توجه : روزنامه آسیا هیچگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام و غیره ندارد و هر گونه صفحه ای منتسب به این روزنامه جعلی است .
بی‌مرزتر از عشق، بی‌خانه‌تر از باد

گزارش خبرنگار آسیا از شب گازی پارس‌جنوبی

|
0 دیدگاه

سحر سعیدیان: در اولین روزهای تابستان بود که بارگیری و مهاربندی دوسکوی دوقلوی ۱۹A و ۲۱ هم‌زمان با هجوم ریزگردها از یارد خرمشهر به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس توسط شرکت تأسیسات دریایی آغاز شد.

دو سکویی که با هم ساخته شدند، در کنار هم بارگیری شدند و بیست و سوم تیرماه دوشادوش هم راهی آب‌های خلیج فارس شدند و حال  به پارس‌جنوبی رسیده‌اند، جایی در نقطه صفر مرزی ایران و قطر.

متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران معتقدند، حمل دریایی دو سازه عظیم در یک نوبت برای انجام عملیات نصب از حساسیت به سزایی برخوردار است. موضوعی که نیازمند هماهنگی‌های قابل توجه و پذیرش ریسک‌های زیاد بوده و کاهش هزینه و زمان را برای اجرای این مگاپروژه ملی به همراه دارد.

تا چند سال گذشته عملیات بارگیری و نصب سکوها بدون حضور نمایندگانی از شرکت‌های خارجی میسر نبود، اما امروزه همه این کارها از سوی متخصصان ایرانی و به دستان پرتوان صنعتگران حوزه نفت انجام می‌شود، به طوری که سکوی ۱۹A یک ایرانی تمام‌عیار از آب درآمده   و طبق قول مدیران پروژه فاز ۱۹ تا آبان‌ماه روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این سکو برداشت خواهد شد.

بعد از طی مسافتی ۱۲۰ کیلومتری که حدود چهار ساعت به طول می‌انجامد، از روی عرشه قایق مسافربری نپتون ۱ که حدود ۶۰ نفر ظرفیت دارد، می‌توان سکوهای دوقلو را که روی بارج ابوذر ۱۱۰ جا خوش کرده‌اند مشاهده کرد. در کنار بارج ابوذر سازه‌ای عظیم‌تر قرار دارد که وظیفه نصب سکو را روی جکت به عهده دارد. اوشنیک ۵۰۰۰ تنها شناور خاورمیانه است که با ظرفیت اسکان ۳۹۶ نفر دارای جرثقیلی با ظرفیت ۵۰۰۰ تن برای نصب سازه‌های فوق سنگین است و قابلیت لوله‌گذاری تا عمق سیصد متری را دارد.

دماسنج دمای هوا را ۵۴ درجه نشان می‌دهد، اما تنها چیزی که بر روی کار تأثیری ندارد گرمای هواست. در رطوبت ۶۵ درصدی، کار تهیه گزارش و خبر با دوربین و سه‌پایه برای عکاسان و تصویربرداران سخت‌تر می‌شود.

مرحله جداسازی سکو از بارج ابوذر نیاز به زمان زیادی دارد و می‌توان گفت طولانی‌ترین مرحله کار است، اما این فرصت را در اختیار عکاسان و فیلمبرداران قرار می دهد که  با ثبت لحظه‌های به یاد ماندنی، حقایقی از عشق بدون مرز و فعالیت بی‌وقفه و ۲۴ساعته تلاشگران صنعت نفت را به تصویر بکشند.

مجریان پروژه نیز با انتقال از اوشنیک ۵۰۰۰ که توسط بسکت‌ها صورت می‌گیرد، به جمع خبرنگاران می‌آیند. خانه این مردان بر روی عرشه است و به نسیمی دلخوشند تا عرق بر جبین نشسته‌شان را بنوازد.

در این شرایط مهندس حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز ۱۹، مهندس تبریزی، قائم‌مقام شرکت تأسیسات دریایی، و مهندس علیخانی، جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس توضیحات کاملی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته ارائه می‌دهند.

فرخ علیخانی،  جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  می‌گوید امسال سکوهای فازهای ١٧B، ١٨B، ١٩A، ١٩B، ٢٠ و ٢١ نصب و راه اندازی خواهند شد و مابقی سکوها نیز انتهای سال ٩٦ و ابتدای سال ٩٧ نصب و راه اندازی می‌شوند.

همچنین مهندس مسعودی با تشریح عملیاتی که در حال انجام است، می‌گوید: پیش از عملیات جداسازی مهاربندی‌ها، از سه روز قبل عملیات تراز کردن جکت، یعنی برشکاری و جوشکاری با دقت بسیار بالا و در حد میلی‌متر آغاز شده   و با دستگاه‌های حساس و دقیق نقشه‌برداری کار تراز کردن جکت صحت‌سنجی شده است.

وی می افزاید :فاز ۱۹ پارس جنوبی سالانه سه‌ونیم تا چهار میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی دارد و پس از نصب سکو، عملیات نصب پل رابط این سکو و سکوی مشعل انجام می‌شود.

به گفته مسعودی، پس از این که عملیات نصب سکوی ۱۹A انجام شد، فعالیت‌های مربوط به پیش‌راه‌اندازی، هوک‌آپ (یکپارچه‌سازی چاه‌ها با سکو و برخی اتصالات) و راه‌اندازی انجام می‌شود و سرانجام گاز وارد سکو خواهد شد که این فرآیند پیچیده تا اواخر آبان‌ماه طول می‌کشد.

مهندس رحیم تبریزی نیز می‌گوید: در یارد خرمشهر هشت‌میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شده   که نشان از توانمندی پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه‌های نفتی دارد.

چند ساعتی گذشته است و بالاخره جداسازی سکو از بارج با موفقیت انجام می‌شود. سازه ۲۷۵۰ تنی به کندی از روی بارج بلند می‌شود. بارج ابوذر کنار کشیده می‌شود و سکوهای دوقلو از هم جدا می‌شوند. حفظ تعادل بارج و کشتی در این مرحله بسیار مهم به نظر می‌رسد. سکو به طرف جکت به راه می‌افتد. عقربه‌ها روی عدد نه و نیم شب جا خوش کرده‌اند و خیال حرکت ندارند، سازه هم چنان میان آب و آسمان معلق است تا به موقعیت نصب نزدیک شود. بسیاری از همکاران من به دریازدگی دچار شده‌اند و حال مساعدی ندارند، با این حال، در ثبت این وقایع حساس و پرخطر از هم پیشی می‌گیرند. مد دریا هر لحظه بیشتر می‌شود و تکان‌های شدید کروبوت نپتون ۱، کار فیلمبرداران و عکاسان را سخت‌تر کرده است. بطری‌های آب‌معدنی سرکشیده می‌شوند. اینجا گرما بیداد می‌کند. به ساعتم نگاه می‌کنم. ۱۰/۴۵دقیقه شب است و اوشنیک ۵۰۰۰ به محل نصب بسیار نزدیک شده است. کشتی‌های غول‌پیکر از چهار طرف به سمت سکوی معلق در هوا نور انداخته‌اند تا صحنه بهتری از این پروژه عظیم ثبت شود. اژدهای آهنین خلیج‌فارس به آرامی حرکت می‌کند و در دل شب پیش می‌رود. به نظر می‌رسد دمای هوا تاب و تحمل را از همه گرفته است.

لحظات به کندی سپری می شود ، ساعت یازده و ده دقیقه است و حالا اژدهای زردرنگ پارس‌جنوبی به موقعیت نصب رسیده است.

مهم‌ترین مرحله پروژه، نصب سکو است که در چندین مرحله توسط دوربین‌های نقشه‌برداری بررسی شده است. غواصان در کنار جکت در حال اماده باش قرار دارند   تا در صورت بروز مشکل به سرعت به وضعیت رسیدگی کنند. لحظات حساسی است و ثانیه‌ها به کندی می‌گذرند. تیم خبری که در نپتون ۱ مستقر است، تنها حدود صد متر با عملیات فاصله دارد، بی‌شک مهندسین غیور ایرانی در این لحظات فشار و استرس بالایی را تحمل می‌کنند تا بتوانند بدون هیچ حادثه و لغزشی عملیات را با موفقیت و اقتدار به پایان برسانند. بالاخره انتظار به پایان می‌رسد و  ۱۹A-SPDبا غرور و افتخار پنجه در آب فرو می‌کند و مقتدرانه به تماشای خلیج همیشه فارس می‌ایستد. سکوی ۱۹A با موفقیت و بدون کوچکترین لرزشی سرجای خود قرار می‌گیرد. شور و شعف میان بچه‌ها به اوج می‌رسد و غرور ملی تهییج می‌شود.   ۲۵۰۰ متر پایین‌تر از کف دریا مخزن عظیمی از گاز قرار دارد. شات‌زدن‌های عکاسان لحظه‌ای قطع نمی‌شود. صدای تشویق خبرنگاران با بوق کروبوت (قایق مسافربری) نپتون ۱ درهم‌می‌آمیزد.

ساعت ۲۳/۲۰عملیات با موفقیت به پایان می‌رسد و پرچم ایران در دستان  همه بچه‌ها به اهتزاز درمی‌آید. همه به احترام ایران ایستاده‌اند و یک‌صدا فریاد می‌کشند: «بچه‌ها مچکریم!»

 

 

0 پسندیده شده
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.