قرارداد با بوئینگ در شأن مردم ایران بود

|
0 دیدگاه

روز شنبه هفته جاری تفاهمنامه برای خرید ۳۰+۳۰ هواپیما با پنج‌درصد پرداخت نقدی و ۹۵‌درصد فاینانس بین شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بوئینگ به امضا رسید.

در این راستا،‌ قرارداد ۳۰ فروند قطعی است و ۳۰ فروند هم در صورت توافق اضافه خواهد شد. پنج‌درصد مبلغ را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵‌درصد فاینانس خواهد بود که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ رقم قابل توجهی است.

کاپیتان هوشنگ شهبازی، کارشناس ارشد صنعت هوایی می‌گوید: «از اینکه بعد از سی و اندی سال تحریم،‌ شاهد چنین قرارداد مهمی در صنعت هواپیمایی کشور هستیم،‌ بسیار خرسندم. این قرارداد با شرایط ۹۵‌درصد فاینانس،‌ یک قرارداد خوب و در شأن ملت ایران بود.»

قرارداد خرید ۶۰ فروند بوئینگ با پنج‌درصد پرداخت نقدی و ۹۵‌درصد فاینانس بین دو شرکت هوایی آسمان و بوئینگ به امضا رسید. اهمیت این موضوع را تا چه اندازه می‌بینید؟

از اینکه بعد از سی و اندی سال تحریم،‌ شاهد چنین قرارداد مهمی در صنعت هواپیمایی کشور هستیم،‌ بسیار خوشحال و خرسندم. قراردادی که با شرایط پنج‌درصد پرداخت نقدی و ۹۵‌درصد فاینانس بین شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بوئینگ به امضا رسید یک قرارداد بسیار خوب و در شأن ملت ایران بود که به قول وزیر کار رقم فاینانس در این قرارداد بسیار قابل توجه بوده است. البته اگر سابقه شرکت هواپیمایی آسمان را مرور کنیم،‌ درمی‌یابیم که از مدیریت سنتی تقریبا بیست تا بیست و پنج‌ساله برخوردار است که ضرورت مدرن کردن آن بیش از پیش احساس می‌شود. هرچند لازم است از سردار علایی به دلیل امضای چنین تفاهمنامه‌ای قدردانی کنم، اما در این میان نباید از این نکته مهم غافل شد که توان و لیاقت مردم ما بسی بالاتر از این گونه اقدامات است. باید یادآوری کنم که برای انتخاب نوع هواپیما حرف‌ها و اظهارنظر‌های متفاوتی وجود داشت، چرا که ماموریت شرکت هواپیمایی آسمان، پرواز به مناطق محروم کشور و پوشش پروازی دهک‌های پایین جامعه است و باید بتواند از نظر استراتژیک یا از نظر پروازی، رنج پروازی تمام نقاط محروم کشور را پوشش دهد،‌ بنابراین می‌توان به نوع هواپیما‌های انتخابی انتقاداتی وارد کرد. البته به نظر می‌رسد در بازار و در موقعیت فعلی،‌ بهترین کار ممکن انجام شده و این امر درخورشأن مردم بوده است. در این تفاهمنامه ۳۰ فروند را به شرط خرید ۳۰ فروند دیگر فاینانس کرده اند؛‌ یعنی ادامه این خرید در سال ۲۰۱۹ صورت می‌گیرد. در واقع بخش عمده‌ای از تامین مالی این قراردادها از طریق فاینانس انجام خواهد شد که شرکت بوئینگ پشتیبانی از این فاینانس را بر عهده گرفته که می‌توان گفت حرکت ارزشمندی انجام شده است. به هرحال الان شاهدیم که تلاش‌های دولت تدبیر و امید و دست اندرکاران صنعت هواپیمایی کشور در حال به ثمر نشستن است. در این زمینه بنده نیز با حضور در مجامع بین‌المللی برای شکستن و برداشتن تحریم‌های هوایی تلاش کردم و حال بسیار خوشحالم که نتیجه کار را می‌بینم. راه در پیش گرفته شده در صنعت هوایی درست است و امیدوارم همین راه ادامه پیدا کند. دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان نقش ملی بودن را به دلیل قدمت و خدمت در طی سالیان متمادی بر عهده دارند و می‌توان از آنها به عنوان دو بال هواپیمایی ایران نام برد.

اخیرا رئیس سازمان هواپیمایی کشور از افزایش ۱۷‌درصدی پرواز‌های عبوری از آسمان ایران خبر داده است. فکر می‌کنید چه مواردی باعث شده تا فضای ایران در شرایط خاص و اضطراری به عنوان نقطه اتکایی امن و ایمن، ارزشی دو چندان برای حمل و نقل هوایی جهان پیدا کند؟

به لحاظ استراتژیک و جغرافیایی، ایران مهم‌ترین کشور وصل‌کننده غرب به شرق است؛ یعنی بهترین مسیر و نقطه برای وصل شدن تمام کشور‌های اروپایی به خاور دور و خاور دور به غرب از نظر سوخت،‌ اقتصادی،‌ امنیت پروازی یا استراتژیکی محسوب می‌شود. در اختلافات سیاسی که بین کشور‌ها به وجود می‌آید و درنتیجه آن، فضای کشور خود را به روی آن کشور تحریمی می‌بندند،‌ ایران به عنوان کلید حل مشکل می‌تواند راهگشا باشد و مطمئنا به درد آنها خواهد خورد. بنابراین این استراتژی و سیاست خوب باید از سمت صنعت هوایی و کشور ما حفظ شود و در این راستا تمام تجهیزات مدرن و لازم برای هواپیما‌های عبوری از فضای کشور را آماده کنیم؛یعنی همان زیرساخت‌ها و ساختار‌های پایه‌ای هوانوردی. در واقع شرکت‌های هواپیمایی و مدیران هوایی ما باید این تجهیزات را به نحو احسن آماده کنند تا ما بتوانیم از موقعیت استراتژیک خودمان در چنین مناقشات سیاسی حداکثر بهره‌برداری را بکنیم. کشور قطر هم به دلیل اختلافات سیاسی اخیر با کشور‌های همجوار به ویژه عربستان مورد تحریم قرار گرفته است و در این بین ایران این کشور را به عنوان یک کشور همسایه مورد استقبال خود قرار داده است تا فضای هوایی کشور در اختیار پرواز‌های عمومی قرار گیرد و باید گفت این تصمیم، یک تصمیم بسیار مهم و ارزشمند برای صنعت هوایی ما به حساب می‌آید و می‌توان از آن در راستای منافع هوایی کشور بهره لازم را برد.

برای سازگاری ناوگان هواپیمایی کشور با مدرن‌ترین ایرلاین‌های منطقه و جهان چه باید کرد؟

می‌توان گفت ما تا حدودی از استراتژی فکری مدیران سنتی خارج شده‌ایم. هواپیمایی نو، نگرش و تبیینی نو می‌طلبد. باید اتخاذ استراتژی‌های جدید با پیشرفت‌های مدیریتی نو در جهان همراه باشد. صنعت هواپیمایی یک کار و یک تخصص بین‌المللی و نوین است و نیازمند مدیریتی نوین و به روز است. در صنعت هوایی کشور باید از مدیران جوان با استراتژی‌های بلندمدت،‌ بسیار خوب و جهشی استفاده کنیم تا بتوانیم تحریم‌های ۴۰‌ساله کشور را در عرض چهار سال جبران کنیم و جایگاه و منزلت خود را در منطقه به ویژه در بین کشور‌های عربی،‌ترکی و…. و کشور‌هایی که منافع هوایی کشور ما به واسطه اعمال تحریم‌ها به دست آنها افتاده است،‌ به نفع مردم کشور خود احیا، جذب و جلب کنیم.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.