اهمیت نوشیدن آب برای دانش‌آموزان

تنها ۲ درصد کمبود آب بدن، دقت و تمرکز دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد

|
0 دیدگاه

همه ما تجربه احساس خستگی و بی‌حوصلگی در کلاس درس را داشته‌ایم و علت مشخصی هم برای آن نیافته‌ایم. این احساس به خصوص در شرایط مختلف مانند جلسه امتحان که به تمرکز و انرژی بیشتری احتیاج داریم آزاردهنده است.

احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌تواند دلایل مختلفی از جمله کم‌آب شدن بدن‌‌مان نیز داشته باشد. پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند که تنها دو درصد کم شدن آب بدن می‌تواند عملکرد قسمت‌های مختلف مغز را تا میزان قابل‌توجهی تحت‌تأثیر قرار دهد و باعث بروز عوارضی چون کاهش دقت و تمرکز، خستگی زیاد و سردرد در دانش‌آموزان شود. این در حالی است که نتایج تحقیقاتی که شرکت آب‌های معدنی دماوند با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه ایران در خصوص بررسی الگوی مصرف مایعات در میان کودکان و نوجوانان شهر تهران انجام داده است، نشان می‌دهد که ۹۰ درصد دانش‌آموزان تهرانی روزانه کمتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی آب می‌نوشند.

 

۶۰% بدن ما و ۷۵% وزن مغز را آب تشکیل داده است، عملکرد مناسب قسمت‌های مختلف بدن مانند مغز تا حد زیادی با نوشیدن آب رابطه‌ مستقیم دارد. کمبود آب در بدن، عملکرد رگ‌های خونی مغز را مختل می‌کند و بر قسمت‌هایی از مغز که مستقیماً به بخش مهارت‌های شناختی مربوط می‌شوند، مانند حافظه کوتاه مدت، توانایی توجه و تمرکز، پاسخ به‌موقع به محرک‌های محیط، تأثیر منفی می‌گذارد. از دیگر فواید نوشیدن آب به‌ویژه برای دانش‌آموزان که زمان زیادی را در مدرسه سپری می‌کنند و نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارند، می‌توان به افزایش میزان هوشیاری ذهنی، دقت تصویری، خلاقیت و توانایی‌های درک مطلب به‌خصوص در دروسی مانند ریاضیات، اشاره کرد. بر اساس نتایج پژوهش‌های کارشناسان تغذیه شرکت دنون، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع غذایی و پیشرو در تولید آب‌های بسته‌بندی در جهان، دانش‌آموزانی که در طول جلسه امتحان آب کافی نوشیده‌اند، به‌طور میانگین عملکرد بهتری نسبت به سایر دانش‌آموزان داشته‌اند.

 

شرکت آب‌های معدنی دماوند با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران تحقیقاتی را در خصوص میزان مصرف مایعات در بین دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۷ سال شهر تهران انجام داده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که دانش‌آموزان پسر بین ۸ تا ۱۳ سال، روزانه یک هزار و ۴۰۰ میلی‌لیتر در روز و دانش‌آموزان دختر در همین رده سنی، روزانه هزار و ۲۱۷ میلی‌لیتر، مایعات مصرف می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که ۹۰ درصد دانش‌آموزان، روزانه مایعات کمتری نسبت به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، یعنی دو هزار و ۴۰۰ میلی‌لیتر مایعات، مصرف می‌کنند. بنابراین ضرورت آموزش افراد از سنین کودکی در خصوص عادت به نوشیدن مایعات سالم بیش از پیش احساس می‌شود، به این ترتیب، می‌توان تا حدی احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون چاقی، فشار خون بالا، نارسایی‌های کلیوی و دیابت نوع دو را در سنین بزرگ‌سالی کاهش داد.

به توصیه متخصصان تغذیه، کودکان و نوجوانان باید روزانه بین شش تا هشت لیوان آب بنوشند، با توجه به اینکه این گروه سنی بیشترین زمان را در طول روز در مدرسه سپری می‌کنند، معلمان مدرسه با یادآوری لزوم نوشیدن آب در ساعات مختلف درسی می‌توانند سهم زیادی در آموزش و فرهنگ‌سازی نوشیدن آب کافی داشته‌ باشند./

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.