توجه : روزنامه آسیا هیچگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام و غیره ندارد و هر گونه صفحه ای منتسب به این روزنامه جعلی است .

«شوری» تولید خودرو در ایران

|
0 دیدگاه

مشهور است که در دیگر نقط این کره خاکی، خودروسازان نهایتا یک خودرو را تا ۵ سال تولید و عرضه می کنند و البته این هم بستگی به استقبال مردم دارد و بعد از آن دیگر یا خط فروش را واگذار می کنند یا خودروی جدیدی را جایگزین آن می کنند؛ رویه ای که در کشور ما به کلی متفاوت است

در بسیاری از کشورهای صاحب سبک در صنعت خودرو هر مدل خودرو معمولا تنها ۵ سال امکان تولید دارد  و در همان سال های ابتدایی جایگزین آن را معلوم می کنند و اساسا مشخص است که به جای مدل تولیدی فعلی در سال های آینده کدام خودرو و با کدام مشخصات جایگزین خواهد شد.

البته در سال های دور تر اینگونه نبود و بر این هر مدل در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال تولید می شد و البته در این مدت بر کیفیت آن افزوده شده و نقاط ضعف احتمالی آن بر طرف می شد مانند تولیبد تویوتا کرولا که البته خودرویی به شدت محبوب بود و مردم تا لحظه آخر هم مانند یک بت این خودرور ا میپرستیدند.

در دهه های اخیر اما کمتر دیده و شنیده شده است که خط تولید یک خودرو بیش از ۵  سال فعال باشد زیرا جامعه جدید دیگر پذیرای خودروهای قدیمی نبوده و هر روز به دنبال فن آوری جدید است.

در حالی در کشورهای اروپایی و آمریکا معمولا خط تولید های قدیمی خود را به نام انتقال تکنولوژی به کشورهای آسیایی و شاید اروپای شرقی فرستاده و با این کار هم منتی بر سر کشور مذکور می گذارند و هم از برای تولید مجدد خودروی قدیمی خود بهره خوبی می برند.

ایران هم یکی از مقاصد مهم این خط تولید های به آخر خط رسیده بوده است که در این راه ذوق و شوق بسیاری نیز دارد اما اتفاق عجیبی که در ایران می افتد این است که این خط تولید قدیمی که در کشور مادر سال هاست به زباله دان تاریخ فرستاده شده است تا آنجا که جا دارد در ایران تولید می شود و حتی خود را به مرز نیم قرن تولید نیز نزدیک می کند تا شاید در این منظر رکورد جهانی را به خود اختصاص دهد.

تولید تا لحظه آخر

در این میان به نظر می رسد این رویه به شرکای خارجی که به ایران هم می آیند سرایت کرده است.

چه انجا که  مدیر عامل رنو پارس می گوید: تا جایی که بتوانیم از پلت فرم L90 در ایران استفاده کرده و مدل های جدید را بر روی همین پلت فرم پیاده خواهیم کرد.

«پیمان کارگر» در همین رابطه بیان می کند: استقبال از ال ۹۰ در کشور بسیار مطلوب است و تا جایی که مردم بخواهند ما به تولید این خودرو در کشور ادامه می دهیم.

وی در پایان توضیح می دهد:پس از فروش ال ۹۰ که خودرویی محبوب در کشور به حساب می آید  سعی می شود  ۲ پلت فرم جدید به ایران تحویل دهیم تا فروش آنها بر اساس پلت فرم های گذشته در ایران تولید شود.

این نگاه بدان معنی است که اساسا مهم نیست که یک پلت فرم و مدل خودرو چند سال تولید شود و یا مردم از طراحی یک پلت فرم خسته هستند یا نه؛ بلکه مهم این است که تا آخرین قطره از امکانی که در اختیار داریم استفاده کنیم. بی هوا انسان یاد ۷ سالگی و اولین مقطع تحصیلی می افتد که در روز اول آن به تو توصیه می شود تا آخرین جایی که جا دارد از مداد سیاه و قرمز خود استفاده کنی و آنقدر آن را بتراشی تا شبیه یک بند انگشت شود.

البته تولید و فروش خودروهایی که در ایران خوب می فروشند تنها معطوف به رنو  ال ۹۰ نیست، مشهوررتین این خودروها پراید و پژو هستند.

مدیرعامل سایپا نیز در گفتگویی می گوید:  فعلا هیچ زمانی برای  تغییر کردن یا در واقع جابه جا کردن پراید با خودرویی جدید در برنامه گروه خودوروسازی سایپا در نظر گرفته نشده است.

«مهدی جمالی» در همین رابطه بیان می کند: این خودرو همچنان در ایران خواهان دارد و بیش از ۲۰ درصد سهم بازار خودروی ایران، همچنان خواهان این خودرو هستند

بی گمان دلیل این سهم عجیب و غریب و به نوعی استثنایی  به این علت است که مردم تنها یک حق انتخاب زیر ۲۰ میلیون تومانی در کشور دارند؛ به همین دلیل مردم همچنان پراید را دوست دارند چون پولی در بساط ندارند.

نگاهی دیگر

در این میان یک کارشناس خودرو به خبرنگار اکونیوز می گوید تولید بیش از حد یک خودرو در ایران به مشابه درآوردن شور یک ماجرا است.
«محمدرضا گلریز» در گفت و گو با خبرنگار اکونیوز با بیان این مطلب اظهار می کند: شاید جالب باشد که بدانید تولید خودروی پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ در دستور کار ایران خودرو قرار گرفت یعنی از سال ۱۹۹۲ میلادی تا به امروز این خودرو را تولید کرده است و جالب تر اینکه این خودرو در سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترین خودروی سال اروپا معرفی شد.

وی در همین رابطه بیان می کند: این خودرو در کشورهای مختلفی تولید شده که از آن جمله می توان به فرانسه، شیلی، اندونزی،مالزی، لهستان، تایوان، بریتانیا، آرژانتین و زیمباوه اشاره کرد که در دو کشور آخر یعنی آرژانتین و زیمباوه تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ ادامه داشته و سایر کشورها قبل از اتمام قرن بیستم تولید این خودرو را متوقف کرده اند. اما ایران خودرو همچنان با قدرت به تولید ادامه می دهد تا رکورد را به نام خود ثبت کند.

این کارشناس صنعت خودروی کشور بیان می کند: رکورد فعلی ایران برای تولید پژو ۴۰۵، ۲۷ سال است که یک رکورد جاودانه خواهد بود زیرا خود فرانسوی ها این خودرو را تنها ۱۰ سال از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ تولید کردند و در کل اروپا نیز این خودرو تا سال ۱۹۹۶ تولید می شد و در آسیا نیز اندونزی تا سال ۹۷ تولید این خودرو را ادامه داده است. تا ثبت رکورد ۵۰ سال تنها ۲۳ سال دیگر باقی است و ایران می تواند نام خود را در کتاب گینس ثبت کند.

گلریز در خصوص خودروی پراید نیز اظهار می کند: خودروی پراید نیز تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ ندارد زیرا این خودرو نیز از ابتدای سال ۱۳۷۲ در ایران تولید شد و شرکت سایپا تا کنون به این تولید ادامه می دهد.

وی در خصوص سابقه این خودرو به خبرنگار اکونیوز می گوید: این خودرو تا سال ۲۰۰۰ در کره جنوبی و تا سال ۱۹۹۳ در ژاپن تولید می شد و البته نام ها و کیفیت های خودروی تولیدی با پراید ایرانی تفاوت هایی داشت. البته از اواخر سال ۸۹ سایپا اعلام کرد که پلت فرم پراید را تغییر داده و از پلت فرم X100 برای تولید محصولات استفاده می کند که البته در واقع همان پراید است با اندک تغییراتی ناچیز.

این کارشناس صنعت خودروی ایران در پایان اظهار می کند:  از ابتدای سال ۱۳۷۲ تا کنون بیش از ۲۳ سال از تولید این خودرو در ایران می گذرد و این یعنی ۱۶ سال بیشتراز شرکت مادر و تولید کننده اصلی پراید تولید کردیم و همچنان می کنیم. پراید هم برای ثبت تولید نیم قرن به ۲۷ سال تولید دیگر نیاز دارد که زیاد دور از دسترس نیست.

عادت به رنگ و رخ خودرویهای قدیمی

به نظر می رسد این قصه تلخ در کشور  همچنان ادامه دارد. خودروسازان خیال ندارد کوتاه بیانید و حداقل برای زیبایی خیابان ها هم که  شده خودروی دیگری با همان قیمت های ارزان ارائه کنند.

در خیابان های کشور گاهی ۲۰ خودروی چپراید سفید رنگ همگی با هم مشاهده یم شود که در کمتر کشوری چینین روند و وضعیتی وجود دارد.

به نظر می رسد هنوز تاریخی برای خارج شدن خودروهای ٢٠ ساله از سبد خودرویی کشور اعلام نشده است و باید همچنان به دیدن تولید خودروهایی که از رنگ رخشان در دیگر نقاط دنیا بیش از ۳۰ سال است که گذشته عادت کنیم.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.