تولید فناورانه ای که از کشور به فراتر از مرزها فخر می فروشد

|
0 دیدگاه

نمایشگاه بیست و سوم الکامپ با وجود این که هنوز نتوانسته است شرکت های خارجی را آنچنان که باید به گود فناوری ایران بکشاند و دستاوردهای جهانی را در یک رویداد داخلی به نمایش بگذارد اما فرصتی دست داد تا با دستاوردهای داخلی در حوزه های مختلف بیشتر و بیشتر آشنا شویم.

شاید با خودتان فکر کنید که دستاوردهای داخلی به جز در حوزه نرم افزاری کشور چه چیزی می تواند باشد. من هم با شما تا قبل از برگزاری بیست و سومین رویداد بزرگ آی تی کشور هم عقیده بودم اما در این نمایشگاه یک دستاورد بزرگ در حوزه سخت افزاری را مشاهده کردم .

بازهم شاید تصور کنید که به غیر از مونتاژ محصولات خارجی در داخل کشور تولیدی برای حوزه سخت افزار آی تی شکل نگرفته است. در این جاست که من هم با شما موافقم اما شاخصه ای حتی در مورد مونتاژ محصولات آی تی در کشور وجود دارد که می تواند بسیار ارزشمند باشد. اشتغالزایی به همراه تخصص گرایی مواردی است که می تواند یک کشور و جامعه را از ورطه مشکلات اقتصادی آرام آرام برهاند.

شاید این موارد برای شما کافی نباشد و فارغ از بحث ناسیونالیستی بخواهید آرمانگرا و از نگاه کیفی به قضیه نگاه کنید. اما باید یک واقعیت را در ساختار تولید در جهان بدانید و آن موضوع چیزی جز حکومت برندها و طراحی‌‌ها بر محصولات نیست. امروزه شاید کمتر کسی باشد که  نداند به عنوان مثال اپل یک تولیدکننده صفحه نمایش نیست و یا سونی یک تولید کننده پردازشگر نیست.

استفاده از تولیدات تخصصی شرکت های مشخص در بخش قطعات و خلق یک طراحی خوب می تواند یک محصول ایده آل را به بازار هدیه دهد خواه آن محصول نامش لاجیتک باشد و یا تسکو وطنی.

بله درست شنیدید تسکو وطنی.

همیشه لوازم جانبی رایانه و گجت ها از علاقمندی های من بود. یکی از سایت های مورد علاقه و رفرنس من از ۱۴ سال پیش تا به امروز ان گجت بود که اخبار جالب و جذابی را از گجت های مختلف انتشار می داد. به همین دلیل بود که نگاه ویژه ای به لوازم جانبی و دستگاه های کوچک پرکاربرد حوزه آی تی داشتم.

یادم می آید از همان سال ها داشتن برندهای مطرحی مانند جنیوس و لاجیتک همواره از علاقمندی های من بودند و البته کمی دور از ذهن به دلیل قیمت بالای آن.

برندهای دیگری هم در بازار وجود داشت که مطمئنا نام و نشان کمتری از این برندها داشتند . بعد از مدتی چندین شرکت ایرانی به تولید هر چند کوچک ابزارهای جانبی رایانه دست زدند. فراسو یکی از این شرکت ها بود که امروزه آن هیاهوی سابق را ندارد و اگر اشتباه نکنم مادیران نیز در یک بازه زمانی کوتاه به تولید این ابزارها مشغول شد.

این محصولات وطنی آن سال ها شاید کیفیت لاجیتک و جنیوس را نداشتند اما از نظر قیمتی بسیار به صرفه بودند و توانسته بودند سطح متوسطه بازار را تحت مالکیت خود قرار دهند. اما کم کم یک نام دیگر به این محصولات اضافه شد و آن تسکو بود. دیگر در آن سال ها من به واسطه بزرگتر شدنم محصولات لاجیتک و جنیوس را داشتم و نتوانسته بودم به محصولات وطنی با توجه به سابقه کم کیفیت بودن این محصولات  نگاهی داشته باشم.

سال ها گذشت و من به واسطه موقعیتم در یک روزنامه رسمی کشور که به اخبار حوزه آی تی اهمیت بسیاری می داد با برخی از این محصولات میان رده از نظر قیمتی نیز آشنا شدم. به صورت کاملا صعودی کیفیت ها رشد بالایی داشتند و آرام آرام به سمت رسیدن به استانداردهای جهانی می رسیدند.

در این سال ها که کیفیت محصولات وطنی را لمس می کردم دیگر از فراسو نه به اندازه سابق خبری بود و نه کلا از محصول مادیران در این حوزه اثری پیدا می شد و تنها برند نام آشنای وطنی همین تسکویی بود که در نمایشگاه بیست و سوم الکامپ و با دیدن محصولات جدید و خاص آن کاملا من را در شگفتی فرو برد.

اگر با دقت بر روی لوگو تسکو بر روی غرفه نگاه نمی کردم حاضر بودم شهادت بدهم که لاجیتک ،یکی از برترین شرکت های دنیا در این حوزه به نمایشگاه الکامپ آمده است با این تفاوت که طیف محصولات و طیف رنگی آنها بسیار متنوع تر و بیشتر از برند بزرگ جهانی است.

یک نیم نگاهی به محصولات تسکو نشان می دهد که انگار با یک مالتی برند بزرگ طرف هستید. در تمامی محصولات با تامین کنندگان برندهای بزرگ جهان قرارداد بسته شده است . به عنوان مثال در بخش محصولات صوتی یکی از پارتنرهای تسکو برند برتر جهان یعنی هارمن است .

طیف محصولاتی از قبیل کیس های کامپیوتر،پاور،ماوس،کیبورد،پاوربانک،اسپیکر،هدست،خنک کننده لپ تاپ،انواع شارژر و محصولات مربوط به خودرو،انواع کابل،کیف های مخصوص لپ تاپ و هارد ،محصولات گیمینگ،محصولات واقعیت افزوده و چندین و چند طیف محصولی دیگر ،تسکو را به یک فروشگاه تخصصی گجت و وسایل جانبی رایانه تبدیل کرده است.

تمامی این محصولات با طراحی های بی نظیر و استفاده از رنگ های خاص تولید شده اند که در کنار یکدیگر می توانید رقص رنگ ها را بر روی این محصولات شاهد باشید. کیفیت محصولات به طرز فزاینده ای اگر بیشتر از برندهای مطرح دنیا نباشند کمتر از آنها نخواهد بود.

سرانجام این که بهتر است به ابتدای بحثمان برگردیم.امروزه در تولید این ابزارهای فناورانه شاهد رشد کیفیت،طراحی،اشتغالزایی،تخصص گرایی و بهره مندی از قیمت بسیار رقابتی در بازار هستیم که طیف مصرف کنندگان زیادی را در بر خواهد داشت.

نمایشگاه بیست و سوم الکامپ اگر دستاورد خاصی از طرف شرکت های بزرگ جهانی در کشور نشان نداد اما فخر دستاورد داخلی بزرگی را به جهانیان  فروخت و تسکو در این دوره از نمایشگاه یکی از بازیگران اصلی بود.

2 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.