باز هم تأخیر در فاز ۱۳ پارس جنوبی

|
0 دیدگاه

در حالی که قرار بود عملیات نصب جکت تازه ساز فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان تیرماه پس از حمل از امارات، در میانه خلیج فارس آغاز شود، این مهم با وجود آغاز مردادماه هنوز انجام نشده است.

 در تاریخ دوم فروردین ماه سال ۹۴ (ساعت ۰۱:۳۰ بامداد) یک نفتکش نروژی شبانه با جکت ۱۳A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود به‌طوری که هر ۱۱ حلقه چاه از جمله چاه شماره ۰۵ که به مخزن وصل بود به‌همراه تجهیزات در درون دریا واژگون شد و تجهیزات نصب‌شده در عمق ۴۸متری بستر دریا قرار گرفت.

پس از آنکه یک شرکت ایرانی موفق به مهار شرایط خطرناک این حادثه شد، دستور تخلیه بستر پروژه از آوار خطوط لوله و جکت سقوط‌کرده صادر شد و مقرر شد تا جکت دیگری برای این پروژه ساخته و نصب شود.

با وجود اینکه توان و ظرفیت‌های لازم برای ساخت این جکت در یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر وجود دارد، سفارش ساخت این جکت به کشورهای خارجی داده شده و این جکتی که قرار بوده ساخته شود و به محل پروژه فاز ۱۳ انتقال یابد، هنوز به ایران منتقل نشده است.

«محمد مشکین‌فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خردادماه ۹۶ در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفته بود: “جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در کشور امارات در حال ساخت است و هنوز مراحل ساخت این سازه دریایی تکمیل نشده است”.

وزارت نفت در خصوص چرایی ساخت این سازه دریایی در کشور امارات اعلام کرد که اینکار با درخواست شرکت بیمه گر انگلیسی و به خاطر شرایط تحریمی ایران در آن مقطع زمانی بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از بررسی های اولیه مشخص شده این حادثه غیرعمدی بوده و بر این اساس، شرکت بیمه کننده، پرداخت هزینه را تقبل کرد. بیمه کننده این نفتکش نروژی یک شرکت بیمه گر انگلیسی است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته قرار شد این شرکت خسارات وارده را که رقمی میان ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است را پرداخت کند.

پس از پذیرش پرداخت هزینه از سوی شرکت بیمه گر انگلیسی، این شرکت بیمه گر خواستار آن شد که صفر تا صد ساخت این جکت اعم از پیمانکار، سازنده و … را با توجه به این که مشکلات تحریم ایران در آن مقطع همچنان پابرجا بود و این بیمه گر نمی توانست بصورت مستقیم خسارت را به ایران پرداخت کند، در امارات انجام دهد.

وزارت نفت در گزارشی رسمی خردادماه خود تصریح کرد که حمل و نصب این جکت که پایان تیرماه به پایان می رسد به شرکت تاسیسات دریایی ایران سپرده شده و امید است تا پایان شهریورماه این جکت با توان داخلی در محل خود نصب شود.

اما تیرماه گذشت و با شروع مردادماه، خبری از حمل و نصب این جکت تازه ساز نیست.

* توسعه بخش خشکی فاز ۱۳ نیز با کُندی در حال انجام است

طرح توسعه فاز ۱۳ میدان مشترک پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ۵۶٫۶ میلیون متر مکعب گاز غنی ، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی ، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه ۱٫۰۵ میلیون تن گاز مایع ”LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دست انجام است.

این پروژه در دو بخش ساحلی (بخش خشکی) و بخش دریایی فعال است. در بخش خشکی این پروژه ، ساخت واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات گازی ، چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین سازی نم زدایی تنظیم نقطه شبنم هر کدام به ظرفیت پالایش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز ، واحد فشرده سازی و تراکم گاز جهت صادرات ، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه بندی گوگرد و واحد احیاء منواتیلن گلایکول ، سرویس های جانبی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویسهای متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده و غیره ، سیستم تصفیه آبهای صنعتی وفاضلاب و سیستمهای مشعل جهت تخلیه اضطراری ، سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه ، سیستم آب آتش نشانی (مخزن و تلمبه ها و شبکه) اطاقهای کنترل، پستهای برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و غیره ، چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات گازی و مخازن ذخیره سازی LPG با پیشرفت های مختلف در بخش اجرایی ، در حال احداث است.

«محمد علی قیم» مجری وقت فاز ۱۳ پارس جنوبی در تاریخ هجدهم خردادماه سال ۹۳ ( سه سال و سه روز پیش ) از پیشرفت ۷۸٫۲ درصدی بخش خشکی این فاز خبر داد و گفت: “بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته نخستین واحد پالایشگاه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی تا پایان سال ۹۳ وارد مدار تولید می شود. ”

با گذشت ۳ سال از این تاریخ ، بخش خشکی فاز ۱۳ هنوز تکمیل نشده است. نوزدهم خردادماه ۹۶ «پیام معتمد» مجری طرح فاز ۱۳ پارس جنوبی از پیشرفت ۸۷ درصدی پروژه خشکی طرح توسعه فاز ۱۳ خبر داد و گفت: “راه اندازی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه تا پایان تابستان سال جاری به صورت کامل انجام می شود و پس از این مرحله عملیات راه اندازی ردیف اول شرین سازی گاز ترش فازهای ۶ و ۷ و ۸ آغاز می‌شود که هم اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار است.”

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.