توجه : روزنامه آسیا هیچگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام و غیره ندارد و هر گونه صفحه ای منتسب به این روزنامه جعلی است .

مردم به کدام مراکز خرید می روند ؟

|
0 دیدگاه

بطور حتم یکی از دغدغه های خانواده خریداران- سرگرم کردن کودکان و افرادی همراه آنها می باشد که خیلی زود ازخرید والدین خسته می شوند وبی طاقتی می کنند. برای رفع این مشکل نیز طراحان دست به ابتکار جالبی زده اند: آنها باایجاد فضاهایی برای سرگرمی کودکان علاوه بر رفع این مشکل توانستند جذابیت جدیدی برای این مجتمع ها بوجود بیاورند. البته باید توجه داشت که جایگزینی این فضا درقلب مجتمع می تواند مشکلاتی هم برای مغازه داران و کسبه آنجا بوجود بیاورد که با تدابیری که طراح در سیر کوالسیون مجتمع بوجود می آورد می تواند این مشکلات را حل نماید

می توان به این نتیجه رسید که با طراحی این گونه فضاها درون مجتمع های تجاری اولاً خانواده ها با خیالی آسوده از اینکه فرزندان ایشان درمحیطی امن  سرگرم هستند به خرید خود برسند و دوماً جذابیت این گونه بازی ها درون شهر به خودی خود یک جاذبه ی گردشگری برای آن منطقه محسوب شده و علاقه مندان به بهانه تفریح از مغازه ها نیز دیدن خواهند کرد.

استفاده از رنگهای جذاب در معماری ساختمان:

انسان از زمانی که پا به این کره خاکی گذاشت- خود عاشق و فریفته زیبایی  و رنگ های جذاب بوده است چگونگی استفاده از رنگ های خدادادی یک علم است که هرکس که این علم را با هنر خود تلفیق نماید بی شک به دستاوردی بزرگ درعرصه ی معماری می رسد.

در جامعه ی افروزی و شهرهای امروزی که اکثر مصالح ساختمانی با رنگ هایی سرد و بی روح بنامیشوند استفاده از رنگ های خیره کننده و گرم می تواند به ساختمان و درون فضاهای تجاری روحی تازه بدمد و خریداران را نشاط کند.

همچنین روانشناسی رنگ ه در مغازه های گوناگون می تواند به خریداران راهنمایی کند که درون مغازه ها چه نوع لباس ها یا وسایلی اعم از مردانه یا زنانه یا بچه گانه بفروش می رسد.

طیف های مختلفی که رنگ ها دارند اعم از سرد، گرم هر  کدام برای خود بازگوکننده ی یک بیان از کارآیی مغازه یا فروشگاه است. بطور مثال در مغازه ای  که رنگ صورتی در دکوراسیون خود زیاد استفاده کرده است می توان وسایل مربوط به خانم های جوان را جستجو کرد یا قهوه ای سوخته که برای آقای و مردان کلاسیک پوش هستند استفاده می شود. متأسفانه درکارهایی که تاکنون در ایران انجام شده است کمتر به این مهم توجه شده است و نمی توان درکارهای مجتمع های درون کشور پروژه ای را مثال زد.

ورودی ساختمان:

اولین چیزی که دریک ساختمان به چشم می خورد ورودی ساختمان است که اغلب مواقع با نمای ساختمان یکپارچه می باشد اما  ساختمان ها و مجتمع های تجاری برای اینکه به رهگذران و خریداران نشان دهند که ساختمان یک مجتمع برای بازدید عموم است حتماً باید برای پروژه یک ورودی منحصر به فرد و جذاب تعریف نمایند تا شهروندان به سمت این مراکز کشیده شوند.

استفاده از فرم های متضاد با معماری محل- همچنین کاربرد پرسیکتیو در حجم ورودی و ایجاد شکست هایی برای پر و خالی کردن حجم دعوی ازگزینه هایی است که می توان درطراحی ورودی این گونه ساختمان مدنظر قرار داد. ورودی درمراکز تجاری به دو قسمت تقسیم می شود ورودی سواره رو که به پارکینگ ختم می شود ورودی پیاده که باید مستقیم به داخل ساختمان، عابرین را هدایت کند.

طراحی و اجرای دکوراسیون  داخلی و ساختمان:

بی شک در بعد طراحی استفاده از طرحهای خلاقانه در داخل ساختمان و حتی واحدهای تجاری می تواند به جذب مشتری وکشش ایشان به درون چنین ساختمان هایی کمک زیادی کند.

استفاده از حجم پر وخالی طراحی فضا کمک می کند تا بتوانیم احساس سنگینی را که از بیرون ساختمان داشتیم در داخل ساختمان کمتر احساس کنیم. همچنین دکوراسیون های همگون با محیط و خلق فضاهایی در داخل مجتمع که در آن بازدید کنندگان احساس آسایش نمایند از دیگر موارد مورد لزوم در ساختمان است. فضاهایی مانند لابی مرکزی آب نماها و فضاهای روباز درون مجتمع و طراحی و ایجاد صندلی در مکانهای نهایی که خارج از مسیر رفت و آمد خریداران و بازدیدکنندگان باشد. تا افرادی که از خرید خسته شده اند و بتوانند در این مکان ها با آسودگی خیال چند دقیقه ای استراحت کنند. همچنین باید در کنار چنین فضاهایی چندین کافی شاپ، رستوران و فاست خود طراحی شود تا همزمان با استراحت افراد بتوانند تجدید قوانمایند.

در بعد دکوراسیون داخلی باید در نظرداشت تا پوشش راه روها از مقاومت بالایی در برابر فرسودگی ناشی از اصطکاک وشوینده ها برخوردار باشد ضمن اینکه باید زیبایی و جلال مناسبی برخوردار باشد.

استفاده از نورپردازی های ترکیبی و غیر مستقیم به فضا کمک می کند تا اجسام و دکورهای واحدهای تجاری جلوه گر شوند.

بهتر است درون راهروها و بازارچه ها از رنگ های ساده استفاده شود تا واحدهای تجاری و غرفه ها بتوانند راحت تر خود را نمایان کنند.

نمای ساختمان:

دربحث نما باید اول به این موضوع اشاره شود که در بعد معماری هر متریال یا موادی که برای نما استفاده می شود برای خودش دارای تعریفی خاصی است، بطور مثال: استفاده از آجرنما در فرهنگ ایران بیشتر برای ساختمان های مسکونی متداول است و کاربرد سنگ های بزرگ مقیاس در ساختمان های اداری مرسوم است. باید ابتدا نمایی برای مجتمع های تجاری در نظر بگیریم که علاوه بر اینکه به اقلیم و فرهنگ آن منطقه مرتبط باشد همچنین نشان دهنده یک مرکز عمومی و عظیم می باشد. مانند: شیشه های سکوریت ورق های کامپوزیت و امثال اینها. یکی از دلایل انتخاب چنین موادهایی باز بودن دست طراح در چگونگی استفاده از متریال ها می باشد، چرا که اینگونه نماها را می توان تا اندازه های بزرگ مانند یک متر وحتی بزرگتر تهیه واجرا نمود و یکپارچگی نما خود به سلاوت مجتمع کمک زیادی خواهد کردو مشتریان را به ورود به مرکزی بزرگ و قدرتمند دعوت می نماید.

محوطه سازی و ایجاد فضای سبز

در معماری قدیم بازارها کمتر به فضا سازی خارج از بازار و داخل ساختمان توجه می شده است نگر اما امروزه معماران برای ایجاد انگیزه وکشاندن افراد به درون مجتمع های تجاری دست به طراحی فضای سبز در داخل و خارج اینگونه مجتمع ها زده اند. اینگونه طراحی که بهOut door Designمشهور است را می توان به نقطه ی لطفی در آمیزش طراحی Landscape shopping Mallsdeig  برشمرد.

در داخل کشور می توان مجتمع تجاری سینا در شیراز را به عنوان پروژ ه ای که در آن اجرای فضای سبز خارج از ساختمان بصورت اصولی اجرا شده نام برد.

ولی متأسفانه پروژه ای که درآن فضای سبز درون ساختمان بخوبی اجرا شده باشد را نمی توان درایران نام برد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.