نشانه های مجتمع تجاری موفق

|
0 دیدگاه

مجتمع های تجاری امروز به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین مکان های عمومی به شمار می رود . هر روز صدها و هزاران نفر برای خرید و تفریح و لذت به مجتمع های تجاری  می روند . اما همه مجتمع های تجاری  در جذب مخاطب و مشتری موفق نیستند .

عوامل متعددی در موفقیت یک مجتمع چند منظوره دخیل‌اند، موقعیت، قابلیت دسترسی بالا، مساحت زیربنا، فضای پارکینگ در نظر گرفته شده، طراحی داخلی و غیره، اما یک آمیخته‌ی فعالیتی ایده‌آل، یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت آن به شمار می‌رود. این عامل کلیدی به دلایل متعدد از اهمیت برخوردار است و اهمیت آن برای توسعه‌دهندگان مجتمع، خریداران واحدها، خرده‌فروشان و نیز مشتریان به یک اندازه است. به این ترتیب در برنامه‌ریزی و مدیریت یک مجتمع تجاری دو مسئله‌ی اصلی وجود خواهد داشت:

  • بهینه‌سازی آمیخته‌ی فعالیتی
  • چیدمان فروشگاه‌ها متناسب با این آمیخته‌ی فعالیتی بهینه

به طور کلی منظور از آمیخته‌ی فعالیتی، همه‌ی انواع مختلف خرده‌فروشان و فراهم‌کنندگان خدماتی است که در مجتمع تجاری حضور دارند و با یکدیگر کار می‌کنند تا نه تنها به عنوان کسب و کارهایی مستقل موفقیت‌آمیز عمل کنند، بلکه روی هم رفته کارآیی و موفقیت مجتمع تجاری را نیز به عنوان یک کلیت واحد ارتقا بخشند.

در آمیخته‌ی فعالیتی سه فاکتور تجزیه و تحلیل می گردد:

  1. اندازه‌ی فروشگاه
  2. موقعیت مکانی
  3. نوع کالا یا خدمتی که ارائه می‌دهد

در یک نگاه وسیع‌تر، یک آمیخته‌ی فعالیتی مناسب، باید از خدمات و تسهیلات عمومی کافی نیز، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی، برخوردار باشد. به عبارت دیگر همه ضروریاتی که باعث ارتقاء کیفیت محیط مرکز خرید می‌شوند و نیازهای خریداران را برآورده می‌کنند همانند کالاها و خدمات، راحتی، هیجان و دیگر دارایی‌های ملموس و غیرملموس همه بخشی از عناصر یک آمیخته‌ی فعالیتی ایده‌آل به شمار می‌آیند.

یک آمیخته‌ی فعالیتی بهینه و مناسب می‌تواند موارد زیر را برای مجتمع فراهم کند:

  • تنوع متعادلی از فروشگا‌ه‌ها در مرکز خرید که طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد
  • ارائه‌ی تصویری ویژه از مجتمع
  • حداکثر پتانسیل فروش در حوزه‌ی نفوذ
  • ایجاد هم‌افزایی و سینرژی در بین فروشگاه‌ها
  • ارائه‌ی چیدمانی منطقی از فروشگاه‌ها
  • فراهم آوردن محیط خرید مطلوب و دلچسب
  • ارائه‌ی تنوع کافی برای ایجاد حداکثر جذابیت برای جمعیت حوزه‌ی نفوذ
  • حداکثر نرخ بازگشت سرمایه

دامنه و عمق اجناس و خدماتی که در یک مجتمع تجاری ارائه می­شوند باید پاسخی به انتظارات مصرف­کننده در مورد تنوع انتخاب باشد. در اکثر موارد، تنوع قابل توجه کالا و خدمات، برای بدست آوردن شهرت در میان مصرف­کنندگان و اعتبار در این زمینه ضروری به نظر می­رسد اما خطراتی نیز درباره تصمیم­گیری در مورد کالاپردازی و خدمات قابل ارائه، وجود دارد. زیرا اگر حتی کالاها و خدمات متنوعی ارائه شوند که نیازهای مصرف­کنندگان را برآورده نسازد، باز هم یک انتخاب نامناسب می­تواند منجر به بیزاری خریدارانی شود که از یافتن چیزی که نیاز دارند، عاجز هستند. همچنین منجر به عدم اطمینان مشتریانی شود که احساس می­کنند از بازار و خصوصیات آن فهم درستی ندارند

بنابراین مجتمع در تلاش است تا با توجه به نیازهای بازار هدف خود، مجموعه­ای کامل و متنوع از کالاها و خدمات ارائه نماید، و با چینش مناسب آنها، امکان خرید آسان را برای مشتریان خود فراهم آورد.

استفاده از استراتژی تمرکز و خوشه‌بندی به عنوان راهکاری برای کاهش هزینه‌های جستجو و مقایسه‌ای که مشتریان در هنگام تهیه‌ی کالاها و خدمات متحمل می‌شوند، پیشنهاد میشود منظور از خوشه‌بندی قرار دادن فعالیت‌های سازگار و همگن در فاصله‌ای منطقه‌ای از یکدیگر است. بدین‌ترتیب ضمن در نظر گرفتن تمرکز به عنوان استراتژی غالب که منجر به کاهش هزینه‌های جستجو (کاهش انرژی صرف شده برای یافتن کالای موردنظر) می‌شود، وجود تنوع در میان خوشه‌ها نیز مد نظر قرار می‎گیرد تا بدین ترتیب عملکرد فعالیت‌های سازگار به دلیل همجواری با یکدیگر ارتقاء پیدا کند و قدرت جذب آن‌ها را افزایش دهد.

3 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.