بررسی ممنوعیت واردات تراریخته در مجلس و دولت

|
0 دیدگاه

رئیس سازمان استاندارد با بیان اینکه برای استاندارد یورو ۵ مصوبه قطعی نیست و اجباری برای رعایت این استاندارد در تولید خودروها وجود ندارد، گفت: سازمان استاندارد مسؤول تنظیم بازار روغن پالم نیست.

نیره پیروزبخت امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه تا کنون ۳۰ هزار استاندارد تعریف شده است، اظهارداشت: از این تعداد ۱۱ هزار استاندارد در ۳ سال اخیر تدوین شده است. البته در بخش بازرسی‌ هم با وجود تنگناهای مالی در ۳ سال اخیر، یک‌میلیون بازرسی از سطح بازار انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۳ توجه زیادی به بازرسی ایستگاه های CNG نشده بود، افزود: سازمان استاندارد در یک بازرسی ظاهری متوجه شد که وضعیت جایگاه های CNG  خوب نیست به همین منظور حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد CNG را بازرسی کردیم و اخطارهایی را به آنها دادیم و حتی ۱۰۰ واحد CNG را تعطیل کردیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره  تمایل زیادی به بررسی استانداردهای کپسول های CNG در خودروها داریم، گفت: این فرآیند ارتباط نزدیکی با   مردم دارد و ما فعلاً بازرسی‌های خود را از خودروهای دولتی آغاز کردیم.

پیروزبخت در ادامه صحبت های خود به وضعیت استاندارد آسانسورها اشاره کرد و افزود: در بازرسی دوره ای آسانسورهای ساختمان های دولتی و خصوصی  متوجه شدیم وضعیت اصلا خوب نیست به نحوی که تاکنون ۲ هزار و ۶۵۰ آسانسور مورد بازرسی قرار گرفته که ۳۷ مورد با استاندارد منطبق است. این موضوع نشان می دهد بیشتر از ۹۵ درصد آسانسورها فاقد استاندارد است.

* سازمان استاندارد مسؤول تنظیم بازار روغن پالم نیست

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به اینکه برای نخستین بار سه پروانه کاربرد علامت استاندارد حلال در ایران از سوی این سازمان صادر شده است، اظهار کرد: این پروانه ها با دو امضای نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد صادر می شود.

پیروزبخت در رابطه با واردات روغن پالم هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد: سازمان استاندارد مسؤول تنظیم بازار نیست به نحوی که سازمان استاندارد ما از نظر کیفی به بررسی روغن‌‌های پالم می‌پردازد.

وی با اعلام اینکه این سازمان پس از واردات روغن پالم نسبت به مطابقت استاندارد‌ها اقدام و سپس مجوز واردات را صادر می‌ کند،گفت: در حال حاضر در لبنیات به جز یک محصول مابقی فاقد روغن پالم هستند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ نیز گفت: برای استاندارد یورو ۵ مصوبه قطعی نیست و اجباری برای رعایت این استاندارد در تولید خودروها ندارد. البته باید بگویم فرقی زیادی میان یورو ۴ و ۵ وجود ندارد. در حال حاضر خودروهای جدید براساس استانداردهای اروپا که یورو۵ است تولید می شوند.

پیروزبخت در رابطه با استاندارد خودروهای جدید که قرار است در قراردادهای جدید در کشور به صورت مشترک تولید شوند، اظهارداشت:خودروسازان پیش از انعقاد قرارداد، اطلاعات مربوط به خودروهای مورد بحث را به اطلاع ما نمی‌رسانند اما زمانی که خودرو بخواهد از خط تولید خارج شود باید مجوز سازمان استانداردهای لازم را دریافت کرده باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه در حال رایزنی با خودروسازان در این رابطه هستیم، اظهار داشت: استانداردهای ما بیشتر مرتبط با استانداردهای اروپایی است، بنابراین باید بررسی کنیم که آیا استانداردها به‌روز بوده است یا نه.

*الان نمی‌توانم موافقت یا مخالفت خود را با محصولات تراریخته اعلام کنم

پیروزبخت در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید امروز دستگاه‌های دولتی نظرات متفاوتی را در مورد محصولات تراریخته عنوان می‌کنند نظر سازمان استاندارد در مورد این محصولات چیست و آیا به این موضوع ورود پیدا می کنید یا خیر؟ گفت:در مورد محصولات تراریخته نظرات متفاوتی اعلام شده و نیازمند بررسی است به نحوی که الان نمی توانم موافقت یا مخالفت خود را در این رابطه اعلام کنم.

وی افزود: به سازمان استاندارد مسئولیتی در این رابطه واگذار نشده اما در پژوهشکده بررسی این محصولات را آغاز کرده ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ممنوعیت واردات این محصولات در مجلس و دولت در حال بررسی است، تصریح کرد: برای ممنوعیت یا محدودیت محصولات تراریخته باید سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست با یکدیگر همکاری کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

در ادامه این نشست خبری وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز با بیان اینکه گزارش تحلیلی آزمون بنزین را برای ارسال به مسؤلان آماده کرده ایم، گفت: سازمان استاندارد در این گزارش تحلیلی به صورت جایگاه به جایگاه پالایشگاه به پالایشگاه بررسی های خود را انجام داده است به نحوی که با کنترل های انجام شده موضوع استاندارد بنزین از حالت بحران خارج شده است.

وی از ارائه توضیحات بیشتر در مورد نتایج این گزارش تحلیلی خودداری کرد و با اشاره به اینکه بررسی استاندارد گازوئیل را هم آغاز کرده ایم، افزود: نتایج آن هم به زودی اعلام می شود.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.