خودروهای اروپایی که به ایران می‌آیند را ببینید

|
0 دیدگاه

آقای برنهارد مایر، مدیرعامل اشکودا، در نمایشگاه پاریس بیشتر از همه سرگرم معرفی اولین شاسی‌بلند کمپانی‌اش بود که کودیاک نام دارد.

آقای برنهارد مایر، مدیرعامل اشکودا، در نمایشگاه پاریس بیشتر از همه سرگرم معرفی اولین شاسی‌بلند کمپانی‌اش بود که کودیاک نام دارد. آقای مایر در حاشیه رونمایی این خودرو در نمایشگاه پاریس خبرهای جالبی هم داشت.

آنطور که اتوموتیو نیوز نوشته، اشکودا ممکن است بعد از ۵۰ سال دوباره به بازار ایالات متحده برگردد، ولی تا قطعی‌شدن این موضوع هنوز زمان زیادی باقی مانده. اما این خبر جالب آقای مایر نبود! آقای مایر رسما به رسانه‌ها اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ برای نخستین‌بار اشکودا به دو بازار جدید راه پیدا می‌کند: یکی کره‌جنوبی و دیگری ایران؛ بله! ایران.

مثل داچیا برای رنو؛ اشکودا هم برای فولکس‌واگن!

اشکودا بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و به همین دلیل باید آن‌را یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروساز جهان دانست. اشکودا در ۱۹۹۱ با فروش ۳۰% سهامش به فولکس‌واگن عملا زیرمجموعه غول خودروسازی اروپا شد. سال ۱۹۹۵ نیز VW سهامش را در این شرکت به ۷۰% رساند و نهایتا در ۲۰۰۰ میلادی تمام سهامش را گرفت. از آن زمان به بعد، تمام خودروهای اشکودا با پلتفرم فولکس‌واگن ساخته شدند. از این لحاظ رابطه اشکودا با فولکس‌واگن را می‌توان به رابطه داچیا با رنو شباهت داد، ولی با یک تفاوت بسیار بزرگ: محصولات داچیا ارزان‌تر از رنو هستند، ولی محصولات اشکودا از فولکس‌واگن معمولا گران‌ترند! به عبارت دیگر، خودروهای اشکودا اندکی لوکس‌تر، گران‌تر و جادارتر از فولکس‌واگن هستند و عمدتا هم مشخصات فنی بهتری دارند.

اینکه چرا نام اشکودا را، در مقایسه با سایر برندهای اروپایی، بسیار کم شنیده‌ایم دو دلیل دارد؛ اول اینکه اصالت آن به جمهوری چک برمی‌گردد! دوم اینکه اشکودا مدت‌ها تنها در بازار اروپای شرقی فروخته می‌شد و حتی امروزه سه کشور چین، هند و روسیه تنها بازارهای غیراروپایی این برند هستند که اشکودا تمرکز اصلی‌اش را روی آن‌ها گذاشته است؛ به‌خصوص بازار چین که از سال ۲۰۱۱ به بعد، با عبور از آلمان، بزرگ‌ترین بازار اشکودا در جهان شد.

اشکودا حالا به فکر جهانی‌شدن است؛ البته نه از همین حالا! سال ۲۰۱۰ بود که مدیرعامل سابق این کمپانی برنامه گسترش فروش محصولاتش موسوم به Growth Strategy را طرح کرد. نتیجه اول این برنامه رسیدن به فروش سالانه ۱٫۵ میلیون دستگاه است که باید تا ۲۰۱۸ محقق شود و قاعدتا به همین دلیل است که حالا به‌دنبال بازارهای تازه‌ای مثل ایران و کره‌جنوبی می‌گردد. اشکودا برای هرچه سریع‌ترین رسیدن به هدف ۲۰۱۸ خود احتمالا لجبازی ۵۰ ساله‌اش را هم کنار می‌گذارد و دوباره به بازار آمریکا می‌رود. در پایان سال ۲۰۱۵ اشکودا بیش از ۱ میلیون دستگاه از محصولاتش را در ۱۰۲ کشور جهان فروخت.

هفت‌تایی اشکودا برای ایران

طبق گفته‌های آقای مایر، اشکودا ابتدا محصولاتش را به بازار ایران صادر می‌کند تا هم کشش بازار ایران را بسنجد و هم اینکه شریکی برای خودش پیدا کند؛ شاید یکی از موضوعات بحث در مذاکرات چندماه پیش فولکس‌واگن با خودروسازان ایرانی نیز عرضه اشکودا در ایران بوده است. اما اشکودا با اضافه‌شدن شاسی‌بلند جدیدش، که به‌تازگی در پاریس رونمایی شد، حالا ۷ محصول مختلف دارد که حداکثر حجم انجین آن‌ها بیشتر از ۲٫۰ لیتر نیست و از این‌رو هیچکدام از محصولات آن مانعی برای ورود به بازار ایران ندارد.

Citigo : کوچکترین محصول اشکودا، سیتی‌گو نام دارد که در کلاس مینی‌کارهاست و هم بصورت ۳در و هم بصورت ۵در فروخته می‌شود. پیشرانه سیتی‌گو انجین ۱٫۰ لیتری ۳ سیلندری است که با دو قدرت ۶۰ اسبی و ۷۳ اسبی بدست مشتریان می‌رسد. مصرف ترکیبی این خودرو ۴٫۱ لیتر و حداکثر سرعتش حدود ۱۷۰ کیلومتر برساعت است. سیتی‌گو در صورت ورود به ایران باید با کیا پیکانتو و هیوندای i20 رقابت کند.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.