صف طولانی “سلفی” با خودروهای لوکس و چینی

|
0 دیدگاه

حضور پررنگ خودروسازان چینی و صف کشیدن مردم برای عکس گرفتن با محصولات خارجی و خرید و فروش حواله پژو ۲۰۰۸ از جمله حواشی و جذابیت های نمایشگاه امسال خودرو شیراز بود.

 برگزاری نمایشگاه های بین المللی فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی برای معرفی محصولات خود و مذاکرات با شرکت های خارجی برای استفاده از تکنولوژی های روز است. به همین منظور فعالان صنعت خودرو هم با برگزاری نمایشگاه هایی در استان های مختلف کشور سعی در نمایش توانمندی خودروسازان ایرانی و همکاری با شرکت های خارجی دارند.

طی روزهای اخیر شانزدهمین نمایشگاه بین المللی خودروی شیراز  فعالیت خود را آغاز کرده و امروز آخرین روز برگزار این نمایشگاه است. بنا بر اعلام مسئولان و شرکت کنندگان، حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه بیشتر شده و حتی تعدادی از شرکت های خارجی که در سطح نمایشگاه های استانی شرکت نمی کردند نیز در نمایشگاه شیراز حضور پیدا و به معرفی محصولات جدید خود پرداخته اند.

در این دوره از نمایشگاه خودروی شیراز حدود ۵۵ شرکت خودروسازی داخلی و خارجی برای معرفی و عرضه محصولات جدید خود پا به شیراز گذاشتند. اما نکته قابل توجه جدی نگرفتن نمایشگاه از سوی برخی شرکت های خودروساز داخلی از جمله ایران خودرو  بود. این در حالی است که چینی ها از سایر شرکت کننده ها سبقت گرفته و با معرفی محصولات جدید در حوزه سواری و سنگین در صدد افزایش سهم خود در بازار ایران بودند.

در طول نمایشگاه که قدم می زنی، در هر گوشه اثری از شرکت های خودروساز چینی است. آنها علاوه بر آوردن محصولات متنوع و رنگارنگ روش های فروش مختلفی را هم بکارگرفته بودند تا از این طریق فروش خوبی را هم در طول برگزاری نمایشگاه داشته باشند.

*از بازار داغ سلفی تا دربهای قفل ماشین های چند ۱۰۰ میلیونی

  از دیگر نکات این نمایشگاه باید به حضور پر شور مردم اشاره کرد به نحوی که از همان ساعات نخست برگزاری نمایشگاه، مردم به صورت انفرادی یا خانوادگی در غرفه ها حضور پیدا کرده و با نگاهی کنجکاو به دیدن خودروها می پرداختند. در این میان کودکان هم در کنار بزرگتر ها به زحمت خودشان را پشت فرمان ماشین ها می رساندند و به سلفی گرفتن  مشغول می شدند.

البته با وجود استقبال مردم در غرفه ها به زحمت می شد کسی را پیدا کرد که در مورد خودروها اطلاعاتی داشته باشد اکثراً مردم سرگردان به دنبال مسئول غرفه ها بودند تا شاید بتوانند جزئیات بیشتری از قیمت یا نحوه فروش خودروها بدست بیاورند. اگر هم در نهایت کسی را پیدا نمی کردند با نگاهی به تابلویی که روبه روی خودروها نصب شده بود عکس سلفی گرفته و سراغ سایر ماشین ها می رفتند.

جالب اینکه اکثراً درب ماشین هایی خارجی در غرفه ها برای مردم باز بود اما از طرف دیگر برخی شرکت های داخلی درب خودروها را قفل کرده و به مردم اجازه نمی دادند که داخل خودرو نشسته و از نزدیک کیفیت محصولات را ارزیابی کنند. نا گفته نماند در میان شرکت های خارجی نماینده شرکت بنز حضور داشت و یک رونمایی هم انجام داد، ولی مسئولین غرفه اجازه نزدیک شدن مردم به خودروها را نمی دادند و حتی درب ماشین های چند صد میلیونی را هم بسته بودند تا کسی امکان نشستن در آنها را هم پیدا نکند.

*صف مردم برای نشستن در خودروهای خارجی/غرفه های خارجی داغ تر از داخلی

در این دوره از نمایشگاه خودرو، برخی شرکت های داخلی مانند سایپا حضور پررنگی داشته و حتی با معرفی محصولات جدید خود با سیتروئن و نمایش دادن خودروهای جایگزین پراید جذابیت های را برای مخاطبان به وجود آورده بود. با این وجود بازار غرفه های خودروهای خارجی داغ تر داخلی ها بود به نحوی که مردم ساعت ها به خودشان زحمت می دادند تا محصولات رنگارنگ و گران قیمت خارجی که بعضاً فرانسوی، ژاپنی و چینی بودند را ببینند. اما در غرفه های داخلی فقط به یک نگاه کوتاه بسنده می کردند . جالب اینکه اطلاعاتی را هم که غرفه داران ساپیا به مردم می دادند با اظهار نظرهای مسئولان شرکت متناقض بود. به عنوان نمونه معاون بازاریابی و فروش سایپا در حاشیه نمایشگاه اعلام کرد که در مرداد ماه پیش فروش ساینا و کوئیک آغاز می شود اما مسئولان غرفه در پاسخ به مردم از پیش فروش این خودروها طی دو تا سه ماه آینده خبر می دادند.

*پولمان به حد خرید پراید هم نمی رسد لااقل یکبار پشت فرمان ماشین های خارجی بنشینیم/نمایشگاه چینی است تا بین المللی 

یکی از بازدیدکنندگانی که در صف دیدن خودروهای خارجی بود به خبرنگار تسنیم می گوید:” پولمان به حد خریدن پراید هم نمی رسد ولی دلم می خواهد برای یکبار هم که شده پشت فرمان این ماشین های خارجی بنشینم. البته برخی بازدیدکنندگان به نحوه برگزاری نمایشگاه و حضور پررنگ چینی ها هم انتقاد داشتند و به خبرنگار تسنیم گفتند: “وقتی می گویند نمایشگاه بین المللی باید تعداد شرکت کنندگان خارجی بیشتر از این حرفا باشد اما عملاً ما فقط چینی ها و تعدادی از شرکای خارجی خودروسازان داخلی را می بینم. لااقل اسم نمایشگاه را بین المللی نگذارند”.

*خرید و فروش حواله ۲۰۰۸ آنهم توسط نمایندگی  ایران خودرو 

در کنار غرفه شرکت های داخلی حضور ایران خودرو برای بازدیدکنندگان علامت سوال بود چراکه این خودروساز فقط نمایندگی های خود را راهی نمایشگاه شیراز کرده بود و برای جذابیت بیشتر غرفه پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ را در معرض عموم گذاشته بود. مردم هم که در خرید پژو ۲۰۰۸ دردسر های زیادی را کشیده بودند سعی داشتند تا از نزدیک در جریان جزئیات این خودرو قرار بگیرند به طوری که اکثر مردم اطراف این خودرو جمع شده بودند . جالب آنکه برخلاف اطلاعیه های ایران خودرو که خرید و فروش حواله پژو ۲۰۰۸ قانونی نیست و مردم گول دلالان را نخورند خود نمایندگی های این شرکت در نمایشگاه شیراز به مردم حواله می فروختند.

مسئول یکی از نمایندگی هایی ایران خودرو که در این نمایشگاه حضور داشت در رابطه با فروش حواله پژو ۲۰۰۸ به خبرنگار تسنیم، گفت: حواله ها را با قیمت ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به متقاضیان می فروشیم. در زمان تحویل  خودرو که در تاریخ های اواخر ۹۶ یا اوایل ۹۷ است انتقال سند انجام می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کار شما قانونی است و اینکه سند خودرو دست دوم نمی شود؟ افزود: بله کار قانونی است و مشکی ندارد. سند هم دست دوم نمی شود.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.