گزارش خبرنگار اعزامی آسیا به عسلویه از نصب سکوی B فاز 18  

آماده باش ژنرال‌های پارس جنوبی در سه صف

|
0 دیدگاه

گزارش خبرنگار اعزامی آسیا به عسلویه از نصب سکوی B فاز ۱۸

سحر سعیدیان :آسمان عسلویه خاکستری‌رنگ است و دمای هوا بالای ۵۰ درجه. رطوبت هم که جای خود دارد، به محض پیاده شدن از هواپیما همه لباس‌هایت خیس می‌شود. «تهران و عسلویه یک وجه مشترک با هم دارند و آن میزان آلاینده‌های موجود در هوای این دو منطقه است.» این جمله را غلامحسین فاخر، رئیس تشریفات منطقه پارس یک می‌گوید. مثل همیشه با لبخند و روی خوش منتظر ایستاده است تا تیم رسانه‌ای را به اتوبوس در نظر گرفته شده برای رفتن به بندر نایبند هدایت کند.

این سومین سکویی است که امسال به مرحله نصب رسیده است. شرکت نفت و گاز پارس که مجری توسعه میدان مشترک پارس جنوبی است، تا پایان امسال متعهد به نصب و راه‌اندازی ۶سکوی دریایی از فازهای مختلف این میدان شده است، عملیاتی که مشابه آن فقط در سال ۹۳ به وقوع پیوست.  فرماندهان اقتصادی پایتخت انرژی ایران برنامه‌ریزی دقیقی تا پایان امسال دارند. امسال شش سکوی پارس جنوبی هم چون ژنرال‌هایی در خط مرزی ایران و قطر آماده و مستقر می‌شوند تا با بهره‌برداری از پنج فاز متعارف، برداشت گاز از این میدان مشترک را به ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش دهند  . این یعنی یک رقابت تنگاتنگ برای جبران فرصت‌سوزی‌های گذشته با قطری‌ها که البته بسیار جلوتر از ایران هستند.

«پارمیدا» نام شناوری است که در بندر نایبند منتظر ایستاده تا خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران را به موقعیت نصب سکوی ۱۸B در صد و پنج کیلومتری عسلویه برساند، سرعتش کم است و تکان‌هایش زیاد. تا چشم کار می‌کند آب است و آب… پس از طی مسافتی سر و کله دلفین‌های باهوش و بازیگوش پیدا می‌شود. امواج برجای مانده از «پارمیدا» را با شیطنت و جست و خیز دنبال می‌کنند. بعد از آن از دل آسمان غبارگرفته، ریگ حفاری فاز ۱۳ چارلی نمایان می‌شود و بعد یک ریگ دیگر. چهار ساعت و نیم طول می‌کشد تا به موقعیت نصب می‌رسیم، کار نصب اما تمام شده است.

سکوی فاز ۱۸B که سوم تیرماه پس از هجده ماه کار بی‌وقفه توسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، بر روی بارج انتقال دهنده نشست و راهی آب‌های خلیج همیشه فارس شد، پس از طی مسافتی چهارصد کیلومتری به موقعیت نصب رسید. عملیات از ساعت ۲۰ دوشنبه (۱۱ مردادماه) با در نظر گرفتن شرایط جوی آغاز و ساعت ۱۲ و سی دقیقه  (سه‌شنبه ۱۲مردادماه) با موفقیت به اتما رسیده  است. تقریباً دو ساعتی دیر رسیده‌ایم.

پس از نصب سکو، نوبت به پل رابط است که وزنی حدود ۲۴۰ تن و ۹۸ متر ارتفاع دارد. این پل رابط میان سکوی اصلی و سه‌پایه مشعل است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه (۱۳مردادماه) سازه مشعل و مشعل نیز در موقعیت خود نصب می‌شوند.

تیم رسانه‌ای به شناور فالکون منتقل می‌شود تا بعد از صرف ناهار توضیحات مجریان پروژه را در خصوص اجرای عملیات بشنوند.

***

مهندس فرخ علیخانی، جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به میان خبرنگاران می‌آید و می‌گوید: «این سکو، بیست و دومین سکوی نصب شده در میدان گازی پارس جنوبی است که در بازه زمانی چهار تا پنج ماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.»

علیخانی با اشاره به اینکه در دنیا بالاترین ایمنی‌ها در دریا مد نظر قرار می‌گیرد و باید با نیروی طبیعت هم‌راستا شد، تصریح می‌کند: «مهم ترین مسأله برای ما که کمتر کسی به آن توجه داشته، حفظ ایمنی کامل بود و این سکو در شرایط کاملاً ایمن از نظر مهندسی و بدون بروز حادثه نصب شد.»

مجری طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی، میزان برداشت از  ۲۴ فاز کلی میدان گازی پارس جنوبی را ۸۲۰ میلیون متر مکعب معادل ۲۹ میلیارد فوت مکعب اعلام می‌کند و می‌افزاید: «میزان برداشت فعلی گاز روزانه ۴۳۰ میلیون متر مکعب است، که با نصب و راه‌اندازی ۶ سکوی پارس جنوبی تا پایان امسال، از ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد. با نصب این شش سکو، تعداد سکوهای نصب شده تا پایان امسال به عدد ۲۵ می‌رسد و کل سکوها ۴۰ عدد تعریف شده که مابقی طی دو سال آینده نصب و بهره‌داری خواهند شد.»

فرآیند تکاملی بلوک‌های پارس جنوبی از دو منظر طبقه‌بندی می‌شوند؛ یک منظر، موقعیت جغرافیایی و دیگری شرایط مخزنی است.

مهندس علیخانی می‌گوید: «بر اساس شرایط مخزنی، فازهای پارس جنوبی به سه ردیف تقسیم می‌شوند که ردیف اول مربوط به فازهایی است که در ناحیه مرزی‌تری نسبت به سایر فازها قرار گرفته‌اند مانند فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱، ۱۷ و ۱۸٫ ردیف دوم فازهایی هست که در ردیف میانی قرار گرفته‌اند و شامل فازهای ۶، ۷، ۸، ۲۰، ۲۱، ۴ و ۵ می‌شوند و ردیف سوم هم در داخلی‌ترین ردیف از جنوب غربی میدان مشترک پارس جنوبی قرار گرفته‌اند از جمله فازهای: ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴٫»

جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح می‌کند: «با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، تجهیزات و امکانات تمرکز اصلی از لایه مرزی به سمت لایه داخلی این میدان مشترک است، البته این بدان معنا نیست که فازهای دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرند.»

وی با بیان اینکه میزان برداشت در سال ۹۰ حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز از ده فاز بوده می‌گوید: «در حال حاضر روزانه ۴۳۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود و با وارد مدار شدن این ۶ سکو، این عدد به ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که نشان‌دهنده توسعه سریع میدان مشترک پارس جنوبی است. در شرایطی ظرفیت برداشت از این میدان مشترک گازی به دو برابر افزایش می‌یابد که ما نتوانسته ایم تحریم‌های ظالمانه و سخت بین‌المللی را پشت سر بگذاریم.»

مجری طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی بر موضوع ایمنی نیز تأکید داشته و اعلام می دارد : «در دریا بحث ایمنی بسیار مهم است، چرا که اگر در دریا یک اشتباه فاحش پیش بیاید تمام کار تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و ما باید با نیروی طبیعت هم‌راستا شویم و به آن احترام بگذاریم، به همین دلیل در این شرایط چاه‌های پارس جنوبی در شرایط کاملاً ایمن حفاری می‌شوند.»

این مقام مسؤول به بلوغ صنعت سکوسازی در کشور هم اشاره می‌کند و می افزاید : «در گذشته، طرف‌های خارجی عملیات طراحی و ساخت سکو را دست کم در هفت ماه انجام می‌دادند ولی امروزه با استفاده از توان متخصصان داخلی، طراحی و نصب سکو بین چهار تا پنج ماه انجام می‌شود.»

جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص مراحل سه‌گانه نصب سکو می‌گوید: «سه مرحله هوکاپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی مراحل سه‌گانه نصب سکو هستند. هر کدام از این مراحل توسط تیم جداگانه‌ای انجام می‌شود و دو مرحله آخر مهندسی‌تر هستند، به خاطر دارم در یکی از روزهای ماه رمضان ۱۸۰۰ نفر جابه‌جایی در دریا برای انجام این سه مرحله داشتیم که بدون هیچ حادثه‌ای کار به شکل مناسب پیش رفت، در واقع در پشت صحنه اتفاقات زیادی می‌افتد که در نهایت فقط فیزیک نهایی کار دیده می‌شود.»

از او می‌پرسم با توجه به اینکه سکوی ۱۸B از یارد بندرعباس زودتر از سکوی ۱۹A و ۲۱ بارگیری شد، چرا دیرتر به محل نصب رسید؟ می‌گوید: «سکوی ۱۹A و ۲۱ هم زمان روی یک بارج قرار گرفتند و وقتی یکی از آنها در محل نصب از روی بارج برداشته شد، به دلیل حفظ تعادل باید سریعاً به شرایط ایمن می‌رسید و نصب سکوی ۱۸B نیز طبق زمان‌بندی انجام شد»

مسعود گل‌شناس، مدیر اجرایی پروژه‌های کلان ایدرو است که به عنوان مجری ساخت سکوی ۱۸B با کارفرمایان شرکت نفت و گاز پارس همکاری می‌کند. گل‌شناس با ابراز خرسندی از سخنان دکتر روحانی در جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی گاز ایران درباره افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی می‌گوید: «در همکاری با شرکت نفت و گاز پارس برای اجرای این پروژه همواره نگاه حامی و پشتیبانی داشتیم. هم‌اکنون صنعت سکوسازی از طراحی تا خرید و ساخت در ایران بومی شده و نیازی به شرکت‌های خارجی برای ساخت آن نداریم. سکویی که نصب شد بسیار کامل به محل رسیده  و امیدواریم تا چهار ماه آینده گاز آن در فصل سرما به شبکه سراسری متصل شود.»

مهندس حسن بویری، مجری طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ نیز در جمع خبرنگاران حاضر است و می‌گوید: «طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ دو مرحله دارد که مرحله نخست آن دی‌ماه سال ۹۳ با راه‌اندازی دوسکو، پالایشگاه و حفاری بیست و دو حلقه چاه انجام شد که تا مردادماه امسال، درآمدزایی یک‌ونیم میلیارددلاری برای کشور در پی داشته  است، اما بخش دوم طرح توسعه که شامل راه‌اندازی سکوهای ۱۷B و ۱۸B است تا پایان بهمن‌ماه امسال اجرا می‌شود و با راه‌اندازی کل طرح، ۵۶ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان پارس جنوبی افزوده می‌شود.»

برای دومین سکوی فاز ۱۸ از طراحی و ساخت گرفته تا بارگیری، ۱۶۰ میلیون دلار هزینه شده   که ۱۰ میلیون دلار کمتر از قیمت‌های اعلام شده از سوی شرکت‌های خارجی بوده است.

تا پیش از این شرکت‌های بزرگی هم چون توتال و استات‌اویل در زمینه طراحی، ساخت و حتی بارگیری و نصب چنین سکوهایی نقش اصلی را ایفا می‌کردند، اما حالا همه این مراحل به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

مهندس بویری درخصوص سکوی ۱۷B نیز می‌گوید: «ساخت سکوی ۱۷B 88 درصد پیشرفت داشته است و بر اساس برنامه زمان‌بندی اواخر شهریورماه این سکو نیز از یارد بندرعباس بارگیری می‌شود، تا اواسط مهرماه در دریا نصب می‌شود و تا بهمن‌ماه راه‌اندازی خواهد شد.»

بویری با اشاره به اجرای برجام و تسهیل در واردات برخی از اقلام مورد نیاز از جمله توربین‌ها و توربوکمپرسورها می‌گوید: «این اقلام به طور عمده ساخت شرکت‌های اروپایی از جمله زیمنس بودند که اردیبهشت‌ماه به ایران تحویل داده شدند و هم‌اکنون تجهیزات در حال نصب هستند.»

***

نزدیک به غروب است و زمان مناسبی برای ثبت تصاویر به نظر می‌رسد. تیم رسانه‌ای به اوشنیک ۵۰۰۰ که در خاورمیانه تک است و مراحل نصب سکو را عهده‌دار بوده منتقل می‌شوند. اوشنیک ۵۰۰۰ تنها شناور خاورمیانه است که با ظرفیت اسکان ۳۹۶ نفر دارای جرثقیلی با ظرفیت ۵۰۰۰ تن برای نصب سازه‌های فوق سنگین است و قابلیت لوله‌گذاری تا عمق سیصد متری را دارد.

عکاسان دست به دوربین می‌برند و بازار عکس‌های یادگاری داغ می‌شود.

به یاد گزارش یکی از سایت‌های خبری می‌افتم که با انتقاد از عملکرد لاک‌پشتی طرح‌های توسعه پارس جنوبی، انعکاس خبر نصب سکوها را مانوری بزرگ و عجیب عنوان کرده که در تاریخ ساخت سکوهای این میدان مشترک سابقه نداشته است.

آنچه که مسلم است، اینجا و در کشاکش عرق‌ریختن‌ها و تلاش های بی وقفه ی مردان غیور پارس جنوبی، سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی جایگاهی ندارد. اینجا فقط کار   می‌شود و سرعت و دقت در انجام پروژه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. هر که پای به این منطقه بگذارد، بی‌شک نمی‌تواند چشم بر روی این همه از خودگذشتگی و تلاش    ببندد و تنگ‌نظرانه اصل ماجرا را فراموش و یال نفی کند و به اصطلاح در زمین رقابت تیم خودی را «هو» کند، به خصوص اگر آن تیم مخلصانه و مجدانه در پی احقاق حقوق از دست رفته یک ملت باشد.

***

غروب خلیج‌فارس از هر زمان دیگری زیباتر است. تلألو انوار طلایی خورشید بر سطح آب مناظر بی‌بدیلی را به چشم تماشاگر می‌نشاند. «پارمیدا» حرکت به سمت بندر نایبند را آغاز کرده است. تا رسیدن به بندر چهار ساعت زمان داریم و این زمان فرصت مناسبی برای استراحت در اختیار تیم خبری قرار می‌دهد. حالا ژنرال‌های پارس جنوبی دور شدن شناور پارمیدا را زیرچشمی می‌پایند.

زمستان امسال دومین سالی است که دغدغه‌ای برای تأمین گاز مصرفی منازل مسکونی وجود ندارد و بخشی از بی‌نیازی به واردات گاز از کشورهای همسایه را مدیون سرزمین انرژی ایران هستیم.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.