الگوی آلمانی برای صنعت خودرو ایران

|
0 دیدگاه
1-1

شکل مذاکره به صورت «معاملات تجاری بین بازرگانان» برگزار شد و تاجران آلمانی با قرار گرفتن پشت ۹ میز جداگانه با طرف‌های ایرانی به مذاکره پرداختند.

هفته گذشته گروهی از تاجران آلمانی که در زمینه صنعت خودرو فعالیت دارند، به ایران آمدند تا به ارزیابی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران بپردازند. در زمان حضور این گروه در کشور، مرکز آموزش بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی فرصتی را فراهم کرد تا هفتمین نشست تجاری ایران و آلمان با حضور فعالان صنعت خودرو و قطعه ایرانی برگزار شود.

شکل مذاکره به صورت «معاملات تجاری بین بازرگانان» برگزار شد و تاجران آلمانی با قرار گرفتن پشت ۹ میز جداگانه با طرف‌های ایرانی به مذاکره پرداختند. در فهرست این شرکت‌ها، نام فولکس واگن نیز دیده می‌شد که نماینده آن در نشست غایب بود. علاوه بر آن یک شرکت سوئیسی نیز گروه آلمانی را در این نشست همراهی می‌کرد. این برنامه فرصتی را برای صمت به وجود آورد تا با توجه به نوع فعالیت و خدماتی که این شرکت‌های آلمانی ارائه می‌دهند به گفت‌وگو با ۳تن از نمایندگان این شرکت‌ها بپردازد.

ارائه وام بانکی با سود ۳درصدی
در حاشیه این نشست یوآخیم سامر، مدیرعامل شرکت تیتگه‌مایر (TITGEMEYER)، به پرسش‌های صمت پاسخ داد. در روزمه این شرکت آمده که در بخش ایجاد زمینه برای ساخت و توسعه خودرو صنعتی سنگین و نیمه سنگین ظرفیت همکاری در ایران را دارد. با توجه به رویکرد این شرکت، «سامر» در ارتباط با برنامه‌هایی که می‌تواند به سرعت‌بخشی جایگزین کردن خودروهای تجاری فرسوده در ایران کمک کند، گفت: اگرچه بخش خصوصی به این حوزه وارد می‌شود اما وظیفه اصلی به عهده بخش دولتی است. در آلمان ابتدا به خریدار این مشاوره‌ها را می‌دهند که در صورت خرید خودرو تجاری دیزل، هزینه‌های کمتری خواهد داشت و با اشاره به مزایای استفاده از این خودروها، فرد تشویق به خرید می‌شود. به گفته وی، برای نمونه دولت بودجه‌ای را برای تبدیل خودروهای دیزل به برقی تعیین کرده و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به سمت تولید خودرو برقی گام بردارند بنابراین باید ابتدا فرهنگ‌سازی شود.

به گفته مدیرعامل تیتگه‌مایر، در کشور آلمان برای جایگزین کردن خودروها وام بانکی با بهره بین ۲ تا ۴درصد ارائه می‌شود که براساس آن افراد می‌توانند به راحتی از این تسهیلات استفاده کنند. برای «سامر» که نخستین سفر خود به ایران را تجربه می‌کرد، ارزیابی وضعیت خودروهای تجاری در ایران دشوار بود اما با مثبت ارزیابی کردن حضور «دایملر» در ایران اظهار کرد که بین ایران و آلمان ارتباط خوبی برقرار شده این در حالی است که برای برخی از کشورها برقراری این ارتباط با ایران هنوز فراهم نشده است بنابراین این ارتباط می‌تواند سازنده باشد. قرارداد با این کارخانه بزرگ خودروسازی به نفع صنعت خودرو ایران خواهد بود. علاوه بر آن در آلمان بیش از ۱۰هزار نفر برای کارخانه‌های در اندازه متوسط مشغول به فعالیت هستند که همکاری کارخانه‌های کوچک ایرانی با این کارخانه‌ها، باعث افزایش کیفیت و انتقال دانش فنی در ایران خواهد شد. در حال‌حاضر رسانه‌ها و مردم ایران در انتظار نهایی شدن قرارداد فولکس واگن با خودروسازان ایرانی هستند. به گفته «سامر» این موضوع در روزنامه‌های آلمان نیز مطرح است به‌گونه‌ای که در رسانه‌ها به‌ویژه روزنامه‌های این کشور موضوعات به صورت شفاف مطرح می‌شود. وی در ارتباط با تاثیر انتخاب ترامپ روی فعالیت خودروسازان آلمانی در کشور امریکا و همچنین همکاری آنها با شرکت‌های ایرانی گفت: اظهارنظر درباره فعالیت خودروسازان آلمانی در امریکا در این زمینه زود است اما درباره ارتباط با ایران حضور ما در کشور شما نشان می‌دهد هیچ مشکلی پیش نیامده است.

خودروهای ۷هزار یورویی
پس از گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تیتگه‌مایر، شرکت «ماهله» را برای گفت‌وگو انتخاب کردیم. این شرکت عرضه‌کننده محصولاتی مانند سوخت موتور و لوازم جانبی موتورهای الکتریکی است و در سال گذشته میلادی، حدود ۱۱/۵میلیارد یورو فروش داشته و در ۳۴ کشور با بیش از ۱۷۰ نمایندگی حدود ۷۶هزار کارمند مشغول به فعالیت دارد. با نایب‌رییس این شرکت درباره وضعیت سوخت خودرو در ایران صحبت کردیم. به گفته «رولف‌برکمن» در حال‌حاضر استاندارد یورو۶ در آلمان پیاده می‌شود و دسترسی به استاندارد سوخت یورو۴ نیز برای ایران کار دشواری نیست. وی در ارتباط با قیمت ارزان‌ترین خودرو آلمانی که در این کشور عرضه می‌شود و برنامه‌ای که آلمانی‌ها می‌توانند برای عرضه خودروهای ارزان قیمت در ایران ارائه کنند نیز اظهار کرد: خودروهای ارزان در آلمان بین ۷ تا ۸هزار یورو قیمت دارند. خودروسازانی نظیر رنو وارد ایران شده‌اند و خودروهایی که قرار است ایران به تولید برساند، در آلمان خودروهای گران‌قیمتی نیستند.

برکمن افزود: هنگامی‌که خودرو وارد ایران می‌شود باید تعرفه بالایی بپردازد بنابراین قیمت خودرو افزایش می‌یابد. هنگامی‌که مردم این خودروها را خریداری می‌کنند، دولت نیز قیمت را تغییر نمی‌دهد زیرا این خودروها به فروش می‌رسد. تجربه شخصی برکمن، نشان می‌دهد هنگامی‌که در بازار چند خودروساز حضور داشته باشند، طبیعی است که قیمت خودرو کاهش می‌یابد و انتخاب در بازار رقابتی راحت‌تر می‌شود.

وی معتقد است ایران صنعت رو به رشد خوبی دارد و خودروسازان بزرگی به بازار ایران نظر دارند.

این محیط است که نوع همکاری‌ها را نشان می‌دهد. در حال حاضر خودروسازان فرانسوی و چینی حضور پر رنگی در ایران دارند و آنطور که من اطلاع دارم، خودروساز بزرگی از آلمان نیز برای سرمایه‌گذاری به ایران خواهد آمد. نایب‌رییس شرکت ماهله در پاسخ به این پرسش که ایران از چه مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، توضیح داد: هنگامی‌که شرکتی تصمیم به سرمایه‌گذاری در کشوری خارجی داشته باشد، ابتدا به مساحت و جمعیت آن کشور توجه دارد همچنین نسلی که بیشترین جمعیت یک کشور را تشکیل می‌دهد نیز دارای اهمیت است. علاوه بر آن زیرساخت‌های موجود در یک کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارتقای سطح کارکنان در کارخانه‌های سوئیس
همانطور که اشاره شد، در میان این هیات آلمانی، نام یک شرکت سوئیسی نیز به چشم می‌خورد. بخشی از فعالیت‌های این شرکت که فینتول نام دارد به تربیت نیروی متخصص در زمینه مکانیک و ابزار مکاترونیک مهندسی بازمی‌گردد. با مدیر بازرگانی شرکت فینتول درباره راه‌های افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در صنعت خودرو سخن گفتیم. «گالیپ گاندِگو» درباره رویه شرکت‌های سوئیسی برای بالابردن بهره‌وری نیروهای مازاد به صمت گفت: سوئیس کشور گرانی هست و هزینه‌های زندگی در این کشور بالاست. زمانی که سود کم و هزینه‌ها بالا باشد برای نمونه در شرکت‌های خودروسازی که چند شاخه هستند، افراد بیکار نمی‌شوند بلکه شاخه‌ها در یک‌جا جمع شده و به‌صورت متمرکز فعالیت می‌کنند تا از هزینه‌های سربار هر شاخه کاسته شود.

وی ادامه داد: برای آنکه به کارمندان حقوق بیشتری پرداخت شود، باید درآمد سالانه را افزایش داد که به دنبال آن هزینه‌های جانبی نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین باید با ارائه سرویس‌های اضافی به مشتری سودآوری را بالا برد که البته آسان نیست. وی درباره تفاوت حقوقی که مهندسان و کارگران در شرکت‌های خودروسازی سوئیس دریافت می‌کنند، اظهار کرد: برخلاف آنکه در بسیاری از کشورها با توجه به سمت، درآمد افراد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد، در سوئیس اختلاف زیادی بین درآمد یک کارگر ساده و مهندس وجود ندارد و ممکن است ۲۰درصد باشد. کارگران به خود می‌بالند که برای کارخانه‌های ما کار می‌کنند زیرا به آنها فرصت داده می‌شود تا سطح خود را بالا ببرند و هزینه‌های تحصیلی و دانشگاه آن برای رشد پرداخت می‌شود و اینگونه اشتیاق در آنها به وجود می‌آید.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.