انتقاد کارشناس معماری از واگذاری پروژه آزادراه تهران-شمال به ایتالیایی‌ها

|
0 دیدگاه

کارشناس معماری اسلامی با تأکید بر اینکه اجرای معماری اسلامی به سبک انگلیسی فساد می‌آورد، گفت: پشت صحنه‌ استفاده از شرکت‌های خارجی در «معماری اسلامی»، «نفوذ» مطرح می‌شود و باید مراقب پروژه نفوذ در قراردادهای پسابرجام بود.

پس از قرارداد وزارت راه و شهرسازی با شرکت طراح ایتالیایی برای طراحی و معماری در آزادراه تهران-شمال، بسیاری از اساتید دانشگاه در داخل و فعالان معماری اسلامی به این عملکرد وزارت راه معترض شدند.

یکی از کارشناسان معماری اسلامی در این‌باره می‌گوید:‌ با وجود آنکه ظرفیت و توانمندی زیادی در حوزه طراحی و معماری اسلامی وجود دارد نمی‌دانیم چرا معماری اسلامی و سنتی آزادراه تهران – شمال به شرکت ایتالیایی واگذار شده است.

صالحی با تأکید بر اینکه قطعا هنر معماری ‌ما در حوزه بومی ایرانی – اسلامی قوی‌تر از شرکت ایتالیایی است، گفت: قطب معماری اسلامی در دانشگاه علم و صنعت مستقر است، ما حتی معماری اسلامی را در طراحی معماری بین‌الحرمین اجرا ‌کرده‌ایم، جوانان تحصیل‌کرده زیادی در این حوزه داریم و اگر از آنها استفاده نشود مغایر با اقتصاد مقاومتی است.

این کارشناس معماری اسلامی با تأکید بر اینکه پشت صحنه‌ استفاده از شرکت‌های خارجی در «معماری اسلامی»، «نفوذ» مطرح می‌شود، گفت: یادمان باشد وقتی معماری اسلامی به سبک انگلیسی اجرا شود، فساد می‌آورد و نظیر آن طرح توسعه حرمین شریفین در خانه خدا است که توسط یک یهودی اجرا می‌شود تا برج شیطان را بسازد و سایه شیطان روی خانه خدا بیفتد.

صالحی با تأکید بر اینکه باید مراقب پروژه نفوذ در قراردادهای پسابرجام بود، ادامه داد: در مسیر پرترددی نظیر آزادراه تهران – شمال، باید مصادیق اسلامی در حافظه بصری مردم باقی بماند و تلاش کنیم طرح‌های خوب پابرجا شود؛ ما در دهه ۳۰ معماری خود را به دست انگلیسی‌ها دادیم که آنها معماری اسلامی و ایرانی را نابود کردند و سبک خانه‌های ما تغییر یافت.

وی تأکید کرد: معماری اسلامی مبانی فقهی و ریشه فقهی خاصی را می‌طلبد در حالی که شرکت‌های خارجی در این حوزه تخصصی ندارند.

صالحی افزود: چند سال قبل مصوب شد دانشگاه‌ها دارای قطب علمی مشخص شوند یعنی اساتید برجسته از دانشگاه‌های کشور در یک حوزه جمع شوند و در آن حوزه به طور مشخص نظر دهند که دانشگاه علم و صنعت قطب علمی معماری اسلامی شد و امروز متخصصان حرفه‌ای در این حوزه تربیت کرده است و ضروری است در راستای توجه به توان داخل و اقتصاد مقاومتی، از توان داخل بیشترین بهره را برد.

در‌ ماه گذشته بود که در فراخوانی عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری همه مناطق آزاد‌راه تهران – شمال انتخاب شد تا معماری پل‌ها، تونل‌ها و حاشیه این آزادراه را به ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی «متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی» بر عهده بگیرد.

بنا به گفته مدیران وزارت راه و شهرسازی‌ طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد، تا هموطنان هنگام رانندگی در مسیر آن از زیبایی‌های این آزادراه لذت ببرند؛ شرکت ایتالیایی‌ نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کرده‌اند، ما هم برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کرده‌ایم تا ضمن بومی‌سازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی – اسلامی همخوانی داشته باشد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.