خرید هر واگن قطار چقدر هزینه دارد؟

|
0 دیدگاه
1-1

رئیس هایت مدیره رجا گفت:‌ دولت هنوز تسهیلاتی برای خرید واگن نداده است و حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۲۰۰ واگن داریم.

سیدمحمد راشدی رئیس هایت مدیره رجا با تأکید بر اینکه وارث ناوگان حمل‌ونقل ریلی فرسوده هستیم، اظهار داشت: تمامی اولویت‌ها به نوسازی و توسعه ناوگان ریلی بازمی‌گردد و اکنون میانگین سنی آن صد سال است و در برنامه چهارم توسعه قرار بود به ۱۵ سال برسد اما متأسفانه اکنون به بالای ۳۱ سال رسیده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت رجاء با بیان اینکه این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری است به همین دلیل فاصله زیادی با دنیا داریم، گفت: اولویت در خرید ناوگان به تولید داخل بازمی‌گردد و اکنون قراردادی با شرکت واگن پارس منعقد شده تا ۳۳ واگن جدید خریداری شود. همچنین با شرکت پلور کرمان از قبل بسته شده بود که مجدداً ساخت ۷۰ واگن شروع شد.

وی ادامه داد: این قرارداد مربوط به ساخت ۲۰۰ واگن بوده که پس از آن اصلاح شده است و هر واگن ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

راشدی با بیان اینکه امیدواریم تا عید نوروز سال ۹۶ این دو شرکت یک رام قطار تحویل دهند، گفت: ساخت واگن‌ها توسط این دو شرکت تا سال ۹۷ پایان خواهد یافت.

رئیس هیأت مدیره شرکت رجاء با تأکید بر اینکه با توجه به اولویت دولت باید کمک به ساخت واگن و توسعه حمل‌ونقل و ریلی شود، عنوان کرد: برای سه سال آینده این دو شرکت هر چه تولید واگن مسافری داشته باشند حاضریم آنها را خریداری کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که وزیر دفاع چندی پیش عنوان کرده بود سالانه آمادگی ساخت هزار واگن قطار را داریم، یادآور شد: از بدو راه‌اندازی شرکت واگن‌ پارس تاکنون سرجمع ۵۰۰ واگن تولید نشده است. ما حاضریم با کمک دولت تضمین دهیم هر آنچه ساخته می‌شود را خریداری کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون هیچ تسهیلاتی برای خرید واگن پرداخت نشده است، گفت: بخش ریلی مسافری زیان‌ده بوده به همین دلیل برای خرید واگن جدید نیازمند تسهیلات هستیم.

به گفته راشدی، هنوز قراردادی با شرکت‌های خارجی بسته نشده و اکنون مقدمات فراخوان مناقصه در حال انجام است. تعدادی شرکت‌ها تقاضای خود را ارائه دادند به صورت مستقیم خریدی نخواهیم داشت بنابراین شرکت‌ها باید انتقال تکنولوژی به داخل داشته باشند و با یک شرکت داخلی قرارداد منعقد کرده و واگن‌ها را در داخل تولید کند.

وی ادامه داد: برنامه ما برای خرید ۲۵۰ واگن خارجی، ورود تکنولوژی و ساخت حداکثر این واگن‌ها در داخل است.

رئیس هیأت مدیره شرکت رجاء با اشاره به اینکه برای ایام اربعین مجبوریم واگن‌های موجود که البته خیلی هم اوضاع خوبی ندارند را داخل خط بگذاریم، تصریح کرد: شرمنده مردم هستیم اما به هر حال باید خدمات به مردم داده بشود. ناچاریم ظاهر و باطن را برای کمک هزینه کنیم.

راشدی با بیان اینکه امسال واگن‌های با عمر بالای ۴۵ سال از رده خارج می‌کنیم، عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ واگن از خط خارج خواهد شد. برای خرید واگن‌های خارجی برای هر واگن ۳٫۵ میلیارد تومان باید هزینه شود بنابراین برای نوسازی حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در قراردادهای فاینانس شرط گذاشتیم که تکنولوژی منتقل و ۸۰ درصد تولیدات در داخل تأمین شود، عنوان کرد: تعدادی از شرکت‌های خارجی متقاضی هستند و امیدواریم در آینده ناوگانی را توسعه دهیم که در شأن مردم باشد

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.