بلندپروازی صنعت خودروی ایران از نگاه روزنامه فرانسوی

|
0 دیدگاه

روزنامه فرانسوی لزکو نوشت: از جمله بلند پروازی های بزرگ ایران در صنعت خودرو این است که قصد دارد سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند.

روزنامه لزکو در مطلبی تحت عنوان «بلند پروازی های بزرگ ایران در صنعت خودرو» به قلم جولین دوپون-کالبو نوشت: تهران می خواهد در افق سال ۲۰۲۵ به لطف شرکت های مشترکی که با خودرو سازان خارجی ایجاد می کند، سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. شرکت های خودرو سازی فرانسوی پژو سیتروئن و رنو در خط مقدم این شرکت های خارجی قرار دارند.

شرکت ایران خودرو، مستطیلی به ابعاد هفت در دو کیلومتر مربع، در دورترین منطقه حومه تهران در دامنه کوه هایی قرار دارد که پایتخت ایران را از دریای خزر جدا می کند. از این کارخانه عظیم است که ایران خودرو می خواهد دور خیز جدیدی انجام دهد.

بر اساس توافقنامه هایی که با رنو و پژو- سیتروئن امضا شده است، ۳۰ هزار کارگر این مرکز به زودی خودروهای پژو ۲۰۸ و ۳۰۱ تولید خواهند کرد و این مدل ها پیچیده ترین خودروهایی خواهند بود که آنها در تولید کنونی خود خواهند داشت. بزرگ ترین شرکت خودرو سازی ایران در نظر دارد برای بازار داخلی و صادرات، تولید خود را در طول ۱۰ سال به دو برابر افزایش دهد و در سال ۲۰۲۵ تولید خود را به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برساند.

رویای ایران خودرو با رویای مقامات ایرانی که تا ۱۴ درصد سهام آن به آنها تعلق دارد، هماهنگ است و همه آنها در نظر دارند از لغو تدریجی مجازات های بین المللی برای تبدیل ایران به نقطه حساس صنعت خودرو جهان بهره برداری کنند.

– افزایش شرکت های مشترک

به طور آشکار، تهران تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو را تا سال ۲۰۲۵ مدنظر دارد که تقریبا دو برابر بالاترین میزان تولید آن تاکنون یعنی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۱ و چهار برابر تولید آن در سال ۲۰۱۳ خواهد بود که با اوج تحریم های بین المللی علیه تهران همزمان بود. در سال ۲۰۱۴، برغم کاهش شدید میزان تولید، ایران در رتبه شانزدهم جهان در میان کشورهای تولید کننده خودرو و درست بعد از ترکیه قرار داشت.

مقامات محلی همچنین می خواهند با هدف صدور یک میلیون دستگاه خودرو به خارج از مرزهای ایران در سال ۲۰۲۵، به مرکزی برای صادرات خودرو تبدیل شوند. در هشت سال اخیر، ایران ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به عراق، سوریه، روسیه، حتی الجزایر یا ونزوئلا صادر کرده است.

توماس دوسی (Thomas d’Haussy)، از شرکت خودرو سازی پژو-سیترئون، خاطر نشان می کند برای رسیدن به هدف مورد نظر برای صدور یک میلیون دستگاه خودرو در سال، دولت ایران در نظر دارد شرکت های مشترک خودرو سازی با خودرو سازان خارجی را افزایش دهد و ۵۰ درصد بازار را برای مدل های محلی نگهدارد.

اگرچه شرکت های خودرو سازی آلمانی به نظر نمی رسد هنوز بخواهند واقعا در ایران آغاز به کار کنند، در کنار خودرو سازهای فرانسوی، شرکت های نیسان و هیوندا نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند. شرکت پژو-سیتروئن بازگشت خود را به ایران در فوریه گذشته آغاز کرد و رنو نیز به تازگی توافقنامه ای برای ورود به بازار ایران امضا کرده است.

– سطح تولیدی که قبلا نیز بالا بود

پاتریک کولی (Patrick Koller)، مدیر عامل شرکت پژو سیتروئن، درباره شرکت های خودرو سازی ایرانی تایید می کند «آنها خوب هستند هر چند که با کمبود قطعات مواجه اند».
در ایران یک هزار تامین کننده محلی قطعات وجود دارد اما آنها پراکنده هستند. نتیجه این که کمبود برخی عناصر مانند اگزوز و لاستیک وجود دارد. ژوزه-ونسان دو لوس موزو (José-Vincente De Los Mozos)، مدیر صنعتی رنو، درباره شرکت های خودرو سازی ایرانی می گوید «آنها حق دارند مانند یک مرکز مهم در منطقه موضع گیری کنند.
اوپراتورهای آنها به خوبی آموزش دیده اند و مهندس های آنها انگلیسی صحبت می کنند».
این امر درباره شرکت سایپای کاشان، شهر بزرگی میان تهران و اصفهان، درست به نظر می رسد. فریبرز شهباز، رئیس شرکت سایپای کاشان، خاطر نشان می کند «اینجا ما جای زیادی در اختیار داریم».
به گفته شهباز، اگر بازارش فراهم باشد، کارخانه کاشان به تنهایی می تواند در سال یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند.
یان مارتین، رئیس جدید شرکت مشترک سیتروئن-سایپا، نیز می گوید «این کارخانه شبیه کارخانه ای است که من در مانگولاد در پرتغال داشتم».

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.