اعتلای فرهنگ و هنر زیر تیغ سیاست است

|
0 دیدگاه

به‌ نظر می‌رسد نگاه سیاسی باعث شده تا فضاهای شهرداری تهران که اکثر آنها مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات فنی پخش فیلم هستند در جشنواره فجر در نظر گرفته نشوند مادامیکه که شهرداری به عنوان متولی مدیریت و امور شهری زیر ساختهای لازم را فراهم کرده است.

دو روز از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌گذرد و اکران‌ها شروع شده است. فرهنگسرای ارسباران در دو دوره گذشته یکی از محل‌های اکران در جشنواره فیلم فجر بوده که عملکرد خوبی در این دو دوره و نیز در مجموع در برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری در سطوح تخصصی داشته و همیشه محل رفت و آمد و تبادل تجربیات و خدمات شاخص‌ترین هنرمندان این مرز و بوم بوده اما امسال در جشنواره سی و پنجم غایب است. در همین ارتباط و در طرح سوالی کلی از دکتر محسن سلیمانی مدیر فرهنگسرای ارسباران و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ تهران در مورد عدم حضور این فرهنگسرا جویا شدیم که پاسخ مشروح وی را در ادامه می‌خوانید:

اعتلای فرهنگ و هنر زیر تیغ سیاست است

جشنواره فیلم فجر فرصت نیکو و ارزشمندی است تا شهروندان پایتخت فرصت بهره‌مندی از فضای فرهنگی حاکم بر آن را داشته باشند. سینما به عنوان یک هنر متعالی همواره علاقمندان، خواستاران و شیفتگان خودش را دارد و توانسته همچنان به عنوان یک هنر برجسته و تاثیرگذار در بستر جامعه ایفای نقش کند.

جشنواره فیلم فجر با نزدیک شدن به چهارمین دهه عمر و تجربه خود، جایگاه ویژه‌ای در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی داشته و مردم از همه‌ی طیف‌ها و طبقات علاقمند و مترصد فرصتی هستند تا در کنار حظ و لذت بصری فیلم‌ها بتوانند از جذابیت‌های این فضای فرهنگی بهره‌مند شوند.

یکی از کارکردهای مهم این جشنواره کمک و توجه جدی به گسترش عدالت فرهنگی و هنری است. این عدالت در واقع زمینه و بستری است برای افزایش و تعالی سواد بصری و سواد رسانه‌ای شهروندان به عنوان کنشگران فعال در جریان‌های شهری و اجتماعی و گاه رخدادهای فرهنگی و هنری. لذا انتظار می‌رفت و می‌رود تا متولیان و برگزار کنندگان جشنواره فرصت و زمینه را برای مشارکت حداکثری شهروندان فراهم کنند.

چگونه این فرصت فراهم می‌شود؟ به نظر می‌رسد با فرض قبول ضعفهای زیرساختی در برخی از حوزه‌ها، اما همچنان در گوشه و کنار این کلان شهر، سالن‌ها و مکان‌هایی هستند که نه تنها ویژگیهای اولیه نمایش فیلم را دارند بلکه مامن طیف گسترده‌ای از هنرمندان و علاقه‌مندان به این هنر بوده و بخش زیادی از انرژی و توان عملیاتی خود را صرف حمایت، رشد و بالندگی سینما و رخدادهای مرتبط با آن کرده و این می‌تواند فضا و بستر مناسب و مطلوب برای استفاده طیف گسترده‌ای از شهروندان را فراهم آورد.

به طور مثال یکی از مکان های مهم و ارزشمند فرهنگی و هنری پایتخت که میزبانی همه هنرمندان برجسته در حوزه‌های گوناگون رشته هنر از سینما و تئاتر گرفته تا موسیقی و تجسمی و ادبیات را عهده دار بوده فرهنگسرای ارسباران است که در ۲۰ سال فعالیت هنری خود (از ۱۳۷۴) تاکنون برنامه‌های مختلف و متعدد فرهنگی و هنری در قالب‌های گوناگون داشته و همواره به عنوان پایگاه فرهنگی و هنری هم برای اهالی هنر و هم دوستداران هنر فعالیت داشته است.

از یاد نبریم که باشگاه فیلم تهران به عنوان اولین پایگاه تخصصی اکران و نقد فیلم به صورت هفتگی و منظم به اکران و نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره در ایام پس از این اتفاق بین‌المللی می‌پردازد که تاکنون ۴۲۰ نشست تخصصی با حضور کارگردانان، بازیگران و سایر عوامل فیلم‌ها برگزار شده و همچنان به این رسالت حرفه‌ای خود به دور از هرگونه جریان‌های حاکم، پرتوان ادامه می‌دهد. باشگاهی که الگوی بسیاری از سالن‌ها و مکان‌های فرهنگی و هنری شد تا جایی که امروز باشگاه‌های تخصصی فیلم در جای‌جای شهر با چنین رویکردی به نقد و بررسی فیلم اهتمام می‌ورزند.

با چنین رویکردی باشگاه فیلم تهران و فرهنگسرای ارسباران در حین برگزاری جشنواره فجر در دو سال اخیر این فرصت را فراهم می‌کرد تا شهروندان، هنرمندان و علاقه‌مندانی که به این فرهنگسرای تخصصی رفت و آمد دارند، فرصت بهره‌مندی از نمایش فیلم‌ها در ایام جشنواره را داشته باشند.

منتها امسال معلوم نیست چه سیاستی بر جشنواره حاکم است که این فرصت را از مردم فرهیخته و هنرمندانی که به این فرهنگسرا تعلق خاطر دارند سلب کرده و در روزگاری که همگان به پویایی و غنای بیشتر فرهنگ و هنر اهتمام دارند رویکرد برگزار کنندگان جشنواره قدری عجیب است. این در حالی است که مجموعه مدیریت شهری به دنبال جذب و مشارکت حداکثری در مفاهیم و موضوعات فرهنگی و هنری است که به باور ما مشارکت شهروندان حتما می‌تواند به رشد اجتماعی و بالندگی فرهنگی مدد رسانده و فرصت فرهنگی بیشتری فراهم نماید.

عجیب است که چگونه مکان‌های مناسبی مثل فرهنگسرای ارسباران از دایره نمایش فیلم خارج شدند، در هر صورت با توجه به ویژگیهای این سالن و فرهنگسرا حداقل می توانست ده روز به ارائه خدمات فرهنگی و هنری به شهروندان بپردازد. به نظر می‌رسد نگاه سیاسی باعث شده تا فضاهای شهرداری تهران که اکثر آنها مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات فنی پخش فیلم هستند در نظر گرفته نشود مادامیکه که شهرداری به عنوان متولی مدیریت و امور شهری زیر ساختهای لازم را فراهم کرده است.

جالب اینجاست برنامه اکران ارسباران در سایت سینما تیکت هم بارگزاری شده است.

چرا این فرصت باید از مردم سلب شود؟ می‌بایست متولیان و دست اندرکاران جشنواره نسبت به این موضوع پاسخگو باشند و به نشانه احترام به عدالت فرهنگی و هنری تلاش کنند تا امکان اکران فیلم در مراکز جریان ساز نیز فراهم شود. به نظرمی‌رسد جشنواره با این رویکرد زمینه‌ی مشارکت مردم و ضرورت آگاهی‌بخشی به شهروندان درباره‌ی فرهنگ و هنر متعالی انقلاب را سلب کرده است.

امیدواریم مسئولین محترم جشنواره ضمن پاسخگویی، زمینه اکران فیلم این دوره از جشنواره را فراهم آورند تا انشالله هنرمندان و علاقه‌مندان گرامی بتوانند از این فضا بهره‌مند شوند.

 

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.