چاره‌ای جز شکار واگن‌های دست دوم نداریم

|
0 دیدگاه

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این‌که چاره‌ای جز شکار واگن‌های دست‌دوم نداریم از زیانده بودن این شرکت خبر داد و گفت: قطار زندگی نیز زیانده است.

محمد رجبی در نشست خبری در پاسخ به سئوالات در خصوص واردات واگن‌های دست‌دوم و زیانده بودن رجاء اظهار کرد:‌ از سال گذشته برای خرید واگن برنامه‌ریزی شده بود که در این راستا مناقصه‌ای بین‌المللی با حضور سازندگان داخلی برگزار شد. در نظر داریم که حدود ۲۵۰ واگن مسافری با استاندارد قابل قبول توسط کنسرسیومی متشکیل از سازندگان داخلی و خارجی در کشور تولید و به ناوگان رجا اضافه شود.

وی با بیان این‌که شرکت‌های نامدار اروپایی برای مشارکت در  این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند یکی از اهداف اجرای این برنامه را ارتقای خدمات‌رسانی اعلام کرد و افزود: امضای قرارداد این واگن‌ها تا عملیاتی شدن آنها سه سال زمان می‌برد و امیدواریم بتوانیم بحث‌های مالی را نهایی کرده و تا قبل از تابستان سال آینده ساخت واگن‌ها را در کشور آغاز کنیم.

*واگن‌سازان داخلی توان تولید ۵۰ واگن را در سال دارند

وی همچنین با بیان این‌که در بهترین حالت ممکن واگن‌سازان داخلی سالانه می‌توانند ۵۰ دستگاه واگن مسافری را تولید کنند، افزود:‌ در سال‌های گذشته چند واگن ساز داخلی از جمله  واگن‌پارس، پلور سبز، ایریکو و… ۳۰ تا ۵۰ واگن مسافری را طی یکسال تولید کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته امسال پلور سبز ۱۰ واگن و واگن‌پارس نیز به همین تعداد واگن به ناوگان رجاء اضافه خواهد شد.

وی با یادآوری این‌که  یک بسته ۱۱۰ دستگاهی واگن مطابق قراردادهای ژذشته و جاری به مجموعه واگن‌های رجاء اضافه می‌شود، گفت: این برنامه منجر به کاهش میانگین عمر ناوگان می‌شود. علاوه بر این برنامه بازسازی و جذب سرمایه با فرمول BOT (ساخت– بهره برداری– واگذاری) در دستور کار قرار گرفته که سرمایه‌گذار در یک بازه زمانی ۶ تا ۷ ساله به سرمایه خود می‌رسد.

مدیرعامل رجاء با تاکید بر این‌که به این فرمول شتاب می‌دهیم،  افزود: یکی از دلایل کم شدن رعبت سرمایه‌گذاران در این حوزه مشکل پرداخت‌ها بود که برای حل این مسئله به محض فروش بلیت سهم مشارکت‌کننده را پرداخت می‌کنیم.

*خرید واگن دست دوم از بی پولی نیست

رجبی در پاسخ به پرسش تسنیم درباره واگن‌های دست دوم نیز گفت: همزمان با برنامه‌ریزی برای ورود واگن‌های نو، ورود واگن‌های دست‌دوم نیز در دستور کار قرار دارد. به دنبال آن هستیم که در یک بازه زمانی کمتر از ۶ ماه برخی عوامل دخیل در نارضایتی مردم را برطرف کنیم که بازتعریف طراحی  ترن‌ست‌های رجا یکی از آنهاست.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر این‌که مدیرعامل قبلی رجاء دلیل خرید واگن‌های دست‌دوم را بی‌پولی عنوان می‌کرد، دلیل شما برای این کار چیست، اظهار کرد:‌در این رابطه فقط موضوع مالی واگن‌های دست دوم مطرح نیست، ما در برنامه زمانبندی سه ساله رجاء مجبور قطارهای دست دوم را شکار کنیم و بیاوریم.

وی ادامه داد: البته پیدا کردن قطارها یدست‌دومی که ویژگی‌های اقلیمی ما را پوشش دهد بسیار سخت است، در دنیا واگن‌های با عمر ۳۰ سال را برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده بازسازی نیمه عمر می‌کنند. در سفرهایی که به کشورهای اروپایی و اسیای شرقی داشته‌ام مثلا در شهر برلین قطارهایی با عمر ۴۰ سال در حال حرکت هستند.

وی بیان کرد:‌ ورود واگن‌های دست دوم از نه فقط از بعد مالی بلکه از نظر زمانی مطرح است، با توجه به شرایط کشور و تشریفات نهایی کردن قرارداد یک خرید بر اساس تجربه شخصی در سال ۸۰ ترن‌ست‌هایی که حدود ۱۵ سال پیش وارد کشور شدند، حاصل بیش از ۱۰ سال فعالیت مهندسی بودند.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء یادآور شد:‌در ایران شرایطی را داریم که قطار را برای زمانی خاص خریداری نمی‌کنیم، به فرض قطار وقتی صبح از قطار حرکت می‌کند سیستم گرمایشی آن روشن است و زمانیکه به بندرعباس می‌رسد باید سیستم سرمایشی آن روشن باشد.

رجبی با تاکید بر این‌که برای ایران باید واگن را طراحی کنیم، گفت: همه سازندگان واگن اروپایی با هوای نسبتا معتدل سر و کار دارند و واگن‌های مناطق سردسیری به درد اقلیم ایران نمی‌خورد چون خیلی گران هستند.

وی با بیان این‌که انتخاب واگن دست‌دوم به دلیل تسریع ورود است، افزود: اگر امروز بتوانیم در جایی واگن دست‌دومی را پیدا کنیم فکر می‌کنم ۴ تا ۵ ماه این واگن‌ها وارد کشور شده و می‌توانیم ظرفیت ناوگان رجاء را افزایش دهیم در غیر اینصورت ورود واگن‌های نو کمتر از ۲٫۵ سال امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که تامین چه تعداد واگن نو و دست دوم در برنامه رجاء است، اظهار کرد: برنامه ما ۵۰۰ دستگاه واگن است که برای ۲۵۰ دستگاه آن درخواست شناسایی سازنده را انجام داده‌ و مناقصه آنرا بین‌المللی برگزار کردیم. در این قرارداد باید سازنده ظرفیت‌های داخلی را مد نظر قرار دهد، غالبا در این طرح‌ها هدف این است که فناوری تولید واگن وارد کشور شده یا ظرفیت خالی داخلی را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: واگن‌های دست دوم نیز محدود خواهد بود چون انگشت شمار می‌توانیم چنین واگن‌هایی را پیدا کنیم. سال گذشته با وجود تلاش‌های فراوان تا امروز ۴۰ واگن دست ‌دوم پیدا شده چون عرضه نمی‌شود و کشورها به دلیل تغییر تکنولوژی این کار را انجام می‌دهد.

*هم رجاء زیانده است هم قطار زندگی

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر زیانده بودن رجاء، گفت: شرکت رجاء زیانده است، چون حمل‌ونقل مسافری ریلی نمی‌توانسته هزینه دلاری را دریافت کند. همین قطار زندگی کلا زیانده است، یک رستوران و یک آشپزخانه به قطاری که ۸ واگن دارد اضافه شده است.

رجبی با بیان این‌که قیمت واگن پذیرایی با نرخ روز بیش از ۳٫۵ میلیارد تومان و رستوران آن ۲٫۵ میلیارد تومان است، ادامه داد: یعنی مجموعا شش میلیارد تومان، مگرچقدر می‌توانیم از قِبل غذا سود کنیم؟ در حال حاضر وام بانکی با سود ۲۸ درصدی دریافت می‌کنیم و همین الان بابت این تسهیلات متحمل جریمه حدود ۵ درصدی دیرپرداخت کردن اقساط شده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که وجود این عوامل در کوتاه مدت نمی گذارد سود ده شویم، افزود: شرکت سازنده بوژی با سرعت ۱۴۰ و ۱۶۰ کیلومتر در کشور نداریم، اگر هم می‌سازند این کار تحت لیسانس انجام می‌شود. حدود ۲۵ درصد قیمت واگن را بوژی تشکیل می‌دهد و حدود ۶۵ درصد یک واگن حتما ارزی است.

*اجاره روزانه ۷٫۲ میلیون تومانی لکوموتیو

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با اشاره به اجاره روزانه ۷٫۲ میلیون تومانی لکوموتیو، بیان کرد: تجهیزات این لکوموتیوها خارجی است و سوخت آن شرایط خاص دارد.

رجبی در ابتدای این نشست با بیان این‌که رجاء ۱۱۰۰ واگن مسافری، خودروبر و رستواران دارد، گفت: از این تعداد ۸۳۰ واگن روزانه در سیر هستند و ۴۸ درصد سهم بازار حمل‌ونقل ریلی مسافری کشور را در اختیار داریم.

وی با اشاره به برنامه کاهش میانگین عمر ناوگان رجاء، افزود: در این راستا ۳۰۰ واگن از رده خارج می‌شود و تعداد واگن‌های فعال ما به ۵۰۰ دستگاه کاهش می یایبد و مجبوریم واگن آماده وارد کشور کنیم.

وی یکی از دلایل رفتن به سمت سرمایه‌گذاران خارجی را عدم توانایی در تامین پیش‌پرداخت ۳۰ درصدی به تولیدکنندگان داخلی اعلام کرد و گفت: همه جا ۱۵ درصد پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند و ۸۵ درصد نیز از طریق قاینانس تامین می‌شود.

مدیرعامل رجا همچنین از مصوبه هفته گذشته دولت خبر داد و گفت: بر این اساس لیست دارایی‌هایی رجاء از قِبل واگذاری بابت رد دیون کاملا مشخص شده است. از این رو  مشخص شده کدامیک از دارایی‌ها متعلق به رجاء سابق (زمانی که زیرمجموعه راه‌آهن بود) و کدامیک مربوط به زمان بعد از واگذاری رجا است.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.