سومین قرارداد شیرین خودرویی ایران به کام فرانسوی‌ها

|
9 دیدگاه

رنوی فرانسه بعد از چانه زنی بسیار توانست سهم ۶۰ درصدی یک قرارداد جدید خودرویی را از آن خود کند تا سومین قرارداد شیرین خودرویی ایران هم به کام فرانسوی‌ها باشد.

بعد از ماه‌ها رایزنی برای حضور مجدد در بازار ایران، شرکت رنو فرانسه در نهایت توانست با توافقی شیرین قرارداد جدیدی را با ایران منعقد کند. این قرارداد روز گذشته  بدون حضور دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور و از سوی رئیس ایدرو به امضاء رسید. نکته قابل تأمل در این قرارداد امضاء توافق اولیه آن هم در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس بود. توافقی که مثل همیشه منافع شریک فرانسوی را تأمین می‌کرد تا طرف ایرانی.

رنو بعد از چانه زنی بسیار توانست سهم ۶۰ درصدی قرارداد جدید را آن خود کند و از طرف دیگر ایدرو به عنوان نماینده صنعت خودروی کشور سایت “بن رو” را به عنوان آورده خود در اختیار رنو قرار داد. البته رنویی ها در مذاکرات گذشته خود نیز تمایل زیادی به خرید سایت بن رو داشتند اما گویا سایپا به راحتی حاضر به فروش این سایت به رنو نبود. ولی در نهایت این سایت به عنوان رد دیون به ایدرو واگذار شد و رنو توانست این سایت که از لحاظ امکانات شرایط خوبی دارد را از آن خود کند.

این قرارداد جدید در دو فاز پیش بینی شده به نحوی که در فاز اول تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال و در فاز دوم ۳۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود در مجموع با احتساب قراردادهای قبلی مانند ال ۹۰ و ساندرو حجم تولید این شرکت در ایران به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

البته رنو در قرارداد گذشته خود با دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار بود سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خود را در ایران خودرو و سایپا تولید کند و در کنار این موضوع یک سایت مستقل با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور راه اندازی نماید اما با وجود مقدمات این کار این موضوع اجرایی نشد.

مدنی مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو پیشتر در همین ارتباط به تسنیم گفته بود: آن زمان که بنده در پارس خودرو فعالیت می‌کردم کار بازنگری قرارداد رنو را شروع کرده بودیم که این بازنگری‌ها حول چند محور بود که یکی مسئله افزایش درصد ساخت داخل قرارداد است. از همان ابتدا با ۵۹ تا ۶۰ درصد همکاری خود را آغاز کردیم ولی طی این چند سال این افزایش درصد ساخت داخل به وجود نیامد و بین همان ۵۵ تا ۶۰درصد باقی ماند.

وی افزود:موضوع دوم صادرات بود که براساس قرارداد باید انجام می‌شد اما آن هم به صورت کامل اجرایی نشد. در خصوص نحوه قیمت گذاری قطعاتی که رنو به ما می‌فروخت هم موضوعاتی پیش آمد. در آن مقطع برخی از قطعات داخلی و بخشی وارداتی بود که باید در قرارداد به این مسئله و زنجیره تأمین نیز توجهاتی صورت می‌گرفت. در قرارداد گذشته به خاطر عدم امنیتی که احساس کردند همان ظرفیت ۳۰۰ هزاردستگاه خودرو هم اجرایی نشد به نحوی که  زمانی که در پارس خودرو مشغول بودم بالاترین تولید محصولات رنو در سال ۹۰  حدود ۱۰۰ هزار دستگاه آن هم توسط دو خودروساز بود.

علاوه بر بدقولی رنو در تولید و صادرات محصولات؛ در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نهم هم  تخلفاتی از سوی این شرکت با خودروسازان شناسایی شد که براساس آن رنو در هر خودروی ال ۹۰ حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار خسارت به کشور وارد کرده است حتی پرونده آنها برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال هم شد ولی متأسفانه هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده و ۱۶ پرونده تخلف رنو همچنان در مراجع قضایی مسکوت مانده است. در این میان رنو نیز در قرارداد جدید به هیچ عنوان در صدد جبران خسارات وارده بر نیامده و حتی سهم ۶۰ درصدی شراکت جدید را هم از آن خود کرده است.

دو شرط مهم ۳۰درصد صادرات و ۴۰ درصد ساخت داخل هم در این قرارداد عنوان شده اما با توجه به اینکه در قرارداد جدید پژو هم این موضوعات پیش بینی شده بود اما در نهایت این مشارکت با ساخت ۲۰ درصدی آغاز شده است. در مورد قرارداد جدید رنو هم همین ابهامات مطرح است مثلاُ، چه ضمانتی وجود دارد که رنو در فاز جدید همکاری خود با ایرانی ها متعهد به افزایش ساخت داخل و صادرات محصولات مشترک باشد.

در کنار این موضوعات قرار است “سیمبل و داستر” دو خودرویی باشند که در قالب این همکاری مشترک از سال ۲۰۱۸ در سایت بن رو تولید شوند اما خودروهایی که پلتفرم‌های قدیمی دارند و تا رسیدن به شرایط صادرات  قدیمی‌ترخواهند شد چگونه می توانند هدف صادرات ۳۰ درصدی را محقق کنند؟

در مجموع رنو به عنوان سومین شرکت فرانسوی بعد از  برجام توانست حضور پررنگی در بازار ایران داشته باشند اما از طرف دیگر گویا صنعت خودرو راه علاج خود را گره زدن به شرکت‌های بد قول فرانسوی می‌داند و برای کسب شرکای بهتر و حتی توسعه محصولات داخلی اقدام مهمی را انجام نمی‌دهد. در حال حاضر عمده محصولات جدید شرکت‌های خودروساز به محصولات مشترک  با شرکت های فرانسوی متمرکز است و در این میان تولید خودروی داخلی با بی توجهی روبه رو شده است. باید دید صنعت خودرو تا چه حد باید از شریک فرانسوی خود ضرر ببنید که به فکر راهکار دیگری برای توسعه خود باشد.

2 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

9 دیدگاه

توسط: عبدلله

مسولینی که به این خفت تن داده اند قطعا دلسوز مردو ایران نیستند. باید دید که چه مبلغی به کامشان رفته که مرتکب چنین حماقتی شده اند و …
ننگ بر آنان و حامیانشان

توسط: علی

و اما بعد چون در اسلام ملی گرایی حرام هست پس منافع یک عده آقازاده اسلامی و حالا عیب نداره مناف یک عده اجنبی(بخاطر منافع آقازاده های اسلامی) برمنافع ملی و کلا همه چیز ترجیح دارد
صلوات

    توسط: هموطن

    دوست عزیز ، هر موجود خبیثی که ریش گذاشت و یا چادر سر کرد، که نماینده و یا مورد تایید اسلام نیست ، ملاک شناخت اسلام رفتار اسلامی و انسانی آن فرد هست نه ظاهر اسلامی !
    و هر کسی که فرزند یه فرد روحانی و یا انقلابی و … و مذهبی باشد و هر کار خطایی انجام بدهد، دلیل نمیشود که مانند پدرش آدم سالمی باشد، همانطور که فرزند حضرت آدم و حضرت نوح و همسر حضرت لوط خائن و پلید بودند، فرزندان و خانواده های خیلی از افراد دیگر هم می توانند فاسد باشند!

    ولی متاسفانه افراد ظاهربینی چون شما، ملاک خوبی ادیان را افرادی که دم از آن دین می زنند ، قرار میدهند و با رفتارهای اشتباه و خطای چند نفر به ظاهر مسلمان، کل دین اسلام که پاکیزه ترین و خالص ترین و انسانی ترین دین دنیاست را زیر سوال می برند، که این تلقی شما از منطق و عقل دور می باشد،

    توصیه دوستانه می کنم که جهت اطلاع و آگاهی از مبانی و اصول ادیان، به سیره و عمل بزرگان آن دین نگاه کنید و دستورالعمل های آنها را بررسی کنید نه رفتار عده ای افرا ریاکار خبیث را .

    موفق و پیروز باشد.

توسط: رضا

این همه خودرو را میخواهیم کجا جا بدیم؟ روزی چند ساعت باید دنبال جای پارک بگردیم؟ برای این وضعیت ترافیک و آلودگی و … هم یه قرارداد با یه آدم حسابی ببندید.

توسط: آدم

خودرو سازان چه گلی تاکنون علی الخصوص در چند سال اخیر تحریم به سر مشتری زدن حالا شاید رنو کاری برای مشتری بینوا بکنه

توسط: رجب خانی

در پاسخ به هموطن عرض میشود : بله هر اشکالی که هست در ماست. دینی که نتواند با تعلیماتش افراد درست بسازد اشکال از آن دین و علمایش نیست. این مردمند که کر و کورند و هستند و از این همه آموزه ای دینی بی بهره می مانند. ای وای بر ما مردمان کند ذهن!!

    توسط: هموطن

    جناب رجب خانی عزیز
    مردم ما کور و کر و کندذهن نیستند، بلکه اسیر اغواءگری های شیاطین انس و جن (داخلی و خارجی و …) شده اند و خودشان را به کوری و کری زده اند و از هوای نفس شان تبعیت می کنند،
    با اینکه می دانند گرانفروشی، کم فروشی و دزدی – رباء – رشوه – دروغ – ریاءکاری – ارتباط با نامحرم و ………. خلاف شاءن انسانی و دینی آنان هست، با اینحال همه اینکارهای زشت را به خاطر رسیدن به منافع و لذت های کوتاه مدت این دنیای فانی انجام میدهند ،
    و همچنین با گول زدن خودشان که علماء دین، نتوانستند ما را تربیت صحیح دینی کنند و یا دین اسلام ناقص است و با بهانه های اینچنینی دیگر، هرکاری که دلشان میخواهد انجام میدهند
    و غافل از این هستند که انجام آن کارهای زشت، باعث ناخشنودی خداوند از فرد گناهکار میشود و انسانی که خداوند از او نارحت باشد روی خوشبختی و عاقبت به خیری را چه در این دنیا و چه در آخرت نخواهد دید ! چون که در آخرت این بهانه های واهی را از هیچکس قبول نمی کنند مگر اینکه فرد گناهکار توبه کند و نهایت سعی اش را انجام دهد که خودش را اصلاح کند و اشتباهاتش را رفع نماید تا به امید خداوند متعال رستگار و عاقبت بخیر گردد.
    موفق و پیروز باشید

توسط: ابو عزراییل

بابا دولت خرابه یک کلام وزیری که تمام غصه اش شده ساز واواز مثل اینکه جنگ بخاطر این موضوع بوده. اما خودمان، علماچرا فریاد نمیزنند یه حرفی بزنند تا ما مردم مثل شاه فرارشون بدهیم. برند پیش خدایشان. کدخدا

توسط: مینا نجفی

واقعا جای تاسف داره!

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.