پاسخ بانک مرکزی به پرسش های مردم درباره تعاونی ثامن الحجج و امور بانکی

|
0 دیدگاه

بانک مرکزی در پاسخ به درخواست های ثبت شده مردمی در سامانه «ارتباط بی واسطه با مسئولان» خبرگزاری جمهوری اسلامی، شیوه تسویه حساب سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحل شده ثامن الحجج و اخذ وثیقه برای اعطای تسهیلات را تشریح کرد.

افزون بر اطلاع رسانی درباره تحولات داخلی و خارجی، وظیفه انعکاس نظرها، پیشنهادها، انتقادها و درخواست های مردم به مسئولان را بر عهده دارد و بر همین اساس در صفحه نخست ایرنا بخش «ارتباط بدون واسطه با مسئولان» را ایجاد کرده است.
ایرنا، پیام ها مختلف مردمی مانند درخواست از مسئولان و پیشنهادها را برای پیگیری به دستگاه های مربوط ارسال می کند.
در همین زمینه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای پنجمین بار در چند ماه گذشته، به برخی تقاضاها و پرسش های مردمی پاسخ داده است.

** شیوه تعیین تکلیف حساب های ثامن الحجج
بانک مرکزی در پاسخ به پرسش های برخی شهروندان درباره شیوه تسویه حساب سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحل شده ثامن الحجج اعلام کرد: از بیستم تیرماه امسال حساب های تعیین تکلیف نشده سپرده گذاران ثامن الحجج تا سقف یک میلیارد ریال به بانک پارسیان منتقل و مقرر شد حساب های سپرده و تسهیلات نزد آن تعاونی بر اساس شیوه نامه جدید تا سقف تعیین شده به ازای هر مشتری به این بانک انتقال یابد.
بر این اساس مشتریان این تعاونی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعبه های تعاونی که در آن حساب افتتاح کرده اند مراجعه و گواهی تسویه حساب دریافت می کنند.
در این مرحله پس از انتقال تدریجی حساب ها به بانک عامل، سقف های پرداختی اعلام شده به همه مشتریان تعلق می گیرد و به هر مشتری حداکثر تا نصاب اعلام شده پرداخت می شود.
همچنین مشتریان باید قراردادهایی را با بانک عامل درباره مطالبه نکردن وجوه حساب های خود در مدت تعیین شده منقعد کنند تا در این مدت، فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی به وجوه نقد به منظور بازپرداخت به سپرده گذاران فراهم شود.
بدیهی است به تدریج سقف قابل انتقالی و همچنین با تبدیل دارایی ها سقف قابل پرداخت برای تمام سپرده گذاران افزایش می یابد.
هرگونه تصمیم گیری درباره پرداخت سود به حساب های انتقال یافته در مدت قرارداد مشتریان در بانک عامل به پس از نتایج ارزیابی املاک تعاونی و حصول اطمینان از تکافوی دارایی ها برای بازپرداخت اصل وجوه حساب های سپرده گذاران و اخذ مجوزهای لازم موکول شده است.
در این مرحله مشتریانی که در قبال سپرده تسهیلات دریافت کرده اند، باید در تعاونی برای تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام کنند و خالص مطالبات خود را تا نصاب پیش گفته به صورت گواهی تسویه حساب برای انتقال به بانک عامل تحویل بدهند.
مشتریان دارای تسهیلات در قبال سایر وثیقه ها نیز باید خلاصه پرونده تسهیلاتی خود را از تعاونی دریافت و در اختیار بانک عامل قرار دهند.
همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، دریافت اقساط تسهیلات تعاونی از بیست و هفتم اردیبهشت امسال در شعبه ها و از طریق درگاه اینترنتی بانک عامل آغاز شد و تسهیلات گیرندگان باید اقساط خود را فقط نزد بانک پارسیان واریز کنند.
از این تاریخ دریافت هرگونه اقساط در شعبه های تعاونی ممنوع و غیرقابل پذیرش شد.
بانک مرکزی تاکید کرد این تعاونی فاقد مجوز از بانک مرکزی بود.
بانک مرکزی در ادامه پاسخ خود یادآوری کرد: صیانت از حقوق سپرده گذاران و رفع نگرانی های مردم در این زمینه همواره از دغدغه های این بانک بوده و پذیرش مدیریت بحران تعاونی اعتبار غیرمجاز ثامن الحجج نیز موید نگرانی این بانک نسبت به سرنوشت وجوه مردمی تودیع شده نزد آن تعاونی است.
در همین زمینه مرحله دوم بازپرداخت وجوه سرمایه گذاران تعاونی در قالب یک برنامه زمانی مدون در دست اجراست؛ به طوری که حساب های سپرده گذاران تا یک میلیارد ریال به بانک عامل منتقل و مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال به هر مشتری پرداخت شده است.
امید است با همکاری و همیاری بخش های مرتبط و کفایت منابع تعاونی انتقال و پرداخت وجوه سپرده گذاران تا تعیین تکلیف مطالبات این اشخاص استمرار یابد تا از این رهگذر بخشی از مشکلات مردم رفع شود.
پارسال تعاونی اعتبار ثامن الحجج با بحران مالی و ناتوانی در بازپرداخت وجوه سپرده گذاران روبرو شد.
موضوع ساماندهی این تعاونی در نشست های شورای پول و اعتبار مطرح و تودیع سپرده های مردمی با نظارت بانک مرکزی و همکاری قوه قضاییه و سایر نهادهای نظارتی از سیزدهم بهمن ماه پارسال توسط بانک عامل (پارسیان)، آغاز شد و تاکنون نیز بیش از ۹۰ درصد حساب های تعاونی تعیین تکلیف شده است.
بر اساس اطلاعیه بیست و پنجم شهریورماه بانک مرکزی، حساب های سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج تا سقف سه میلیارد ریال از مهرماه امسال تعیین تکلیف می شود.
در ادامه مرحله دوم طرح تعیین تکلیف و بازپرداخت وجوه سپرده گذاران و پس از تعیین تکلیف حساب های تا سقف یک میلیارد ریال، از هفدهم مهرماه امسال سقف مبالغ از یک میلیارد به ۲ میلیارد ریال و از بیست و هفتم مهرماه به سه میلیارد ریال افزایش می یابد.
در این مرحله تا سقف قابل پرداخت پیشین (۳۵۰میلیون ریال) به هر مشتری پرداخت می شود؛ مشروط بر اینکه مشتریان، تعهدی برای نداشتن مطالبه باقیمانده وجوه خود در بازه زمانی مشخص (به ترتیب ۱۴ ماه برای حساب های تا سقف ۲ میلیارد ریال و ۱۷ ماه برای حساب های تا سقف سه میلیارد ریال) به بانک عامل ارایه کنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی و تامین وجوه نقد مورد نیاز برای پرداخت مطالبات سپرده گذاران در اختیار آن بانک قرار گیرد.

** اخذ وثیقه برای اعطای تسهیلات در حیطه اختیار بانک هاست
بانک مرکزی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از شهروندان اعلام کرد: طبق ماده ۶ آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، اعطای تسهیلات به تشخیص بانک و منوط به اخذ تامین کافی برای حفظ منابع بانک و حسن اجرای قرارداد است و شهروندان باید درخواست خود را نزد بانک پیگیری کنند.

** بانک مرکزی فاقد سازوکار قانونی معرفی افراد برای دریافت تسهیلات است
این بانک همچنین درباره برخی پرسش ها درباره اشتغال در شبکه بانکی کشور پاسخ داد: ضوابط و مقررات هرگونه استخدام در بانک ها به تشخیص نیاز بانک به رشته تحصیلی مرتبط و گذراندن مراحل مختلف آزمون های استخدامی و گزینشی منوط است.
امور مربوط به استخدام، نقل و انتقال، حقوق و دستمزد و نظایر آن از امور داخلی بانک هاست؛ بانک مرکزی نیز سرفصلی برای کمک و مساعدت به شهروندان ندارد و فاقد سازوکار قانونی معرفی افراد برای دریافت تسهیلات است و بهتر است با توجه به اختیارات بانک ها در این زمینه، موضوع از طریق آنها پیگیری شود.
بانک مرکزی برخی پرسش های مردمی را به بانک های ملی ایران، بانک صادرات، موسسه اعتباری کاسپین، شورای هماهنگی بانک ها، اداره نظارت بر موسسه های پولی و بانکی و اداره کل امور ایثارگران بانک مرکزی ارجاع داده است.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.