آسیب شناسی رکود مراکز خرید  

چرا برخی از مراکز خرید رونق ندارند 

|
0 دیدگاه

مراکز خرید مدرن تابعی از رفتارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه مدرن است از این روهرنوع تغییروتبدیل درسازوکارهای اجتماعی و اقتصادی یک جامعه می تواند در رکود  یا رونق مراکز خرید مدرن در ایران موثر باشد .

محمدرضا محمدی: مراکز خرید مدرن تابعی از رفتارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه مدرن است از این روهرنوع تغییروتبدیل درسازوکارهای اجتماعی و اقتصادی یک جامعه می تواند در رکود  یا رونق مراکز خرید مدرن در ایران موثر باشد .

چرا برخی از مراکز خرید رونق ندارند ؟ این اولین سوالی است که  به محض خلوت بودن مرکز خرید از خودمان می پرسیم .  تهران  طی سال های اخیر شاهد ساخت و راه اندازی چندین  مرکز خرید بوده است . اما  از همه این مراکزخرید به یک اندازه استقبال نشده است .

مراکزخرید مدرن کاملا منطبق با رفتارهای اجتماعی و اقتصادی انسان شهری است . این مراکز می خواهند به نیازهای انسان شهری پاسخ دهند  اما گاه استقبال خوبی از این مراکز نمی شود .

در یک  تحلیل کلی می توان سه عامل را برای  موفقیت یک مرکز خرید مدرن  موثر دانست :

الف : موقعیت اقتصادی  جامعه

ب:   مدیریت بهره برداری مرکز خرید

ج : توازن میان  مفاهیم مدرنیته با تفکرانسان شهری

در تهران طی چند سال اخیر مراکز خریدی مانند  کورش ، تیراژه ۲ ، آرتمیس ، آیریک سنتر ، طوبی ،  هایپر استار ،  پالادیوم ، ارگ تجاری تجریش ، سام سنتر  و… راه اندازی شد اما بر خلاف انتظار  آن چنان که باید و شاید از برخی از این مجموعه ها ی تجاری تفریحی به خوبی استقبال نشد .

اولین و مهمترین عامل  موقعیت نامناسب اقتصادی جامعه ایران است . امروز اگر برخی از مراکز خرید از پاخور خوبی برخوردار نیستند یا علی رغم پاخور داشتن خریداران واقعی کم هستند  به دلیل شرایط اقتصادی نامناسبی است که طی  سال های اخیر در کشور حاکم شده است . رکودی که در تولید و اشتغال  طی چند سال اخیر به دلایل مختلف  وجود دارد سبب شد تا سرعت گردش پول در ایران پایین باشد از این رو امکان خرید و فروش نیز به شدت کاهش یافته است و حتی  طبق برخی آمارهای رسمی و غیر رسمی  قدرت خرید مردم  در چند سال اخیر کاهش یافته است . بنابراین نباید  از مردم در موقعیت رکود اقتصادی انتظار داشت تا همچون دروه های  رونق اقتصادی خرید کنند . اگر امروز مردم  علی  رغم میل باطنی کمتر خرید می کنند  به  دلیل نامناسب بودن مراکز خرید نیست .  این ویژگی فصل مشترک همه مراکز خرید ایران  است که  طی سال های اخیر با  رکود روبرو بوده اند و حتی کاهش نرخ تورم به زیر ده درصد طی ماه های اخیر نشان می دهد که سرعت داد و ستد مالی در ایران به شدت پایین آمده است . به همین دلیل بسیاری از  خریدهای  خانوار ایرانی  به ضرورت از سبد خرید حذف  شده است  و شکی نیست که با رشد و رونق اقتصادی مراکز خرید به یکی از پایگاه های مهم خرید و فروش  تبدیل می شود.

عامل دوم مربوط به  مدیریت بهره برداری مراکز خریدی است که طی سال های اخیر یک باره در ایران ساخته و راه اندازی شدند. واقعیت این است که برخی از این مراکز خرید دارای استراتژی تولید نیستند و مدیران این مراکز با  ماهیت و هویت مراکز خرید مدرن یا مال ها آشنایی ندارند و حتی  مدیریت بهره برداری برای آنها موضوعی کم ارزش  تلقی می شود . از این رو  در این مراکز خرید تناسب و  و توازنی میان نیازهای مردم  با خدمات  وجود ندارد .چند روز قبل وقتی با یکی از مدیران و مالکان یکی از بازارهای مدرن  در باره اهمیت نور و رنگ و حجم و  بو  در فضای  مراکز تجاری صحبت می کردم نیشخندی زد  و سری  تکان داد و حرف های من را جدی نگرفت.

امروز اگر برخی از مراکز خرید خلوت است به دلیل نبود مدیریت بهره برداری  است  که درک درستی از شاپینگ  مال ها و مراکز خرید مدرن ندارند و تصور می کنند مال همان پاساژ در سایز بزرگتر است . در صورتی که پاساژ با مرکز خرید مدرن در ذات و  ماهیت و اهداف و کارکرد بسیار متفاوت هستند و این دو قابل مقایسه نیستند .

مشتری امروز به دنبال خریدی توام با لذت و راحتی است و هر مرکز خریدی که بتواند خدمات رفاهی بهتری بدهد مردم به آن جا مراجعه می کنند  بنابراین  با توجه به  سطح توقع مردم  حتی نور و رنگ نیز می تواند در جذب  یا دفع مشتری موثر باشد .

عدم استقبال از برخی مراکز خرید به استراتژی سازنده برمی گردد که تا چه اندازه با نقش و کارکرد  مراکز خرید مدرن آشنا باشند. بنابراین وجود شهربازی و سینما و  فودکورت و کافه و هایپرمارکت به دلیل برآورده کردن نیازهای تفریحی  مردم است تا بتوانند ضمن تفریح و لذت ، کالای مورد نیاز خود را بخرند .

عامل سوم  در رونق نداشتن نداشتن برخی از مراکز خرید طی سال های اخیر مربوط به عدم تناسب و توازن منطقی میان پدیده های مدرن با تفکر انسان امروز ایرانی است . هنوز همه مردم به درک درستی از  تغییر و تحول در ساختار اجتماعی  دست نیافتند و  انتظاری متناسب  وجود ندارد .

مدرنیزاسیون در ایران با مدرنیته معنا نشده است . به عبارت دیگر  پیش از آن که با مدرنیته به درک درستی از تحول  دست یابیم بناگاه بر اساس یک رویکرد تقلیدی با  پدیده های نو و مدرن روبرو می شویم .  در چنین مواقعی  چون  تناسب و توازنی بین رخدادهای اجتماعی وجود ندارد  استفاده از این پدیده با تعارضاتی روبرو می شود که ما در مجتمع های مسکونی و برج ها و ترافیک  شهری مشکلات بنیادی را شاهد هستیم .

در زمینه مراکز خرید نیز تناسب کاملی میان نیازهای یک انسان مدرن شهری با مراکز خرید مدرن  وجود ندارد . برخی از افراد هنوز نمی توانند میان  یک مرکز خرید مدرن با راسته بازار  یا پاساژ تفاوتی قائل شوند . به همین دلیل برآوردن  نیازهای  اولیه و ثانویه خرید  به درستی برآورده نمی شود اما می توان انتظار داشت طی سال های  آینده  با توجه به تغییرات  زیر ساختی در زمنیه خرید ، اتفاق های مبارکی رقم بخورد و  مردم نیازهای  خود را از این مراکز خرید تهیه و ارتباط  بیشتری با آنها برقرار کنند .

بی تردید آینده مراکز خرید در ایران بسیار روشن و تابناک است و بر خلاف  نظر برخی از کارشناسان  ما نه تنها سونامی  مال ها نداریم بلکه با کمبود چنین مراکزی در کلان  شهرهایی مانند تهران روبرو هستیم .

خروج از رکود اقتصادی و رسیدن به رونق ، درک درست از مدرنیته در جوامع جدید و مدیریت بهره برداری درست ، سه عاملی هستند که می توانند  موجب رونق بخشی مراکز خرید مدرن  شوند .

1 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.