«تابستان داغ» یخ جشنواره را شکست

|
0 دیدگاه

بهترین فیلم روز دوم را می‌توان «تابستان داغ» دانست. فیلمی که پریناز ایزدیار را باز هم در نقش اول به خدمت گرفته و علی مصفا و مینا ساداتی و صابر ابر را هم در کنار خود دارد.

سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر دیشب شاهد اکران چهار فیلم  بود که در ادامه نگاهی کوتاه به آنها خواهیم داشت.

*چراغ‌های ناتمام
نویسنده‌ای به دلیل اعتقادات خود حاضر به کار کردن به هر قیمتی نیست و درگیری‌های متعددی با ناشران و افرادی دارد که از وی می‌خواهند چشمش رو به روی مسائل ببندد و پولش را بگیرد. با یان حال این نویسنده مجبور است در چاپخانه شوهرخواهرش فعالیت کند تا این که به وی نوشتن کتابی پیشنهاد می‌شود درباره ۱۵ نفر از یک گردان که در سال‌های جنگ ناپدید شدند و تنها سرنخ ماجرا یک کوله پشتی است که باقی مانده است.
فیلم برای نقش اول خود از مجید صالحی بهره بود ولی به دلیل سابقه طنز این بازیگر بازی‌های درونی وی باورپذیر نیست و نمی‌تواند شمایی باورپذیر از یک نویسنده معتقد را برای مخاطب ایجاد کند. از سوی دیگر وجود شعارهایی چون سفارشی نویس نیستم در برابر کار دفاع مقدسی کاملا نچسب است چرا که نویسنده در ادامه این کار را می‌کند.
فیلم امام در بیان اهداف خود گنگ به نظر می‌رسد مشخص نمی‌شود چرا اسناد مهم ناپدید شدن ۱۵ نفر از یک گردان و ایضا ۳هزار نفر از عشایر هور چگونه به یک ناشر رسیده و ایضا چگونه حدس‌های و گمان‌ها و تخیل‌ های نویسنده با واقعیت منطبق می‌شود که در نهایت گره بزرگی از یکی وقایع ناگفته دفاع مقدس باز می‌شود!

*شماره ۱۷ سهیلا
این فیلم درباره موسسه‌های ازدواج است که این روزها به وفور یافت می‌شود. افراد متعددی با تیپ‌های مختلف در این موسسات حضور پیدا می‌کنند تا همسر ایده‌ال خود را پیدا کنند. سهیلا (شخصیت اصلی فیلم) نیز دختری ۴۰ ساله است که در این موسسه حضور دارد و زندگی وی در خلال فیلم روایت می‌شود.
این فیلم ۷۷ دقیقه‌ای یک فیلم معمولی بود که توانست لحظاتی مخاطب را سرگرم کند و ایضا به یک معضل مهم این روزهای جامعه که مسئله بحران جنسی و نیز تاخیر جوانان در ازدواج است بپردازد ولی این پرداخت در نهایت منجر به چیزی نمی‌شود جز یک پیام که اگر در موقعیتی قرار گرفتی که دچار فشار جنسی شدی یا از محل دور شو یا نفیس عمیق بکش و در نهایت اگر نشد به ورزش سنگین بپرداز تا مسئله رفع شود!

*دعوتنامه
مهرداد فرید در این فیلم که در مشهد کار شده بود سه داستان را با هم روایت می‌کند و قرار است در آن به مسئله بخشش و گذشت انسان‌ها از یکدیگر بپردازد. وجه مشترک این سه داستان نیز پیوند نهایی آنان در انتهای داستان با یکدیگر است. اگر چه فیلم در قصه‌اش روایت‌گر مسائل اخلاقی و انسانی را بیان می‌کند اما پرداخت نهایی این اتفاقات و مسائل به قدری ناشیانه و باور ناپذیر درآمد که موجبات خنده حاضرین در برج میلاد را فراهم آورد.
بازی‌های بازیگران فیلم در برخی اوقات فیلم ابتدایی، تمرین نشده و حتی مصنوعی بود و مخاطب نمی‌توانست عکس‌االعمل‌‌های آنان در فیلم را درک کند.

*تابستان داغ
بهترین فیلم روز دوم رو می‌توان این فیلم دانست. فیلمی که پریناز ایزدیار را باز هم در نقش اول به خدمت گرفته و علی مصفا و مینا ساداتی و صابر ابر را هم در کنار خود داشت.
فیلم البته در موضوع و فرم وام گرفته همان سبک اصغر فرهادی است و حتی برخی به کنایه آن را بخشی از جدایی نادر از سیمین و بخشی را فیلم ملبورن می‌دانستند اما با این حال پرداخت خوب و بازی قوی بازیگران توانست مخاطبان را در آخرین سانس برج میلا بنشاند و حتی در دو لحظه آنان را شوکه کند. صحنه پرت شدن پسربچه از روی پشت بام و دیگری صحنه‌ای پیداشدن جسدش.
فیلم دو روایت را در طول و عرض هم پیش می‌برد و در نقطه‌ای به هم تلاقی‌ می‌خورد. مسئله اصلی فیلم به نظر می‌آید خطاپوشی باشد. همچنان که پریناز ایزدیار از صابر ابر به عنوان همسر گذشت. علی مصفا از همسرش مینا ساداتی بابت خطایی که در نگهداری کودکشان داشت گذاشت و در انتها نیز علی مصفا از خطای غیرعمد پریناز ایزدیار گذشت.

 

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.