توجه : روزنامه آسیا هیچگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام و غیره ندارد و هر گونه صفحه ای منتسب به این روزنامه جعلی است .

ایتالیایی‌ها، آزادراه تهران – شمال را اسلامی می‌کنند!

|
0 دیدگاه

آزاد راه تهران-شمال پروژه ای است که چندین دهه از کلید خوردن آن می‌گذرد.

آزاد راه تهران-شمال پروژه ای است که چندین دهه از کلید خوردن آن می‌گذرد.

در حالی که امید به ادامه این پروژه نبود، از ابتدای سال جاری مسئولان در خصوص به سرانجام رسیدن این پروژه امیدوارند اما در این میان مسئله جدیدی پیشنهاد شد که نشان می‌دهد طلسم این پروژه به این آسانی‌ها شکسته نمی‌شود.

تحریریه پارسینه: کار بر روی پروژه بزرگراه تهران-شمال از زمان دولت هاشمی آغاز شد و تا کنون به طول انجامیده است. اوایل ماه جاری بود که همه مناطق آزاد‌راه تهران-شمال به ایتالیایی‌ها‌ واگذار شد. این واگذاری طی فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری همه مناطق آزاد‌راه تهران – شمال انتخاب شد تا معماری پل ها، تونل‌ها و حاشیه این آزادراه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی بر عهده بگیرد. منابع مالی قرارداد با ایتالیایی‌ها از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود و از منابع خارجی و فاینانس در این قرارداد استفاده نخواهد شد.

به گفته مدیران وزارت راه و شهرسازی‌، طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا مردم به هنگام رانندگی در مسیر آن از زیبایی‌های این آزادراه لذت ببرند. شرکت ایتالیایی‌ نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کرده‌اند، ما هم برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کرده‌ایم تا ضمن بومی‌سازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی – اسلامی همخوانی داشته باشد.

در این میان، انتقادات بسیاری به این عملکرد وارد می‌شود به این خاطر که تاکید بر روی معماری اسلامی است و این سئوال مطرح می‌شود که چگونه ایتالیایی‌ها می توانند در معماری اسلامی این پروژه به گونه ای قدم بردارند که مناسب کشور ما باشد.

با توجه به اینکه در ایران استعدادهای فراوان و متخصصان برجسته ای در زمینه طراحی و نقشه کشی پروژه های بزرگ وجود دارد اما مشخص نیست که چرا مسئولان این توانایی را نادیده گرفته اند و دست به سوی کشورهای دیگر دراز کردند، ضمن اینکه مراکز علمی نیز دانشجویانی را تربیت کردند که می‌توانند در بحث معماری اسلامی خوش بدرخشند.

روند بحث‌ها برای پیشرفت این پروژه در سال ۹۵

اوایل اردیبهشت ماه علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه بهار ۹۶ از قطعه یک آزادراه تهران – شمال بهره‌برداری رسمی می‌شود، گفت: در نوروز سال ۹۶ اجازه عبور موقت از این محور را به مسافران می‌دهیم. در همان ایام بود که مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال از پیش قراداد این شرکت با شرکت دوو کره جنوبی خبر داد و گفت: تامین مالی منطقه سه آزادراه تهران شمال با فاینانس ۱.۳ میلیارد یورو انجام می‌‌شود.

خرداد ماه سال جاری نیز مهران اعتمادی مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران – شمال با اعلام پیشرفت ۶۰ درصدی قطعه یک آزادراه تهران- شمال گفت: امیدواریم بتوانیم این آزاد راه را به طور کلی در سال ۹۹ به بهره برداری کامل برسانیم.

پایان خرداد ماه در همان بین قطعه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مسئولان وزارت راه درخواست دارم که قطعه یک آزادراه در نوروز امسال زیر بار ترافیک برود، گفت: برای پروژه‌ها مشکل تامین منابع مالی داریم.

در همان ایام نیز محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه مشکل فاینانس چین به دلیل عدم پرداخت اقساط به بانک تجارت حل نشده است، گفت: باند شرقی تونل البرز تا بهار ۹۷ به اتمام می‌رسد.

بر همین اساس مشکل فاینانس موجب شد که پیمانکاران چینی نیز از فعالیت در پروژه  آزادراه شمال منصرف شوند.

تیر ماه قاسم احمدی نماینده مردم چالوس و دبیر مجمع نمایندگان مازندران بابیان اینکه قطعه یک آزادراه در بهار سال ۹۶ زیر بار ترافیک می‌رود، تصریح کرد: تکمیل آزادراه تنها راه برون‌رفت از مشکل ترافیک جاده کندوان است و قطعه دو نیز با پیش‌نویس قرارداد به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به شرکت دوو کره جنوبی سپرده شد و قرار است تا سال ۹۹ تحویل داده شود.

مرداد ماه عباس آخوندی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پروژه آزادراه تهران-شمال گفت: در حال حاضر بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در آزادراه تهران ـ شمال برنامه‌های مناسبی را برای تکمیل این آزادراه ارائه داده است، ضمن آنکه دولت از عملکرد بنیاد در این آزادراه راضی است.

اواخر شهریور ماه بود که در خصوص تکمیل این پروژه از سوی دولت امیدواری داده شد. خیرالله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره گفته بود: با تکمیل این پروژه‌‌ها ‌بخش زیادی از مشکلات ترافیکی محور‌های منتهی به شمال کشور خصوصاً محور چالوس رفع می‌شود، و اگر‌منابع اعتباری به دست آوردیم ادامه مسیر آزادراه تهران-شمال (قطعات ۲ و ۳) را تکمیل می‌کنیم. به این نکته رسیدیم که قطعه اول آزادراه تهران-شمال در کاهش ترافیک مسیر کندوان، تأثیر بسزایی دارد، ‌در حال حاضر این قطعه پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و در حال تکمیل است.‌

در ابتدای دهه ۸۰ خبرهایی در خصوص اعلام همکاری و مشارکت شركت‌هايی از كشورهای مالزی ، اتريش، تركيه، كره جنوبی و چين در ساخت فاز دوم اين پروژه  مطرح شد از میان این کشورها چین برای همکاری انتخاب شد اما به دلیل بحث فاینانس این همکاری ادامه پیدا نکرد و این طرح تاکنون به تعویق افتاده است.

همچنین با نگاهی سطحی به اخبار متوجه خواهیم شد که هر کدام از مسئولان براساس تقویم کاری خود، نوید افتتاح این پروژه را در سا‌ل‌هایی می‌دهند که کمی با هم متفاوت است و آنطور که به نظر می رسد طلسم این پروژه با حاشیه‌هایی که از ابتدا تاکنون به همراه داشته، به این زودی‌ها شکسته نخواهد شد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.