی نداشت. بنابراین با توجه به تنوع محصولات که به زودی  محصولات جدیدتر و  عالی تر نیز اضافه خواهد شد ما رشد و توسعه می یابیم. در شعبات ما کارکنان به صورت سه شیفت از ۷ صبح تا ۱۲ شب کار می کنند برای این که ما برای همه زمان ها از صبحانه تا دسر شبانه محصول داریم. میان وعده های غذایی خوبی داریم که به سلامت بدن کمک می کند. ما الان در حال مطالعه برای ثبت کالری روی محصولات هستیم تا افراد  به راحتی  بتوانند حق انتخاب داشته باشند که فرضا صبحانه چه چیزی میل کنند یا بعد از شام چه محصول نوتلابار را  نوش جان کنند.

 تغيير در محصولات و توسعه آنها

شهرام سیف هاشمی : با توجه به بالارفتن انتظار مخاطبان از این برند، سعی داشتیم تا در منو تغییرات عمده ای ایجاد کرده و باتوجه به خواسته های جدید، محصولاتی جدید را بازهم بر پایه شکلات به منو اضافه کرده و سبدی کامل تر و منحصر به فردتر را ارائه دهیم.

ضمنا با توجه به گسترس این برند در حوزه هایی غیر از دسرها، برنامه های توسعه محصولات برند نیز در دستورکار قرار دارد و درحال هویت سازی محصولات جدید در حوزه های جدید هستیم که به زودی با آنها و در مکان هایی غیر از نوتلا بارها مواجه خواهید شد.

شعبات جدید

سینا محمدی : ما از همه کسانی که صادقانه قصد راه اندازی کسب و کار دارند و علاقه مند کار در زمینه شکلات و بستنی و… هستند، استقبال می کنیم و به آنها در زمینه راه اندازی شعبه کمک می کنیم تا بتوانیم به جامعه کارآفرینی کمک کنیم. به همین خاطر علی رغم پیشنهادهای خوب مالی برای سرمایه گذاری و گسترش شعبات، ما حاضر به همکاری نشدیم برای این که قصد ما ایجاد اشتغال بود. ما می خواهیم به سهم خودمان نرخ بیکاری را در ایران با افزایش شعبات کاهش دهیم.

هر جوانی که توانایی و علاقه کارکردن داشته باشد، ما با آغوش باز از او استقبال می کنیم و شرایط را برای راه اندازی فراهم می کنیم.
نوتلابار مال جوانان است.  برای همین  ما ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از  دیگر  بخش ها حقوق و مزایا می دهیم تا جوان ایرانی با اعتماد به نفس و با خیالی آسوده کار کند و  ایده های نو بدهد. ما از هر ایده نو در زمینه شکلات استقبال می کنیم و در صورتی که در هیات ما رای بیاورد آن محصول به نام خود شخص در شعبات عرضه می شود تا انگیزه برای خلاقیت و ایده های نو فراهم شود.

5 پسندیده شده
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.