توجه : روزنامه آسیا هیچگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام و غیره ندارد و هر گونه صفحه ای منتسب به این روزنامه جعلی است .

مقایسه نقش مجالس کشورهای موفق دنیا با ایران در نظارت بر قراردادهای نفتی

|
0 دیدگاه

تجربه موفق سیاست‌گذاری کلان صنعت نفت و گاز و نظارت بر آن در مجلس کشورهای موفق در حکمرانی نفت از جمله نروژ و برزیل، لزوم نقش آفرینی مجلس را در تصمیم‌گیری درباره قراردادهای جدید نفتی IPC را تأیید می‌کند.

کشورهای دارنده منابع هیدروکربوری معمولا دو سیاست کلی نسبت به مدیریت این منابع اتخاذ می‌کنند. برخی همانند کشور ما ایران دارای شرکت ملی نفت بوده و مشارکت ملی در صنعت نفت بسیار پررنگ است و برخی دیگر اکتشاف و تولید میادین نفت و گاز خود را به شرکت‌های چندملیتی واگذار کرده و تنها سود این ثروت را دریافت می‌کنند. معروف‌ترین کشورهای دسته اول: ایران، برزیل، مالزی، نروژ، چین، روسیه، هند، کویت، عربستان و امثال آنها هستند.

کشورهای دسته اول مدل‌های تصمیم‌گیری متفاوتی در صنعت نفت و گاز دارند. به‌عنوان‌مثال در ایران بخش اعظم تصمیم‌گیری بر عهده هیئت دولت و وزیر نفت است،اما در نروژ و برزیل پارلمان نقش بسیار پررنگی در نظام تصمیم‌گیری صنعت نفت دارد. این عملکرد یک مبنای سیاسی اجتماعی دارد چراکه نفت سرمایه ملی بوده و تصمیم‌گیری درباره آن باید توسط نمایندگان مستقیم مردم انجام شود. مدل تصمیم‌گیری مذکور بعد از تغییرات متعدد نظام حکمرانی منابع هیدروکربوری این کشورها ایجاد شده و مدل فعلی تا حد زیادی قابل دفاع است، چراکه در تحقق دو سیاست تولید صیانتی و افزایش توانمندی شرکت‌های داخلی طبق شاخص RGI موفق بوده است. بر همین اساس وظایف مجلس دو کشور نروژ و برزیل در مراحل انعقاد قراردادهای نفتی به‌طور خلاصه به شرح زیر است:

۱- صدور مجوز مناطق جهت واگذاری در قرارداد

۲- تأیید چهارچوب قرارداد

۳-تأیید قراردادهای نفتی مخازن بزرگ نفت و گاز

۴-تأیید طرح توسعه و تولید مخازن بزرگ نفت و گاز

برای نمونه مطالعه تطبیقی دو کشور نروژ و برزیل که طبق تحقیقات موسسه بین‌المللی Revenue Watch دارای برترین حکمرانی منابع نفت و گاز در بین کشورهای جهان هستند نشان می‌دهد سیاست‌های کلی در صنعت نفت و ساختار آن‌ها تطابق زیادی با ایران دارد. جدول زیر عملکرد نظام حکمرانی صنعت نفت نروژ، برزیل و ایران را مقایسه کرده، اما متأسفانه عملکرد ایران بسیار ضعیف است.

در جدول زیر شاخص ‌RGI  مبنا و شاخص پذیرفته شده بین‌المللی درباره کارآمدی نظام حکمرانی بر صنعت نفت است.

نام کشور عملکردنظام حکمرانی نفت شاخص RGI(از ۱۰۰) رتبه از میان ۵۸ کشور دنیا
  نروژ       عالی        ۹۸          ۱
 برزیل       عالی        ۸۰          ۵
 ایران      ضعیف        ۲۸         ۵۳

 

در کشور ایران، طبق اصل ۶ و ۷ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی نماینده مردم و حافظ منافع ملت است و صنعت نفت و گاز نیز برمبنای اصل ۴۴ قانون اساسی جزء مسائل ملی محسوب می‌شود چرا که مسائل دیگری از قبیل ثروت ملی، امنیت ملی، روابط بین‌المللی و توسعه دیگر صنایع کشور گره‌خورده است.

تجربه موفق سیاست‌گذاری کلان صنعت نفت و گاز و نظارت بر آن در مجلس کشورهای موفق در حکمرانی نفت از جمله نروژ و برزیل و همچنین وظیفه مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۷۷ قانون اساسی نسبت به قراردادهای بین‌المللی،لزوم نقش آفرینی مجلس را در تصمیم‌گیری درباره قراردادهای جدید نفتی IPC تأیید می‌کند.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.