فرصتی برای معرفی برند‌های ایرانی

|
0 دیدگاه

در حال حاضر به دلیل برخی سیاست‌های نادرست و تفکرات اشتباه قدیمی، صنعت پوشاک که یکی از ارزآورترین صنایع برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود با مشکلات زیادی مواجه شده است.

بهره‌های بانکی بالا، قاچاق کالا به کشور و برخی قوانین دست‌وپاگیر دستگاه‌های اجرایی باعث شده تولیدکنندگان پوشاک فقط به فکر سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی‌شان باشند و دیگر فرصتی برای رشد تولیدات خود و حتی صادرات پوشاک به کشورهای خارجی نداشته باشند.

اما در این میان برپایی نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین‌المللی پوشاک یکی از امیدهای تولیدکنندگان پوشاک کشور است چراکه در این صورت می‌توانند کالای باکیفیت خود را به صنعتگران دیگر فعال در این حوزه و مصرف‌کنندگان کشور که درگیر خرید پوشاک خارجی هستند، معرفی کنند. همچنین در حالی که شرایط رقابت برای تولیدکنندگان کشور با طرف‌های خارجی آنها برابر نیست آنها می‌توانند در چنین نمایشگاه‌هایی بیشتر با نیاز مصرف‌کننده و توان رقیبان‌شان آشنا شوند.

در همین راستا چهارمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک در حالی آغاز به کار کرد که تولیدکنندگان ایرانی همچنان از بی‌توجهی دولت به تولیدات داخلی کشور و بها دادن بیش از حد به شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه گله‌مند بودند.

در این نمایشگاه حدود ۵۰ شرکت داخلی و ۳۰ شرکت‌کننده خارجی ضمن ارائه جدیدترین کلکسیون‌های تولیدی خود، نوین‌ترین طرح‌های تولیدی برگرفته از فرهنگ ایرانی- اسلامی را مطرح و معرفی کرده‌اند.

در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران، ده‌ها شرکت و واحد تولیدی، برترین تولیدات پوشاک، شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه را در قالب طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات تولید پوشاک و نوین‌ترین طرح‌ها و مدل‌های طراحی و تولید پوشاک را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

تاکید بر جدیت در مبارزه با قاچاق کالا

بر همین اساس مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به ویژگی‌های ممتاز نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار سیستم کدگذاری بین‌المللی GS1 با همکاری مرکز ملی شماره‌گذاری ایران در نمایشگاه اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در این سیستم که با اپلیکیشن‌های خاص طراحی شده است، غرفه‌داران می‌توانند تمام اطلاعات آماری و کیفی محصولات خود را ظرف چند ثانیه به سمع و نظر بازدیدکنندگان برسانند و هر بازدیدکننده هم با نصب آپ موردنظر به محض ورود به سالن تمام اطلاعات دلخواه خود را بدون کمترین محدودیت دریافت کند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه به کسب اطلاعات و پیشنهادات فروشندگان در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: امسال ۴۵ اکیپ از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه به ۴۵ شهر برگزیده ایران اعزام شده و با اطلاع‌رسانی به خرده‌فروشی‌های لباس و جمع‌آوری اطلاعات آنان پشتوانه قابل اعتنایی برای نمایشگاه فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات کسب شده از واحد‌های تولیدی پوشاک، متصل نبودن آنها به سیستم توزیع، مشکل بزرگ این واحدها بوده که با حرکت فوق می‌توان امیدوار بود سهم بازار از محصولات داخلی افزایش یابد.

یکتا امسال را سال ویژه‌ای برای صنعت پوشاک کشور دانست و گفت: قاچاق یکی از مسایلی مهمی است که به صنعت پوشاک کشور صدمات سختی وارد می‌کند البته مبارزه با قاچاق پوشاک انجام شده و می‌شود اما باید با جدیت بیشتری صورت بگیرد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خاطرنشان کرد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری بر مبارزه جدی با قاچاق و توجه به کالای ایرانی، موج عظیمی در سطح رسانه‌های عمومی داخل و خارج کشور برای تبلیغ کالای داخلی راه افتاده بنابراین نمایشگاه ایران‌مد می‌تواند بخشی از اعتماد جامعه مصرف‌کنندگان به پوشاک داخلی را برگرداند.

وی ایجاد رقابت و تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، ارتقای سطح تولید داخلی کشور، علمی کردن طرح تولید لباس داخلی، کمک به توسعه اشتغال، بازاریابی و افزایش صادرات و افزایش راندمان تولید داخلی را مهم‌ترین اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران بیان کرد.

علت گرایش به جنس خارجی چیست

اگرچه بر پایی چنین نمایشگاه‌هایی برای معرفی برندهای ایرانی به مصرف‌کنندگان است اما همچنان به نظر می رسد میل به سمت خرید پوشاک خارجی از سوی مصرف‌کننده بیشتر است.

در همین خصوص یکی از تولیدکنندگان پوشاک به «جهان‌صنعت» گفت: علت اینکه مصرف‌کنندگان به سمت پوشاک خارجی گرایش پیدا می‌کنند، این است که امروزه فروشنده کالای خارجی خیلی آسان‌تر کالای خود را به فروش می‌رساند‌. بنابراین تمایل پیدا می‌کند تا کالای خارجی را به فروش برساند‌.

وی افزود: دلیل دیگر این است که خارجی بودن کالا تبدیل به برند شده است به این معنا که فروشنده پوشاک برای اینکه از لحاظ کیفیت، طراحی و دوخت تمیز به مصرف‌کننده اطمینان دهد، می‌گوید کالایم خارجی است‌.

این فعال اقتصادی گفت: این ذهنیت که کالای خارجی دارای کیفیت بهتری نسبت به جنس ایرانی است، سالیان سال است که شکل گرفته و برای تغییر آن باید همه نهادها دست به دست هم دهند‌.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شده برای تولیدکننده ایرانی مشکلات فراوانی ایجاد شود، این است که پوشاک خارجی به راحتی به کشور قاچاق می‌شود‌.

افتخاری بیان کرد: برای قاچاقچی پوشاک هیچ جریمه تاثیرگذاری تعیین نمی‌شود و از قاچاقچی به اسم‌هایی مانند واردکننده کالا یاد می‌شود‌.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: یکی از دلایل دیگری که باعث می‌شود برخی به سمت واردات پوشاک حرکت کنند این است که تولید در حوزه پوشاک ارزش‌افزوده زیادی برای تولیدکننده ندارد‌. بنابراین بیشتر افراد تمایل دارند در بخش خدمات، واردات و دلالی مشغول کار باشند‌.

افتخاری گفت: به علت سیستم‌های بوروکراتیک غلط، پروسه‌های نفسگیر در زنجیره تولید و مانع‌تراشی‌هایی که توسط خود دولت انجام می‌شود، حوصله و انگیزه‌ای برای تولید باقی نمی‌ماند‌.

وی بیان کرد: تولید برای برخی تولیدکنندگان که مشغول کار هستند، نوعی بیماری دوست‌داشتنی است چراکه آنها بدون اینکه سرمایه خود را رشد دهند، باز به کار تولید ادامه می‌دهند‌.
افتخاری گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان ما اگر وارد هر زنجیره اقتصادی دیگری می‌شدند، می‌توانستند سود زیادی به دست آورند‌.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان تولیدات پوشاک را ارزآور کرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر یکسری قوانین در کشور وجود دارد که مربوط به ۲۰ سال پیش می‌شود و کسانی که این قوانین را نوشته‌اند، حتی یک روز هم تجارت نکرده‌اند‌.

افتخاری گفت: گاهی اوقات قوانینی تدوین می‌شود که به رشد صنعت پوشاک و صادرات اهمیت نمی‌دهد‌.

وی اظهار کرد: با ۲۰ درصد سود هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند برندسازی کند و حرکت‌هایی را در جهت رشد محصول تولیدی خودش انجام دهد‌.

افتخاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ تسهیلات و حمایتی برای تولیدکننده وجود ندارد‌. نکته جالب این است که حتی گاهی اوقات مالیات برای تولیدکننده بیشتر مالیات برای واردکننده است‌.

وی اظهار کرد: درد تولیدکنندگان این است که به دلیل فرهنگ نادرست جا افتاده میان مردم، مصرف‌کننده وقتی داخل یک فروشگاه وارد می‌شود، اگر دو جنس ایرانی و خارجی قیمت یکسانی هم داشته باشند، کیفیت این دو را با هم مقایسه نمی‌کند و در نهایت پوشاک خارجی را انتخاب می‌کند‌.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: نکته مهم این است که برای خارجی بودن یک جنس خارجی، اعتبار قائل نشویم و واقعا کیفیت‌ها را با هم مقایسه کنیم‌.

وی گفت: نباید به خاطر ایرانی بودن، جنس با کیفیت تولید شده در داخل کشور بی‌ارزش شود‌.

این تولید‌کننده پوشاک گفت: برندهای ایرانی زمانی می‌توانند خودشان را به مصرف‌کننده معرفی کنند که دولت برای انجام تبلیغات از آنها حمایت کند در صورتی که هزینه تبلیغات بسیار بالاست و تولیدکنندگان نمی‌توانند برند خود را در معرض دید مصرف‌کننده قرار دهند‌.

وی بیان کرد: اتفاق جالبی که به تازگی توسط یکی از اتحادیه‌ها افتاده این است که این اتحادیه بیان کرده تولیدکنندگان ایرانی به دلیل اینکه توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند، نباید در نمایشگاه شرکت کنند چراکه نقص‌های تولیدکنندگان نمود پیدا خواهد کرد‌.

افتخاری اظهار کرد: تا زمانی که از سوی اتحادیه‌های مربوط به پوشاک چنین تضعیف روحیه‌ای انجام می‌شود، چطور می‌توان برای رشد صنعت پوشاک امیدوار بود‌.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی سیاست‌ها و منافع بعضی اشخاص باعث شده تا هیچ‌توجهی به تولید داخلی نشود‌. به همین دلیل است که تعرفه‌های ترجیحی پوشاک در ارتباط با بعضی کشورها گاهی قرار داده می‌شود و گاهی اوقات هم برداشته می‌شود‌.

افتخاری گفت: به عنوان مثال مواد اولیه‌ای مانند پارچه که از نیازهای اصلی تولیدکنندگان است، امسال با افزایش تعرفه مواجه شد در صورتی که بعضی اقلام مانند پوشاک با کاهش تعرفه روبه‌رو شد‌.

افتخاری بیان کرد: صنعت پوشاک قبل از اینکه در کشور ما شکل بگیرد، در کشورهای دیگر وجود داشته و پروسه‌های مربوط به برندسازی در آنجا شکل گرفته است اما در این کشورها کسی قیمت‌گذاری انجام نمی‌دهد‌.

وی گفت: طی سالیان گذشته یکی از دلایلی که باعث بی‌کیفیتی پوشاک ایرانی شد، این بود که برای تولیدکننده سقف تعیین شد‌. بنابراین تولید‌کننده نمی‌تواند از تجهیزات و مواد اولیه مناسب برای تولید کالا استفاده کند چراکه قیمت نهایی برای او چنان بالا تمام می‌شود که دیگر مصرف‌کننده تمایلی به خرید آن کالا نشان نمی‌دهد‌.

افتخاری بیان کرد: در حال حاضر به دلیل فشارهایی که از سوی سازمان‌های نظارتی روی تولیدکنندگان وجود دارد، بسیاری از تولیدکنندگان که چندین و چند سال است در حوزه پوشاک فعالیت دارند، مجبور به تعطیلی شدند و این موضوع به دلیل تمام تفکرات نادرست دستگاه نظارتی است که راه پیشرفت را برای تولید کالای ایرانی بسته است‌.

افتخاری در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما درباره آینده بازار پوشاک و تولید داخلی چیست، گفت: اگر حوزه پوشاک متولی داشت، می‌توانستیم به آینده آن امیدوار باشیم اما متاسفانه در این حوزه هر کسی راه خودش را می‌رود‌.

وی گفت: به نظر بنده از این پس برندهای قدرتمند پوشاک داخلی سرپا خواهند ماند و برندهای ضعیف‌تر که هنوز جایگاه خود را در بازار پیدا نکرده‌اند، از بین خواهند رفت‌. این در حالی است که از این پس نمایشگاه بین‌المللی پوشاک هم به محلی برای فروش پوشاک‌هایی با برند خارجی تبدیل خواهد شد‌.

وی اظهار کرد: چندین و چند سال است که قرار است پوشاک‌های قاچاق منهدم شوند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد‌.

وی خاطرنشان کرد: برخورد با قاچاقچی پوشاک بسیار راحت است‌. اگر اموال این سودجویان ضبط و تصاویر آنها در رسانه‌های اجتماعی پخش شود، دیگر کسی به سمت واردات غیرقانونی کالا نمی‌رود‌.

افتخاری گفت: این در حالی است که نمایشگاه‌های ما هم جایی برای قاچاقچیان شده که آنها به عنوان مترجم در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و اجناس خود را به فروش می‌رسانند‌.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه بین‌المللی پوشاک هم آنچنان که به شرکت‌کنندگان خارجی توجه می‌شود، به تولیدکنندگان ایرانی توجه نمی‌شود و این نمایشگاه نه تنها پاتوق دلالی ترک‌هاست بلکه مرکز قاچاق هم هست‌.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: باید افق‌های دوردست را نگاه کنیم و ببینیم چه ابزاری را برای توسعه صنعت پوشاک کم داریم‌ البته در کشور ما تولیدکنندگان از لحاظ دانش فنی دارای توانایی‌های بالایی هستند اما متاسفانه تعداد طراحان توانمند در کشور بسیار کم است‌.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگری که در زمینه پوشاک وجود دارد، این است که ساختار آموزشی کشور ما در زمینه پوشاک به ۳۰ سال پیش بر می‌گردد و از متدهای جدید درسی در دنیا استفاده نمی‌شود‌. حتی از مدرس‌های توانمند هم برای ارائه منابع جدید در زمینه طراحی پوشاک استفاده نمی‌شود‌.

وی اظهار کرد: البته طراحان خوب هم در کشور ما وجود دارند اما اینها به صورت شخصی دارای مهارت شده‌اند و از سیستم‌های آموزش در کشور استفاده نکرده‌اند چراکه این سیستم‌ها بسیار قدیمی هستند‌.

وی گفت: از دولتمردان می‌خواهیم اگر تسهیلات نمی‌دهند و حمایت‌ مالی نمی‌کنند، دست‌کم مانع‌تراشی هم نکنند و باعث رونق تولید شوند‌‌.

زمان نمایشگاه محدود است

همچنین یکی از بافندگان پارچه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: در کشور ما طراحان ماهر لباس وجود ندارند‌. به همین دلیل برخی بافندگان از طرح‌های نابسامان خارجی که با معیارهای اسلامی هماهنگی ندارد، استفاده می‌کنند‌.

وی افزود: در حال حاضر با وجود اینکه نخ‌های خوبی در داخل کشور تولید می‌شود اما از کشورهایی مانند چین نخ‌هایی وارد کشور می‌شود که ضررهای زیادی را به پوست کودکان وارد می‌کند‌.

شامانی بیان کرد: البته چین نخ‌ها و پوشاک خوب هم تولید می‌کند اما متاسفانه وارد‌کنندگان ما برای به دست آوردن سود بیشتر سراغ کالاهای بی‌کیفیت چینی می‌روند‌.

وی در ادامه گفت: بنابراین من به عنوان بافنده پارچه گاهی ناچار می‌شوم تا به دلیل عدم حمایت دولت از این نخ‌ها استفاده کنم‌.

شامانی در خصوص برپایی چنین نمایشگاه‌هایی اظهار کرد: به عقیده بنده مدت زمان برپایی چنین نمایشگاه‌هایی بسیار کم است و زمانی باقی نمی‌ماند تا بتوان از دستگاه‌های ارائه‌شده در این نمایشگاه و همچنین پوشاک تولیدی در داخل کشور بازدید کرد‌.

وی گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی برای من که یک بافنده پارچه هستم مفید است چرا که به دلیل ضعف طراحیدر داخل کشور، از طرح‌های خارجی در نمایشگاه ایده می‌گیرم و سعی می‌کنم طرح‌هایی را که مطابق با معیارهای اسلامی کشور ماست، روی پارچه پیاده کنم‌.

شامانی گفت: بافندگان پارچه به دنبال طراحان ماهر هستند اما متاسفانه جایی وجود ندارد تا صنعتگر و طراح به یکدیگر معرفی شوند و از توانمندی‌های بکدیگر بهره گیرند‌.

این بافنده پارچه در ادامه گفت: همکارانم در حوزه بافندگی پارچه بسیار ماهر هستند و می‌توانند هر طرحی که در اختیار آنها قرار دهید را روی پارچه پیاده کنند اما مشکل این است که در کشور ما که یک کشور اسلامی است، محلی برای برنامه‌ریزی تولیدات پوشش‌های اسلامی با کیفیت وجود ندارد و بافندگان مجبورند خودشان به دنبال طرح باشند‌.

تولیدکنندگان جسارت به خرج دهند

یکی از توزیع‌کنندگان پوشاک خارجی هم که در این نمایشگاه حضور داشت، در رابطه با کیفیت کالاهای تولیدی ایران گفت: به نظرم خلاقیت کافی در تولیدات پوشاک داخلی وجود ندارد و به علت برخی مشکلات یا زیاده‌خواهی‌ها قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده گران تمام می‌‌شود‌. بنابراین به سراغ واردات کالای خارجی رفته‌ام چراکه جنس ایرانی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد‌.

وی گفت: اگرچه برخی برندهای تولیدکننده پوشاک ایرانی سعی دارند کالای باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند اما در نهایت کالایی تولید می‌شود که تنوع زیادی ندارد و از متدهای روز دنیا در طراحی آن استفاده نشده است‌.

این توزیع‌کننده پوشاک بیان کرد: آنچه در حال حاضر باعث شده افرادی مثل من به توزیع کالای خارجی روی آورند این است که خارجی‌ها بهتر از ایرانی‌ها از نیاز بازار ایران خبر دارند و جنسی را تولید می‌کنند، که مصرف‌کننده به دنبال آن است‌.

وی اظهار کرد: آنچه برای ما ایرانی‌ها مهم است، زیبایی، تنوع و جنس تمیز و باکیفیت است‌. بنابراین اگر توسط تولیدکنندگان داخلی چنین جنسی تولید شود، مصرف‌کننده به تولیدات داخلی اطمینان پیدا می‌کند و حاضر است برای آن کالا پول زیادی هم بپردازد‌.

این توزیع‌کننده پوشاک گفت: در حال حاضر نیز به دلیل دوخت و طراحی مناسب پوشاک خارجی، مصرف‌کننده به سراغ آن می‌رود و پول زیادی را هم بابت آن پرداخت می‌کند‌.

وی در ادامه گفت: به عقیده من تولیدکنندگان داخلی پوشاک باید برای تولید جنس با کیفیت ایرانی جسارت بیشتری به خرج دهند و حتی در آغاز کار خود برای شناخت برند خود به مصرف‌کننده، به دنبال سود زیاد نباشند‌. در این صورت است که برند آنها برای مردم جا خواهد افتاد و مصرف‌کننده حاضر می‌شود برای آن پول زیادی را هم هزینه کند‌.

راه‌اندازی مرکز عرضه چادر و پوشش اسلامی

اگرچه به دلیل بی‌مهری‌های دولت نسبت به تولیدکنندگان داخلی کشور، اوضاع صنعت پوشاک آنچنان جالب نیست اما گاهی می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های شخصی و استفاده از مزیت‌های برخی دستگاه‌های بخش‌خصوصی اوضاع اقتصادی کشور را کمی بهتر کرد‌.

بر همین اساس دفتر مطالعات سرمایه‌گذاری صنعت نساجی و پوشاک با همکاری روزنامه «جهان‌صنعت» سعی کرده با راه‌اندازی مرکزی برای فایلینگ (ارتباط بین سرمایه‌گذار و صاحبان ایده و همچنین مراکز دانش بنیان)، مشاوره، تدوین برنامه و آموزش کادر گامی در جهت توسعه صنعت پوشاک و رشد اقتصادی کشور با نگاه اقتصاد مقاومتی بردارد‌.

این دفتر که با نام مجموعه «مهدیس» فعالیت خود را شروع کرده محلی است که به صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد طرح‌های آنها نه تنها برای کشور صرفه اقتصادی خواهد داشت بلکه باعث پیشرفت آنها نیز خواهد شد‌. علاقه‌مندان می‌توانند برای تجاری‌سازی ایده‌های خود و همچنین کسب درآمد در راستای نیازهای کشور به این دفتر که در منطقه ۱۵ قرار دارد، مراجعه کنند‌.

ضمنا دفتر مطالعات سرمایه‌گذاری صنعت نساجی و پوشاک در برنامه‌های آتی قصد کمک گرفتن از باشگاه اقتصاددانان و سایر عزیزان را هم دارد‌. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های این مجموعه راه‌اندازی مرکز عرضه چادر و محصولات حجاب و عفاف با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است‌.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تجاری‌سازی ایده‌های خود و همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور به مجتمع مهدیس که در خیابان خاوران، روبه‌روی فرهنگسرای خاوران، نبش محرابیان‌فر، طبقه اول، واحد ۱۴ قرار دارد، مراجعه کنند‌. ضمنا برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می‌توانید با این دفتر به شماره تلفن ۳۳۶۹۱۰۳۳ تماس حاصل فرمایید‌.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.