چند کیلومتر «راه» در کشور داریم؟

|
0 دیدگاه
1-1

طول کل راه‌های روستایی در کشور ۲۰۴ هزار کیلومتر است که ۱۰۴ هزار کیلومتر آسفالت، ۲۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شوسه، و ۷۵ هزار و ۹۸۵ کیلومتر راه خاکی روستایی داریم.

فریدون مقدس‌نژاد رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالتامروز در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش و نمایشگاه ملی قیر و آسفالت ایران که با حضور رئیس سازمان راهداری، رئیس مرکز تحقیقات راه ومسکن و معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها در حال برگزاری است، اظهار داشت: ارزش کل راه‌های کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: در عرف جهانی سالانه ۲ تا ۶ درصد ارزش راه‌ها به هزینه نگهداری آنها اختصاص می‌یابد که با توجه به ارزش راه‌های ایران این رقم باید سالانه ۸ هزار میلیارد تومان باشد. در حالی که اینگونه نیست.

وی ادامه داد:‌در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۵هزار و ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی داریم. ضمن آنکه وضعیت ناهمواری راه‌های شریانی ۵۱ هزار کیلومتر است.

رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالت افزود: ۴۵٫۹ درصد راه‌های کشور از نظر کیفیت و همواری در وضعیت خوب، ۵۱ درصد در وضعیت متوسط و ۰٫۸۲ در وضعیت عالی قرار دارد.

مقدس‌نژاد افزود: در سال منتهی به ۹۵ وضعیت منابع سازمان راهداری برای نگهداری راه‌ها که ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بود بودجه محقق شده در سال ۹۴ رقم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیصی، ۶۰۰ هزار تن قیر یارانه‌ای و ۲۵۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی جمعا هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: طول کل راه‌های روستایی در کشور ۲۰۴ هزار کیلومتر است که ۱۰۴ هزار کیلومتر آسفالت، ۲۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شوسه، و ۷۵ هزار و ۹۸۵ کیلومتر راه خاکی روستایی داریم.

رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالت گفت: اعتبار لازم برای نگهداری راه‌های روستایی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان است که اعتبار تخصیصی آن ۴۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین به وضعیت معابر شهری اشاره کرد و گفت: در شهر تهران ۵۳۵ کیلومتر بزرگراه و ۸هزار کیلومتر معابر غیر بزرگراهی داریم که سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری معابر بزرگراهی و ۲۰۹ میلیارد تومان برای نگهداری معابر غیر بزرگراهی اختصاص می‌یابد حدود ۷۰ درصد اعتبارات لازم است.

مقدس‌نژاد گفت:‌ در وزارت راه و شهرسازی شرکت فراورده‌های کشور اعتبار مناسبی برای نگهداری راه‌ها اختصاص می‌دهند.

وی افزود: صف انتظار راه‌های خراب و افزایش فاصله بین منابع و نیازها با رویه‌ای که ما داریم افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: باید کیفیت عمر رویه‌های آسفالت ارتقا یابد؛ طرح اختلاط‌ها متناسب با شرایط منطقه باشد ضمن آنکه به یک طبقه‌بندی دمایی قیر توجه لازم باید داشته باشیم.

رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالت اعمال جرایم سنگین بازدارنده در صورت عدم رعایت کیفیت در مورد قیر و آسفالت را یکی از ضروریات دانست و گفت: در راستای افزایش کیفی رویه جاده‌ها اعمال سیستم نگهداری و روسازی جاده استفاده از روش‌های بازیافت و تثبیت لایه‌ها و کاهش مسافت هم از دیگر مصادیق قابل توجه در این برهه است.

وی تاکید کرد: لازم است آزمایش کنترل کیفیت مصالح سنگی از منظر سایش و اصطحاک و کاهش طول ترمز اجباری شود تا به ارتقا ایمنی جاده و تصادفات بیانجامد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.