سال‌ها غفلت از صنایع دریایی موجب برخی عقب ماندگی ها

|
0 دیدگاه
1-1

در حالی در دنیا برای صنایع دریایی ارزش ویژه قائل می‌شوند و بودجه هایی برای گسترش این صنعت تخصیص می دهند در برنامه ششم توسعه برای صنایع دریایی ایران برنامه شایسته ای دیده نشده است مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در این مورد معتقد است در برنامه ششم باید به صنایع دریایی اهمیت داده شده و از محل صندوق توسعه ملی بودجه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود.

مهرداد مظفری در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی کیش اظهار کرد: سهم اقتصاد دریایی در تولید ناخالص ۰.۱ درصد است و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است به ۰.۷ درصد برسد. برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید سالانه ۲۷۰۰ میلیون دلار و جمعا ۲۷ هزار میلیون دلار در این صنایع تامین مالی شود.

وی افزود: راه‌های تامین مالی برای ما بازار پول، بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی است. در این میان بازار پول ۸۰ درصد از سهم تامین مالی را دارد. ۱۸ درصد از تامین مالی مربوط به بازار سرمایه و ۲ درصد مربوط به سرمایه گذاری خارجی است. باید دقت کنیم که پروژه‌های صنایع دریایی به تامین مالی بلند مدت نیاز دارند و برای نظام بانکی سخت است که پول از آن جدا شود. در نتیجه ما باید به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه برویم.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی ادامه داد: طبق گفته مدیرعاملِ شرکتِ بورس، کل ارزش بازار سرمایه ما ۳۳۰ هزار میلیارد تومان است که به این مبلغ حجم بازار بدهی هم اضافه می‌شود. در نتیجه خود این بازار سرمایه داخلی حجم کوچکی دارد. البته نمی‌خواهم بگویم بازار دریا را نمی‌تواند پوشش دهد، بلکه باید گفت نمی‌تواند نیازهای ما را پوشش دهد.

مظفری اضافه کرد: ما نیاز داریم که دولت در بودجه‌ها سنواتی‌اش برای صنایع دریای که خود دولتی است بودجه اختصاص دهد که این اتفاق می‌تواند از صندوق توسعه ملی رخ دهد.

وی تشریح کرد: صندوق توسعه صنایع دریایی یک شرکت دولتی است که وظیفه‌اش ارائه تسهیلات بابت ساخت، تکمیل و تجهیزِ شناورها،  قایق‌ها و توسعه واحد های کارگاه های صنایع دریایی است. برای این صندوق در قانون توسعه حمایت از صنایع دریایی که در سال ۱۳۸۷ مصوب شده منابعی در نظر گرفته شده است. در این منابع مقرر شده که پنج درصد از ساخت شناورهایی که از دولت بودجه می‌گیرد، ۱۰ درصد از هزینه حمل مایعات نفتی و گازی و ۱۰ درصد از سهم مایعات گازی که شناورهای غیر ایرانی گازی آنرا می‌برند و سالی یک میلیارد هم از صندوق توسعه ملی به صنایع دریایی بدهند، ولی در این سال‌ها هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی اضافه کرد: معمولا در دنیا هرجایی که آب است اقتصاد شکل می‌گیرد و ۶۰ درصد شهرهای بزرگ دنیا در کنار آب هستند، اما اقتصاد ما غیرآبی است. تهران، خراسان، تبریز، اراک، البرز و قزوین که شهرهای صنعتی ایران هستند به آب راهی ندارند. در نتیجه مدل‌های توسعه‌ای ما مبنی بر مدل‌های غیرآبی است. حالا به زمان تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه رسیده‌ایم. در این برنامه تقدیر چند سال آینده مشخص می‌شود و به تبع برنامه‌های دیگر قاعدتا یک برنامه غیرصنایع دریایی خواهد بود. ما انتظار داریم جای خالی صنایع دریایی دربرنامه ششم توسعه احساس نشود و در این برنامه هم برای این صنایع جایی باز کنند.

مظفری درباره سومین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش گفت: نمایشگاه فضایی برای مبادله برخی از توانمندی‌ ها است. این نتیجه رسیده‌ایم که یک صندوق پروژه صنایع دریایی تعریف کنیم چرا که امروز تامین مالی در شرکت‌های بزرگ به دو گونه است. یکی بر مبنای ترازنامه و دیگری بر مبنای پروژه‌های تامین مالی.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در نمایشگاه کیش گفت: نمی‌شود کتمان کرد که تعداد متقاضیان زیادی به نمایشگاه آمدند، ولی از دیدگاه آن‌ها تردیدی وجود دارد و آن تردید این است که خارجی‌ها هنوز فضای سیاسی را روشن نمی‌بینند، اما در هر حال نگاهی به بازدیدکنندگان ایرانی از فاز ارزیابی گذشته و به فاز اقدام رسیده است. آن‌ها دیگر فکر نمی‌کنند که بیایند یا نیایند بلکه آن‌ها به دنبال انتخاب پروژه هستند.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.