سفارش تعمیر یک فروند شناور هم از سوی نفت‌کش‌ها نداشتیم

|
0 دیدگاه

حمید رضاییان اصل، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) معتقد است که صنعت کشتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران توان لازم برای ساخت شناورهای اقیانوس‌پیما تحت کلاس بین‌المللی را دارد؛ بنابراین باید در حوزه تعمیرات و همچنین ساخت و تولید به پتانسیل‌های داخل توجه شود.


مدیرعامل ایزوایکو در خصوص حواشی مختلفی که در چند وقت اخیر در ارتباط با قرارداد کره‌ای‌ها به منظور سفارش ساخت کشتی ایجاد شد، اظهار داشت: بدون شک بحث ساخت در کشور امکان پذیر بوده و قویا اعلام می‌کنم که پتانسیل ساخت شناورهای ۵۰ هزار تنی نیز به راحتی در داخل فراهم است، حتی اگر در بخش‌هایی توانایی لازم برای ساخت وجود نداشته باشد قطعا می‌توانیم در این خصوص مشارکت‌های لازم را با سایر کشورها داشته باشیم و بیان جملاتی از این دست که توان ساخت در داخل وجود ندارد صحیح نیست.
وی تأکید کرد: افرادی که مصرانه اعتقاد دارند پتانسیل لازم برای ساخت و تولید چنین کشتی‌ها و شناورهایی در کشور وجود ندارد، بی‌انصاف هستند. بله ما در گذشته ضعف‌هایی داشته‌ایم که منکر آن نمی‌شویم اما طی پنج سال گذشته در مسیر رو به رشدی قرار گرفته‌ایم و با شیب منطقی رو به جلو حرکت‌ کرده‌ایم تا بتوانیم در چنین نقطه ای قرار بگیریم.
رضاییان اصل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اخیرا عنوان شد قرارداد منعقد شده با کره‌ای‌ها برای ساخت کشتی مربوط به سال ۲۰۰۸ بوده است. آیا نمی‌توانستیم چنین پروژه‌ای را در کشور انجام دهیم؟ نیز گفت: هرچند اطلاعات چندانی از قرارداد مربوطه ندارم اما باید عنوان کرد که هشت‌سال قبل نیز ظرفیت های انجام چنین پروژه‌ای در داخل وجود داشت. وی افزود: صنعت کشتی ‌سازی یک مجموعه بسیار بزرگ و صنعتی بین المللی است که باید استانداردهای جهانی را اخذ کند تا بتواند در بازارهای جهانی به رقابت پرداخته و کشتی‌هایش در بنادر معتبر دنیا پهلو بگیرند و ما خوشبختانه امروز توانسته‌ایم کشتی‌هایی بسازیم که استانداردهای جهانی را دریافت کرده و به بنادر معتبر دنیا ورود کنند. درست است که در گذشته مشکلات عدیده‌ای وجود داشته اما امروزه جایگاه کشتی سازی ایران با چند سال قبل قابل مقایسه نیست چرا که توانسته‌ایم کشتی‌هایی بسازیم که هزاران کیلومتر در دنیا تردد کنند، بنابراین چنین توانایی‌هایی در کشور وجود دارد.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر حتی در بحث تعمیرات نیز سفارش‌هایی به خارج از کشور ارائه می شود و استفاده از توان داخل مدنظر قرار نمی گیرد، ابراز کرد: باید بدانید که کشتیرانی در زمینه تعمیرات از همه جلوتر است و عملکرد قابل دفاعی داشته‌ است اما متاسفانه برخی نهادها حتی یک پروژه را نیز به ما محول نکردند و جالب است بدانید که حتی سفارش تعمیر یک فروند شناور هم توسط نفت‌کش‌ها به ما ارائه نشده است. وی با اشاره به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی باید به توان داخل اعتماد کنیم، گفت: اگر کشتی سازی فعال شود و صنعتش راه بیفتد قطعا اقتصاد کشور نیز دست خوش تغییر می شود چرا که توانمندی کشتی‌سازی، توانمندی صنعت کشور است.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل اظهار کرد: در حال حاضر واقعا تحت فشار قرار گرفته ایم، یک بنگاه اقتصادی هستیم که باید حقوق پنج‌هزار نفر از پرسنل خود را پرداخت کنیم و از سوی دیگر نیز پروژه و کاری به ما واگذار نمی‌شود. اگر شما به طور متوسط تعداد خانواده‌های هر یک از این پرسنل را ۴ یا ۵ نفر در نظر بگیرید، شرکت ما حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار نفر را در بر می‌گیرد که در ارتباط با معیشت آن‌ها مسئول است، ما باید بتوانیم برای پرسنل خود کار ایجاد کنیم و قطعا معیشت و زندگی آن‌ها برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

0 پسندیده شده
سحر سعیدیان
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.