دانش‌آموزان تهرانی ۹۰ درصد کمتر از سرانه جهانی آب می‌نوشند

|
0 دیدگاه
d-006

با شروع فصل مدرسه یکی از دغدغه‌های مهم والدین، تغذیه فرزندانشان است. امری که به گفته‌ بسیاری از کارشناسان تغذیه، نقشی مهم در یادگیری و سلامت دانش‌آموزان دارد. در این میان تأمین مایعات موردنیاز بدن به‌ویژه آب، یکی از مسائل مهم و تأثیرگذاری است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان، به‌واسطه فعالیت‌های روزانه بسیار سریع‌تر آب بدن خود را از دست می‌دهند و این کمبود ممکن است اثراتی همچون گیجی، عدم‌تمرکز، بدخلقی، بهانه‌گیری، رخوت و بی‌حالی در پی داشته باشد. تحقیقات شرکت آب دماوند که با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه ایران انجام شده حاکی از آن است که حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان تهرانی، روزانه مایعات کمتری نسبت به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مصرف می‌کنند.

الگوی مصرف مایعات در دانش‌آموزان تهرانی

شرکت آب دماوند به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده آب بسته‌بندی در کشور، در طول سالیان اخیر تحقیقات و فعالیت‌های بسیاری در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف آب ترتیب داده‌ که یکی از آن‌ها بررسی الگوی مصرف مایعات در میان کودکان و نوجوانان ۸ تا۱۷ ساله شهر تهران است. بر اساس این تحقیق، میزان مصرف مایعات دانش‌آموزان پسر ۸ تا ۱۳ سال در شهر تهران یک‌هزار و ۴۰۰ میلی‌لیتر در روز و این رقم برای دختران در همین رده سنی برابر با هزار و ۲۱۷ میلی‌لیتر در روز است. این آمار نشان می‌دهد که ۹۰ درصد دانش‌آموزان، روزانه مایعات کمتری نسبت به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، یعنی دو هزار و ۴۰۰ میلی‌لیتر مایعات، مصرف می‌کنند. حال آن‌که این رقم در دانش‌آموزان دختر به ۸۵ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین این آمار برای دانش‌آموزان پسر در رده سنی ۱۴ تا ۱۷ سال، به ۱۰۰ درصد و در دختران به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده شدت کاهش مصرف مایعات در میان نوجوانان است. آماری که امروزه با تغییر الگوی مصرف و گرایش افراد به مصرف کمتر آب و جایگزینی دیگر مایعات، لزوم توجه به این موضوع را بیش از پیش می‌کند.

برای جلوگیری از کمبود میزان آب بدن فرزندانمان چه کنیم؟

کمبود آب در بدن، نشانه‌های ظاهری چندانی ندارد و وقتی فرد احساس تشنگی می‌کند یعنی بدن مقدار زیادی آب از دست داده‌ است؛ اما نشانه‌هایی مانند خشکی زبان، احساس تشنگی و گود افتادن زیر چشم‌ها می‌تواند از علائم کمبود آب در بدن باشد. والدین با رعایت چند نکته و آموزش آن‌ها به فرزندان‌شان، می‌توانند از بروز کم‌آبی‌های خطرناک در بدن آن‌ها جلوگیری کنند:

  • از همان خردسالی به فرزندان آموزش دهید که بدن هنگام بازی و فعالیت‌های جسمانی نیاز به آب دارد، همچنین آن‌ها را تشویق کنید که پیش، در حین و پس از فعالیت‌های بدنی حتماً به میزان کافی آب بنوشند.
  • بهتر است به آن‌ها بطری‌ آب بسته‌بندی بدهید تا زمانی که در مدرسه هستند به‌راحتی بتوانند آب بنوشند.
  • از بطری‌های جذاب و ورزشی درصورتی‌که موجب ترغیب فرزندانتان به نوشیدن آب می‌شود، استفاده کنید.
  • به فرزندانتان آموزش دهید که از نوشیدنی‌های شیرین برای رفع تشنگی خود استفاده نکنند. اگر نوشیدن آب را به‌تنهایی دوست ندارند، با افزودن چند قطره مرکبات مانند پرتقال یا لیمو در آب، آن‌ را مقداری مزه‌دار کنید تا در طول روز میزان بیشتری آب بنوشند.

بر اساس تحقیق دیگری که شرکت آب دماوند در خصوص مصرف مایعات در جمعیت بزرگ‌سالان شهر تهران انجام داده، ۱۰ درصد مردان و ۲۵ درصد زنان، در روز کمتر از ۱٫۲ لیتر مایعات می‏نوشند که این مقدار بسیار کمتر از حد استاندارد برای سلامت بدن است. از سوی دیگر، از این موضوع می‌توان چنین استنباط کرد که عادت به نوشیدن آب و تأمین مایعات موردنیاز بدن، از همان سنین کودکی شکل می‌گیرد. عادت به نوشیدن کافی مایعات سالم باعث می‌شود تا افراد در بزرگ‌سالی کم‌تر دچار عارضه چاقی و ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت نوع ۲ و فشارخون ‌شوند. همچنین آب به دلیل آن‌که فاقد هر نوع کالری، شکر و مواد افزودنی است، سالم‌ترین نوشیدنی برای پیشگیری از سنگ کلیه به شمار می‌رود.

0 پسندیده شده
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.