توجه : روزنامه آسیا هیچگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام و غیره ندارد و هر گونه صفحه ای منتسب به این روزنامه جعلی است .

سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری در چابهار

|
0 دیدگاه

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هدف اصلی ایران در عرصه دریایی افزایش قدرت رقابت‌پذیری با بنادر منطقه است، اظهار کرد: در این راستا استفاده حداکثری از تمام ظرفیت ۵۸۰۰ کیلومتری سواحل کشور یک الزام جدی است که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده است.

عباس آخوندی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی، افزود: ما باید با توجه به شرایط سواحل و بنادرمان سهمی متناسب با این ظرفیت‌ها برای خود به وجود آوریم. خوشبختانه در طول ماه‌های گذشته صحبت‌های زیادی مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی صورت گرفته که این امر می‌تواند ما را به اهداف نهایی‌مان نزدیک کند.

وی با بیان این‌که علاوه بر این‌که نوسازی و بهسازی بنادر، بازاریابی بین‌المللی دریایی ایران نیز امری بسیار مهم به حساب می‌آید، گفت: در طول ماه‌های گذشته اتفاق‌های بسیار مثبتی در افزایش ظرفیت در بندر شهید رجایی به وجود آمده که ما می‌توانیم پس از نوسازی فاز یک، فاز دو را نیز نهایی کنیم و به زودی فاز سوم توسعه این بندر را نیز در دستور کار قرار دهیم. در کنار آن بحث افزایش ظرفیت در بنادر امام خمینی (ره) و خرمشهر در جنوب و بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی در دریای خزر نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از ۲.۵ میلیون به ۸.۵ میلیون تن ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری، تاکید کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۴۰۳ میلیون دلار منابع مالی جدید برای این بندر از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است و در قالب دو تفاهم‌نامه جداگانه با هندی‌ها نیز بنا را بر آن گذاشته‌ایم که در قالب دو برنامه ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلاری آنها را در این بندر شریک کنیم.

آخوندی از نهایی شدن طرح شبکه‌کردن بنادر ایران خبر داد و گفت: بنادری مانند دیلم، کنگان و چاسک که در طول سال‌های دور نقشی مهم در دریاهای ایران داشته‌اند در طول این سال‌ها با مشکلات عدم توجه لازم روبه‌رو بودند. از این‌رو ما با پیگیری‌ کردن طرح شبکه بنادر ایران به دنبال آن هستیم که در کنار بنادر بزرگ سهم بنادر کوچک را نیز در عرصه دریایی افزایش دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای ایران در حوزه نفت و پتروشیمی، اظهار کرد: برای افزایش بهره‌وری این بنادر و حرکت آنها در توسعه صادرات، وزارت راه و شهرسازی بحث استفاده حداکثری از پس‌کرانه را مطرح کرده است. در بندر امام خمینی (ره) ما حدود ۱۱ هزار هکتار پس‌کرانه داریم و در دیگر بنادر نیز ظرفیتی نزدیک آن وجود دارد. از این‌رو استفاده حداکثری از آنها به عنوان یک اولویت در دستور کار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اتصال بنادر به خطوط ریلی نیز به عنوان یک مساله مهم در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: ما برنامه را این‌طور چیده‌ایم که تمام بنادر ایران در مدت زمانی کوتاه امکان دسترسی به خطوط ریلی را داشته باشند. در کنار آن استفاده از طرح‌هایی مانند بنادر خشک نیز می‌تواند کارمان را در افزایش سهم ترانزیت با سرعت بیشتری به پیش ببرد.

آخوندی گفت: مساله مهم دیگر در این عرصه وجود فرودگاه‌های قدرتمند در بنادر ایران است. ما باید بهترین فرودگاه‌ها را به بنادرمان انتقال دهیم تا به این ترتیب زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این عرصه‌های مهم اقتصادی فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: در کنار دغدغه‌های اقتصادی، افزایش تعداد مسافران دریایی نیز یکی‌دیگر از عرصه‌هایی است که ما باید برای آن برنامه‌ریزی‌های گسترده داشته باشیم. ایران در این حوزه توانایی‌های بالقوه فراوانی دارد که البته هنوز بسیاری از آنها اجرایی نشده و می‌توان برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها برنامه‌هایی گسترده به وجود آورد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.