تصدی‌گری دولت در کشتی‌سازی یک اشتباه راهبردی است

|
0 دیدگاه

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با تاکید بر این‌که تصدی‌گری دولت در کشتی‌سازی یک اشتباه راهبردی است، گفت:آمارها و تجربه تحویل شناور نشان می‏ دهد که در کشتی‎سازی‏‎های بزرگ کشور، وضعیت خیلی مطلوبی نداریم.

حسین فاضل تلاش برای افزایش سهم دریا در اقتصاد کشور را یکی از وظایف مهم این  انجمن دانست و اظهار کرد: سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی در کشور قابلیت افزایش تا ۲۰ درصد را دارد ولی اکنون با این میزان فاصله زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه  ارتقای مقیاس توانمندی شرکت‎های دریایی یکی از الزامات افزایش سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی است گفت:  این مهم می‏‌تواند از طریق ایجاد بسترهای مناسب برای انجام همکاری‌های فیمابین اعضای جامعه دریایی و همکاری‏های خارجی حاصل ‎شود. بنابراین یکی از اولویت‎های کاری انجمن مهندسی دریایی ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای توانمندی شرکت‏های دریایی است.

وی  در ارزیابی وضعیت  فعلی صنعت کشتی‎سازی در کشور، افزود: دکشتی‎سازی جدای از سایر صنایع نبوده و وضع عمومی صنعت کشور بر این صنعت مهم نیز تاثیرگذار است، بنابراین همه موانعی که موجب رکود صنایع کشور شده، این صنعت را نیز متاثر‏ کرده است. اما به غیر از وضع عمومی حاکم بر صنایع، فرصت‏‎ها و تهدیدهایی منحصر به این صنعت وجود دارد.

وی ادامه داد: کشتی‏‎سازی‎‏های کوچک و متوسط یعنی تا کمتر از پنج هزار تن (GT) وضعیت نسبتا مناسب دارند و سالانه حدود ۲۰ فروند شناور فلزی در کشور ساخته و تحویل شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان این‌که با توجه به زیرساخت‏های موجود، امکان جذب تقاضا تا دو برابر این مقدار هم وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین با اقداماتی می‎‏توان این وضعیت را ارتقای داد؛ به‌عنوان مثال برای رونق کارخانجات ساخت شناورهای کوچک و متوسط همزمان بایستی نسبت به تامین سرمایه درگردش و بازاریابی داخلی و منطقه‏‎ای اقدام کرد و همچنین برای بهبود سطح خدمات این کارخانجات اجرای برنامه‏‎هایی از قبیل ارتقای سطح آموزش‏ها و مهارت‏ها و بهبود فرایندها ضروری است.

فاضل با بیان اینکه آمارها و تجربه تحویل شناور نشان می‏ دهد که در کشتی‎سازی‏‎های بزرگ کشور، وضعیت خیلی مطلوبی نداشته و نداریم گفت:هرچند سرمایه‏‎گذاری‏‎های بزرگی در کشور انجام شده اما این سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند تکمیل هستند تا بتوانند کارکرد مناسبی را ارائه دهند.

وی به مارین تایمز گفت: در کشتی‎سازی‎های بزرگ دولت باید تصدی گری خود را کاهش داده و کارخانه‌ها را بخش‏های خصوصی واقعی و توانمند واگذار کنند، در واقع  تصدی‏گری دولت در کشتی‎‎سازی‏‎ها یک اشتباه راهبردی است.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.