دومین سامانه راداری به کشور وارد می‌شود

|
0 دیدگاه

اجرای ناوبری ماهواره‌ای و نوسازی سامانه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری از جمله خرید ۳ رادار که یکی از آنها وارد کشور شده، دومی آماده حمل بوده و سومی در حال ساخت است، جزئی از اهداف محقق شده شرکت فرودگاه‌‌ها اعلام شد.

، این شرکت در پاسخ به‌ اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر نگرانی‌های وی در مورد عملکرد بخش حساس هوانوردی‌، اطلاعیه‌ای صادر کرد‌.

در ابتدای این اطلاعیه آمده است: ضمن تشکر وافر از توجه ویژه و حساسیت مجلس و نماینده مردم تهران به صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران و تذکر مهم نماینده مردم تهران نسبت به ضرورت اجرای تعهدات بین‌المللی توسط کشور در حوزه AIM (Aeronautical Information Management) یا مدیریت اطلاعات هوانوردی و عدم استقرارAMHS(ATS Message Handling System) یا سامانه تبادل پیام‌های مراقبت پرواز، به منظور اطمینان خاطر نمایندگان از عملکرد بخش حساس کنترل ترافیک هوایی، به استحضار می‌رساند که بخش ناوبری هوایی در حوزه‌های مختلف طی سال اخیر دچار تحولات چشمگیری شده به‌گونه‌ای که عملکرد این حوزه جزء مهمترین نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی و این شرکت است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: این درست است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، حوزه هوانوردی یکی از حوزه‌های پرچالش وزارت راه و شهرسازی بود و در ابتدا هم در مدیریت، هم در نیروی انسانی و هم در تجهیزات و سامانه‌ها، در شرایطی سخت و پرچالشی بسر می‌بردیم؛ شبکه راه‌ها و ترمینال‌های مهم هوایی کشور اشباع شده و سامانه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری کشور هم فرسوده و عمر مفید همه سامانه‌های حساس راداری سال‌ها قبل به اتمام رسیده بود، در منطقه هم جایگاهی نداشتیم و بسیاری از تعهدات ما مثلاً در ایجاد راه‌های موازی و یک طرفه و اجرای ناوبری ماهواره‌ای، ابتر مانده بود به گونه‌ای که چند نقطه ترافیکی خطرناک (Hot spot)در فضای کشور اعتراضات مکرر ایکائو و یاتا IATA (اتحادیه بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی بازرگانی) را به دنبال داشت.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: با برنامه‌ریزی منسجم و اقدامات متعدد انجام شده از جمله اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر طی دو سال گذشته، چنان تحولاتی در فضای کشور و عملیات کنترل ترافیک هوایی ایجاد شد که جزء آرمان‌های چند دهه قبل بوده به طوری که نهادهای بین‌المللی یاد شده در قبل، از آن تقدیر کردند؛ ایجاد ۱۵۰۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید، یک طرفه و موازی کردن همه مسیرهای مهم بین‌المللی تعهد شده و چندین مسیر مهم پرترافیک داخلی، اجرای ناوبری ماهواره‌ای، اجرای طرح نوسازی سامانه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری (از جمله خرید سه رادار که یکی از آنها وارد کشور شده، دومی آماده حمل بوده و سومی در حال ساخت است)، برنامه اورهال و ارتقای ۱۴ دستگاه رادار و خرید ۵ دستگاه دیگر در آینده نزدیک و برنامه‎ریزی مدون در خصوص نوسازی سامانه‎های ارتباطی (RCAG) از جمله مهمترین اقدامات انجام شده فقط در دو سال اخیر است؛ ‌با اجرای این برنامه‌ها در دولت دوازدهم، بخش کنترل ترافیک هوایی کاملاً به هنگام شده و حداقل تا ۱۵ سال بعد، نیازی به اقدام مهم توسعه‌ای و حتی بهبود اساسی دیگری نخواهد بود.

در ادامه این اطلاعیه شرکت فرودگاه‌ها آمده است: اما در مقام پاسخ صریح به سوال جناب آقای‌ صادقی به اطلاع می‌رساند این مطلب معطوف به نحوه تبادل پیام‌های هوانوردی است؛ تبادل پیام‌ها باوجود اهمیت بالای آن اصولاً عملیات‌ پیچیده‌ای نیست، موضوع انتقال پیام‌های هوانوردی، چیزی شبیه ارسال پیامک از تلفن‌های همراه است و تفاوت فقط در محتوای پیام‌ها و نوع فناوری تبادل پیام است، در هوانوردی محتوای پیام‌های مواردی مانند وضعیت هوای منطقه، موانع طبیعی و غیرطبیعی فرودگاه، آخرین وضعیت سامانه‌های فرودگاهی و هوانوردی، نقشه‌های هوانوردی و غیره است که برای خطوط هوایی و سایر ذینفعان ارسال می‌شود.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: توضیح اینکه در راستای تغییرات درحوزه پیام‌های هوانوردی، همانطور که در مراقبت پرواز، ATS (سرویس مراقبت پرواز) به ATC (سرویس کنترل ترافیک هوایی) و سپس به ATM (مدیریت ترافیک هوایی) تبدیل شده است؛ AIS (سرویس اطلاعات هوانوردی) نیز به AIM (مدیریت اطلاعات هوانوردی) تبدیل شده است تا از ATM پشتیبانی کند با این هدف که پیام‌های هوانوردی مطابق پروتکل‌های استاندارد جدید، با سرعت و کیفیتی به مراتب بالاتر از قبل، به واحدهای مختلف مورد نظر مراقبت پرواز و دیگر کاربران نظیر شرکت‎های هواپیمایی مسافربری مخابره شده و امکان ارسال انواع دیگر پیام‌ها مانند تصاویر و نقشه‌های هوانوردی و غیره نیز ایجاد می‎شود؛ موضوعی که از حدود یک دهه پیش در دستور کار ایکائو قرار گرفت، اما تحقق این هدف مستلزم دو اقدام اساسی در سیستم هوانوردی کشورها بود‌، یکی اصلاحات مدیریتی و دیگری به روز کردن بستر و سامانه‌های تبادل پیام‌های هوانوردی؛ در حوزه مدیریت، طی دو سال اخیر همه اصلاحات لازم در بخش ناوبری هوایی کشور به انجام رسیده و نه تنها ما از منطقه و دنیا عقب نیستیم بلکه کشور ما در این حوزه، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را کسب کرده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه شرکت فرودگاه‌ها آمده است: در طول این مدت و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، با استفاده از توان نیروی متخصص داخلی، خوشبختانه بستر لازم برای تبادل پیام‌های هوانوردی مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی در داخل کشور تهیه و بیش از دو سال است که مراحل آزمایشی- عملیاتی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و توانسته است از ایجاد بحران در تبادل پیام‌های هوانوردی جلوگیری کند؛ مانور بزرگ‌ پذیرش و مدیریت جریان پیچیده ترافیک قطری در بحران اخیر ایجاد شده توسط چهار کشور عربی که تقدیر نهادهای بین‌المللی را نیز در پی داشت‌، گواهی بر سرعت و دقت عمل مدیران و متخصصان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و دلیل قاطعی بر عملکرد موفقیت این سیستم است، اقدامی که در هفته اخیر مورد تقدیر کتبی رئیس جمهور‌ دولت دوازدهم نیز قرار گرفت و به‌زودی رسانه‌ای خواهد شد.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است:‌ با توجه تحولات انجام شده پیش گفته، موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عملیات هوانوردی بین‌المللی و توانمندی‌های اثبات شده کشور در این بخش، در سال جاری میلادی، برای اولین بار چندین مسئولیت بین‌المللی در حوزه هوانوردی و فرودگاهی نیز به نمایندگان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد که تصاحب سمت ریاست اجلاس‌های سالانه مسیرهای هوایی میان منطقه‌ای (اروپا، خاورمیانه، آسیا-پاسفیک) و عضویت یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران در هیئت مدیره شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، منطقه آسیا- پاسفیک، عضویت نماینده شرکت یادشده در هیئت رئیسه کمیته تدوین دستورالعمل‎های آموزشی تجسس و نجات ICAO/IMO و دعوت رسمی وزیر حمل‌ونقل اروپا در سال ۲۰۱۶ برای عضویت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در توافق‌نامه مدیریت یکپارچه هوایی اروپا(SESAR) از آن جمله‌ هستند.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.