پیوست انتقال فناوری در قرارداد ایرباس‌ها‌/ قرارداد کشتیرانی با کره‌‌ مربوط به قبل از تصویب پیوست انتقال فناوری است

|
0 دیدگاه

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: طبق مصوبه «پیوست فناوری در قراردادهای بزرگ» که ما هم به عنوان عضوی از شورای اقتصاد در این حوزه نظر می‌دهیم، هر قراردادهای بزرگی که قرار است منعقد شود، حتماً باید پیوست فناوری داشته باشد.

سورنا ستاری در پاسخ به این سؤال که واکنش معاونت علمی و فناوری در قضیه انعقاد قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت کره‌ای با وجود توان متخصصان داخلی در این عرصه بیان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در این معاونت، در رشد فناوری داخلی در این حوزه فعالیت بسزایی دارد.

وی افزود: درباره قراردادی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کشتی‌سازی کره‌ای منعقد کرد باید به این موضوع هم توجه داشت که این ‌قراردادی قدیمی بود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار داشت: ‌اتفاقی که در چند ماه اخیر رخ داد «تصویب پیوست فناوری در قراردادهای بزرگ» بود که ما هم به عنوان عضوی از شورای اقتصاد، در این حوزه نظر می‌دهیم و در این قضایا هستیم.

ستاری اضافه کرد: طبق این پیوست قراردادهای بزرگی که قرار است منعقد شود، حتماً پیوست فناوری دارد مثلاً در قرارداد ایرباس ما حضور داریم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در «کمیته قرارداد ایرباس‌ها» حضور دارد بدین ترتیب که مباحثی نظیر تعمیرات،‌ نگهداری و انتقال تکنولوژی برای ساخت قطعات هواپیما‌ در داخل و انتقال تکنولوژی در قراردادها پیش‌بینی شده است‌.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود:‌ اینکه ما جزوی از شورای اقتصاد باشیم و بتوانیم در قراردادهای بزرگ در حوزه انتقال تکنولوژی تصمیم‌گیر باشیم موضوع بسیار مهمی است، در همین قرارداد مربوط به ساخت کشتی‌ توسط کره‌ای‌ها برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم چون قرارداد قدیمی بود‌ و به شورای اقتصاد نیامده بود، از دست ما در رفته است.

چندی پیش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای خرید حدود ۹ فروند کشتی با شرکت کشتی‌ساز کره‌ای، قراردادی را به امضاء رساند و پس از آن بود که برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس و همچنین کشتی‌ساز‌های داخلی نظیر ایزوایکو و ‌‌صدرا، از انعقاد این قرارداد و بی‌توجهی به ظرفیت داخل، گله‌مند شدند.

بنابراین گزارش، ستاری پیش از این هم گفته بود: تأمین قطعات و تجهیزات مختلف دریایی بخش بزرگی از نیاز صنعت دریایی کشور است و بازار گسترده‌ای برای رفع نیاز صنایع دریایی داخل کشور مهیا است، اما متاسفانه سهم برگی از این بازار در دست شرکت‌های داخلی است، حمایت از تجاری‌سازی و صدور گواهینامه‌های دریایی به توسعه محصولات دریایی داخلی و افزایش سهم این محصولات در صنایع دریایی کشور کمک می‌کند.

 

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.