تمایل ترکیه به حضور پررنگ تر دربازار ایران

|
0 دیدگاه

حضور شرکت های خارجی برای نوسازی و افزایش کارایی ناوگان ماشین های عمرانی کشور بویژه با توجه به شتاب فعالیت های زیربنایی در چند سال گذشته، در پی اجرای برجام و تسهیل دسترسی ها میسر شده است.

انجام عملیات عمرانی برای رونق و رشد اقتصادی کشور لازم است و از این رو، راه یک سرمایه مهم ملی محسوب می شود.

ماشین ها، تجهیزات و امکانات عمرانی و راهداری نیز که با صرف هزینه های بسیار تهیه و برای نگهداری از آنها سرمایه گذاری می شود، از ارزش ملی برخوردارند.

سالیانه برای نگهداری مناسب از راه های اصلی، فرعی، آزادراه ها و بزرگراه های کشور ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

پارسال مدیرکل دفتر تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های کشور اعلام کرد ۱۵ درصد خودروها و ماشین های راهداری فرسوده و از رده خارج است که سالیانه یک تریلیون ریال برای نوسازی آنها اختصاص می یابد.

در همین پیوند، یک کارشناس ماشین های عمرانی امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری گفت: ماشین های عمرانی کشور مورد استفاده در شهرداری ها، دهیاری ها، سازمان های جهاد کشاورزی، شرکت های نفت گاز و پتروشیمی و همچنین وزارت راه و شهرسازی به نوسازی نیازمند است.

«علیرضا نظری» افزود: بخش خصوصی کشور شامل پیمانکاران بزرگ و دارای رتبه بالا، پیمانکاران متوسط و حتی پیمانکاران محلی و کوچک نیز خواهان تحقق این مساله اند.

وی از برگزاری همایشی در تهران برای معرفی ادوات نوین عمرانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ماشین های در نظر گرفته شده برای عرضه در این همایش، کیفیت و بازدهی بالایی دارد که با کاهش نیاز به نیروی انسانی و تقلیل هزینه ها، به سود مصرف کنندگان تمام می شود.

به گفته وی، یک ماشین عمرانی جدید با مدل «اس.اس۶۲» (۶۲SS) به عنوان دستگاهی چندکاره و چندمنظوره با قابلیت استفاده در مواقع بحران و فضاهای محدود در این همایش ارایه می شود که شرکت های اروپایی طراحی فنی آن را بر عهده داشته و قطعات استفاده شده در آن از برندهای مشهور ژاپنی و اروپایی است.

وی گفت: شرکتی در ترکیه به عنوان سازنده این خودرو فعالیت می کند که با توجه به بازار بزرگ و جذاب ایران که بویژه در دوران پساتحریم گشایش های خوبی در آن ایجاد شده، متمایل به عرضه محصول خود در کشور و پاسخگویی به نیاز داخلی است.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: شرکت یاد شده همچنین مایل به انتقال فناوری و تامین سرمایه لازم با تشکیل کنسرسیومی با شرکت یا شرکت های ایرانی برای تحقق این مهم است که در صورت مهیا شدن شرایط، اقدام می کند.

آثار مثبت رفع تحریم ها

نظری درباره تاثیر تحریم بر بازار ماشین های عمرانی به ایرنا گفت: تحریم های بانکی بیشترین آسیب را به عرضه کنندگان این ماشین ها در کشور وارد کرد که به دلیل پیش بینی راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها، افزایش قیمت ها و در نتیجه رشد هزینه ها را به دنبال داشت.

وی اضافه کرد: پس از اجرای برجام و با گشایش های حاصل شده در فضاهای سیاسی و بین المللی، اینک شاهد متعادل تر شدن قیمت ها نسبت به گذشته و رشد دو برابری ورود ماشین آلات نوین راهداری مانند بکو، ولوو و بیل مکانیکی به کشور هستیم که نیاز بخش های مختلف شهرسازی و خدمات شهری را برطرف می کند.

همچنین یک فعال بخش خصوصی ترکیه حاضر در بازار ماشین های عمرانی، به ایرنا گفت: ایران کشوری بزرگ با قابلیت های ویژه است و وجود شهرها، شهرداری ها، روستاها، زمین ها و باغ های گسترده و همچنین فعالیت های وسیع عمرانی در مناطق مختلف، این کشور را به بازاری جذاب برای فعالان عرصه ماشین آلات عمرانی و راهداری بدل کرده است.

«انگین باروت چوغلو»* افزود: برخی شرکت های ترکیه ای با تلاش فراوان، امروز موفق شدند رهبری اتحادیه اروپا را در زمینه ماشین آلات از آنِ خود کرده و قدرتمندترین و کاراترین ماشین ها را به بازار بفرستند.

وی اضافه کرد: شرکت های فعال ترکیه با توجه به فرسودگی ماشین های عمرانی ایران بویژه پس از اجرای برجام، به حضور در این بازار علاقه مندند و حتی می توانند با فعالیت مشترک با شرکت های ایرانی، به انتقال دانش و فناوری در این عرصه به ایرانی ها بپردازند.

شامگاه بیست و ششم دی ماه ۱۳۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.