چهار عامل غیررقابتی شدن قیمت کالاهای ایرانی

|
0 دیدگاه
1-1

عوامل زیادی در تعیین قیمت تمام‌شده محصولات دخالت دارند، عواملی همچون سرکوب نرخ ارز، گرانی تسهیلات، بهره‌وری کم و غیبت ایران در سازمان جهانی تجارت که از رقابتی شدن نرخ‌ نهایی می‌کاهند.

یکی از اهداف پیش بینی شده برای سال ۹۶ دستیابی به رشد ۲۰ درصدی صادرات است که بدون رفع موانه و بسترسازی لازم، میسر نمی شود.

بودجه ۱۳۹۶ می‌تواند مشکلات و موانع را تا اندازه ای از پیش روی اقتصاد بردارد و این امر به مسیری بستگی دارد که دولت می‌خواهد بپیماید.

مهم‌ترین تکلیفی که بر عهده دولت است، تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه «تولید صادرات محور» است. بنابراین دولت باید بودجه بیشتری را به صادرات و حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی متمرکز کند.

در مساله صادرات باید به ریشه مسائل توجه شود. موضوعی که اکنون بخش صادرات کشور را آزار می‌دهد، قیمت تمام‌شده کالاهاست که بخت رقابتی شدن محصولات ایرانی را در مقایسه با بقیه کشورها از بین می‌برد.

زمانی که قیمت محصولات ایران بالاتر از کالای مشابه در سایر کشورها باشد، رقابتی بودن زیرسوال می‌رود، البته عوامل زیادی در رقابتی شدن و قیمت تمام‌شده محصولات دخالت دارند، عواملی همچون؛ سرکوب نرخ ارز، گرانی تسهیلات و بهره‌وری کم  که از رقابتی شدن نرخ‌ها می‌کاهند.

غیبت ایران در سازمان جهانی تجارت نیز عامل موثری دیگری است که همراه با دیگر موارد برای اقتصاد و تولید کشور مشکل‌ساز است.

البته فعالان اقتصادی توقع ندارند این مسائل یک‌ساله برطرف شود اما باید برنامه‌ریزی برای بودجه به شکلی باشد که دستکم در سال یک تا دو سال موانع برطرف شود.

بودجه‌نویسی برای گذران یک‌ساله مشکلی را حل نمی کند؛ همانند امسال که در بودجه مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته‌شده و با گذشت نزدیک به هشت ماه از سال هنوز پرداخت نشده است.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور اول
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.