هنوز برای پراید و ۴۰۵ جایگزین مناسبی نیست

|
0 دیدگاه
1-1

استقبال از خودروهای ارزان قیمت پژو ۴۰۵ و پراید در کشور زیاد است و ما هنوز جایگزین مناسبی در این بازه قیمتی برای این خودروها نداریم.

احمد نعمت بخش در خصوص استاندارد خودروهای تولیدی در کشور گفت: تمام خودروهای ساخت داخل استانداردهای اجباری کشوررا پاس کرده‌اند که این استانداردها تمام مسائل زیست محیطی جهت آلایندگی و نظارت شورای عالی استاندارد را به صورت کامل تحت پوشش قرار می دهند.

نعمت بخش در ادامه به انتقادات صورت گرفته از صنعت خودروسازی اشاره و بیان کرد: خودروسازان در اجرای تعهدات خود به مردم کوتاهی کرده اند که این امر زمینه را برای انتقادهای متفاوت و کم لطفی‌ها افزایش داده است و این انتقادات تأثیرمنفی خود را بر بازارهای صادراتی تولیدات ما گذاشته است.

وی در واکنش به صحبتهای اخیر سردار مومنی گفت: سهم خودروهای داخلی در تصادفات ۵۰ درصد از سوی سازمان راهداری اعلام شده است که این آماربه هیچ وجه قابل قبول ما نیست و پیگیر ثابت کردن ادعای خود هستیم.

نعمت بخش با اشاره به اینکه درچندین سال گذشته شرکتها برای ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی میلیاردها تومان هزینه کرده اند، افزود: این افزایش کیفیت با تغییرات در خودروها همراه بوده به گونه ای که درخودروی نیسان محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتری در خودروهای تولید امسال اجرا شده است.

همچنین بر اساس آمار سایت TE NEWS در بازه زمانی سالهای ۷۲ تا ۹۴ ، ۵ میلیون و ۳۸۷ دستگاه پراید درکشور تولید شد که از این میزان سهم تصادفات پراید از جمع ۱۸ میلیون خودروی سواری ۳۰ درصد بوده که طبیعی است تعداد بالای خودرو سهم بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص می دهد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: از ۵ میلیون و ۳۸۷ دستگاه خودروی پراید تعداد تصادفات این خودرو ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار دستگاه گزارش شده که این رقم تنها ۲٫۳ درصد از تصادفات را شامل می شود.

وی با اشاره به آمار کمیته ناوگان در گزارش هشت ماهه نخست سال ۸۶ آماری از تصادفات برون شهری اعلام واظهار کرد: در این مدت ۵هزار و ۲۷۵ دستگاه تصادف درون شهری، ۱۵۹۴ دستگاه تصادف در جاده روستایی و ۱۰ هزار و ۵۱۳ دستگاه تصادف برون شهری در کشوراتفاق افتاد که ازاین میزان تنها در ۲۲۷ تصادف نقص فنی دلیل حادثه شناخته شده که این رقم ۱٫۳  درصد را شامل می شود که در برخی اوقات به اشتباه از سوی پلیس ۱۳ درصد اعلام می شود.

نعمت بخش در ادامه به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره وبیان کرد: براساس قانون حال حاضرمعاینه فنی خودروها در بازه زمانی ۵ ساله اجباری است که ما هم با این مسئله مخالف هستیم و باید این رقم حداکثر به دو سال کاهش یابد.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه اظهار کرد: متأسفانه پلیس دلایل تصادفات را درسه حوزه خودرو، جاده ودلایل انسانی محدود می کند و دراین میان اشاره ای به حضور خود درجاده ها ندارد به طورمثال آمار کشته شدگان براساس تصادفات ازرقم ۲۷ هزار تن در سالهای گذشته به رقمی درحدود ۱۶ هزار نفر کاهش داشته است که نقش حضور پلیس و دوربین ها دراین میان پررنگ است.

وی افزود: پلیس باید مجری اجرای قوانین درتمام حوزه ها باشد به طور مثال در خصوص تردد خودروهای مناطق آزاد در خارج از محدوده قوانین مربوطه را اعمال کند.

نعمت بخش درواکنش به صحبت زنگنه وزیرنفت درخصوص خریداری تمام وانت نیسان‌های سطح کشور و نابودی آنها گفت: مصرف بنزین نیسان کاربراتوری در صورت حمل بار درهر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر و بدون حمل بار ۱۶ لیتر است که در سال ۸۴ و با انژکتوری کردن این خودروها مصرف بنزین در صورت حمل بار به ۱۵ لیتر و بدون حمل بار به ۱۳ لیتر کاهش یافت.

گفتنی است در سال ۹۲ و با اجباری شدن استاندارد یورو ۴ مصرف بنزین این خودرو درصورت حمل بار ۱۳٫۵ لیتر و بدون حمل بار به ۱۱٫۵ لیتر رسید.

دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد: در سال ۹۴ ، ۳۰ هزار دستگاه خودروی نیسان تولید شد که ازاین رقم ۲۲۴ خودرو گازسوز، ۲۰۰۰  دستگاه بنزینی و ۴۰۰۰ دستگاه باقی مانده گازوئیلی هستند که خودروهای دوگانه سوز نیز به سیستم اتومات مجهز شده اند همچنین با کاهش حداکثر سرعت پیمایش نیسان به ۹۰ کیلومتر، مصرف این خودرو نیز از رقم مشخص شده کمتر می شود.

وی بیان کرد: ما باید به دنبال از رده خارج کردن خودروهای کاربراتوری برای کاهش مصرف سوخت باشیم. همچنین باید اقدامات مؤثری در راستای معاینه فنی تجهیزات خودروهای گاز سوز باشیم تا از حوادث پیش بینی نشده جلوگیری به عمل آید.

نعمت بخش اظهار کرد: براساس مصوبات دولت باید درهشت کلانشهر کشور بنزین یورو ۴ توزیع شود وگازوئیل نیز باید با آلایندگی در حدود   ۵۰tpm باشد که طبق بررسی های صورت گرفته آلایندگی گازوئیل در حال حاضر ۵۷۰۰ tpm است.

دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به صحبتهای اخیر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت عنوان کرد: تاکنون نامه‌های سرگشاده در پاسخ به اظهارات این وزیر برای وزارتخانه بهداشت صادر شده که به آنها یادآوری می کنیم در امور دستگاه های دولتی دخالت نکنند زیرا اظهار نظر غیر کارشناسی در خصوص استاندارد خودروها توهین به سازمان ملی استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه قیمت دارو نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش داشته است، گفت: این درشرایطی است که کوچکترین تغییر قیمت خودرو تبعات بسیاری را به دنبال دارد.

نعمت بخش اظهار کرد: به طور قطع تحریمها در توسعه محصولات ساخت داخل تأثیرگذار بوده که هم اکنون با رفع آنها امیدوار به سرعت گرفتن توسعه محصولات داخل، افزایش کیفیت و جلب رضایت مردم هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به فروش سالیانه ۳۵ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو عنوان کرد: حجم کار در کارخانه های تولید خودرو بالا است و در شرایط فعلی باید به دنبال توانمندسازی خودروسازان، افزایش کیفیت خودروها واز رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم.

وی در خصوص افزایش مؤلفه های استاندارد اجباری خودروی های ساخت داخل گفت: درحال حاضر ۵۱ مؤلفه اجباری در حوزه خودرو و چهارمؤلفه آلایندگی وجود دارد که به دنبال افزایش این مؤلفه ها به ۸۱ عدد هستیم و در این راستا جلساتی با سازمان ملی استاندارد برگزار می شود تا در صورت لزوم برروی طراحی خودروها نیز تغییرات لازم اعمال شود و شرکتهای تولید کننده نیز پس از نهایی شدن موظف به اجرای آن هستند که تا آخر امسال مواردی که امکان اجرای آن باشد نهایی خواهد شد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.