تثبیت نرخ سوخت به‌صلاح کشور نیست

|
0 دیدگاه

رییس سازمان راهداری از ابطال کارت هوشمند رانندگان بدون بارنامه خبر داد و با بیان “قیمت پایین سوخت به‌نفع ما نیست”،‌ گفت: قیمت سوخت باید واقعی شود و ادامه این رویه به‌صلاح کشور نیست.

، داوود کشاورزیان در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم درباره افزایش قیمت گازوئیل و مطرح شدن به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم اظهار کرد:‌ یکی از چالش‌های ما در حوزه حمل‌ونقل قیمت سوخت است،‌ سازمان راهداری قطعاً هزینه نهاده‌های خود را از مردم دریافت می‌کند. فکر می‌کنم اگر بنا باشد ۱۰ درصد قیمت تمام‌شده را به‌عنوان سود دریافت کنم هرچه قیمت تمام‌شده بیشتر باشد سود ما بیشتر است.

وی با تأکید بر این‌که “هیچ نفعی از پایین بودن قیمت سوخت نمی‌بریم”، تصریح کرد: کامیون‌های قدیمی به‌دلیل قیمت پایین سوخت کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در این حالت چه انگیزه‌ای برای خرید کامیون نو وجود دارد. وقتی یک کامیون ۵۰ میلیون تومانی می‌تواند بار را جابه‌جا کند چه انگیزه‌ای برای هزینه ۴۵۰ میلیون تومان جهت خرید کامیون به‌روز است.

وی به عرضه مازاد بر تقاضای سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: هر کس به هر دلیل بیکار است می‌گوید ۵۰ میلیون تومان می‌دهم و کامیون دست‌دوم خریداری می‌کنم و این باعث نوبت‌های طولانی برای دریافت بار شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رانندگان از شرکت‌ها گلایه می‌کنند که کمیسیون اضافه می‌گیرند و عامل آن همین قیمت پایین سوخت است، افزود: هیچ هزینه‌ای بابت آلایندگی از کسی دریافت نمی‌شود، ارزان‌ترین وام را در اختیار مالکان وسایل نقلیه فرسوده قرار می‌دهیم اما حاضر به استفاده از آن به‌دلیل اقساط بالا نیستند.

کشاورزیان با ابراز این‌که سیاست دولت غیرتورمی بوده و موافق افزایش قیمت سوخت نیستند و هنوز هم همین سیاست را دارند، گفت: ادامه این وضع به‌صلاح کشور نیست، هرچند واقعی شدن قیمت سوخت تورمی را به کشور وارد می‌کند و شکی در آن نیست،‌ اما بنا نیست این هر سال تکرار شود. اگر بخواهند تصمیم مرحله‌ای بگیرند می‌توانند در سه مرحله این کار را انجام دهند تا به قیمت مد نظر برسیم.

وی ادامه داد:‌ بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید قیمت سوخت به قیمت فوب خلیج فارس می‌رسید که در بنزین تقریباً به این قیمت نزدیک شده‌ایم اما در گازوئیل فاصله قیمت زیادی داریم. در حال حاضر قیمت هر لیتر گازوئیل ۳۰۰ تومان است که نرخ فوب خلیج فارس این سوخت حدود ۱۴۰۰ تومان است.

وی درباره مباحث مطرح‌شده در خصوص گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم نیز گفت: مطرح‌شدنم به‌عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم یک شوخی بود،‌ گزینه بنده برای وزارت راه و شهرسازی آقای آخوندی است و اگر هم ان‌شاءالله وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود تلاش ما این است که آقای آخوندی گزینه وزارت راه و ترابری باشد.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخشی از سخنانش با یادآوری این‌که طبق قانون باید ۶۰ درصد جرایم رانندگی در راه‌های برون‌شهر در اختیار سازمان راهداری برای ایمن‌سازی راه‌های قرار گیرد، گفت: تا سال ۹۳ صد درصد اعتبارات پیش‌بینی‌شده (۳۷۰ میلیارد تومان) تخصیص یافت، اما در سال ۹۳ و ۹۴ تخصیص جرایم رانندگی مانند بقیه ردیف‌های عمرانی بود و سالانه حدود ۳۵ درصد به سازمان رانندگی اختصاص یافته است.

کشاورزیان در ابتدای این نشست با بیان این‌که برای خرید ۲۰۰۰ کیلومتر گاردریل سه موج فراخوان داده می‌شود، از ابطال کارت هوشمند رانندگان فاقد بارنامه خبر داد و گفت: تولیدکننده یا برنده مناقصه حتماً باید یک سایت تست گاردریل برای کشور خریداری و نصب کند تا بتوانیم در آینده هر تولید تولیدکنندگان را تست کنیم تا بدانیم در حال خریداری چه هستیم.

وی با اشاره به این‌که در گذشته هر کسی ادعا می‌کرد که تولیدکننده حفاظ (نیوجرسی) است، گفت: این در حالی بود که مشخص نبود کیفیت بتن و مقاومت بتن به‌کاررفته در این نیوجرسی‌ها چگونه است.

وی با تأکید بر این‌که کارخانه‌های آسفالت باید از مرکز تحقیقات مجوزهای لازم را داشته باشند، افزود: در هر زمینه که به فعالیت‌های سازمان راهداری برمی‌گردد کیفیت و دانش فنی اصل اساسی باشد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.