هاوال به دنبال خرید جیپ

|
0 دیدگاه

شرکت گریت وال، تولیدکننده خودروهای برند هاوال، برای خرید برند جیپ از فیات کرایسلر اعلام تمایل کرد تا به این ترتیب بتواند عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور در جهان را از آن خود کند.

 به نقل از عصر خودرو، بر اساس اعلام China Autoweb، شرکت گریت وال که در ایران بیش از هر چیز با برند هاوال به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌هایش شناخته می‌شود قصد دارد در مذاکره با فیات کرایسلر، برند جیپ را خریداری کند.

هاوال هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای شاسی‌بلند و کراس‎‌اوور در کشور چین است و در صورت خرید جیپ می تواند عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این کلاس از خودروها را در جهان از آن خود کند.

این مطلب در حالی منتشر می‌شود که فیات کرایسلر چندی پیش اعلام کرده بود تمایل دارد بعضی از برندهایش از جمله مازراتی و آلفارومئو را از این مجموعه جدا کند و به این ترتیب شاید مذاکره بر سر فروش جیپ به گریت وال برای این مجموعه امری منطقی به نظر برسد.

مدیرعامل گریت وال، Wang Fengying, که از سوی مجله فورچیون عنوان هفتمین زن قدرتمند آسیا را به دست آورده است در این زمینه گفته این شرکت تمایل به خرید جیپ دارد و برای آغاز مذاکرات در این زمینه با فیات کرایسلر در تماس است.

البته در مقال فیات کرایسلر مذاکره مستقیم با گریت وال را تایید نکرده است هرچند در زمینه عدم تمایل برای فروش جیپ نیز صحبتی نکرده تا به این ترتیب نشان دهد پرونده فروش این برند همچنان باز است. سخنگوی گریت وال در گفت و گویی در این زمینه گفته این شرکت به‌طور غیرمستقیم تمایل خود برای خرید جیپ را به فیات کرایسلر اعلام کرده است ولی هنوز به‌صورت رسمی درخواست ملاقات با هیات مدیره این شرکت را مطرح نکرده است.

چرا گریت وال (هاوال) تمایل به خرید جیپ دارد؟

پاسخ این پرسش چندان دشوار نیست. از یک‌سو برند جیپ نامی شناخته شده در سرتاسر جهان است و هرچند بخش قابل توجهی از فروش این خودرو در آمریکا است اما نام جیپ در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است. از سوی دیگر جیپ یکی از سودآورترین بخش‌های فیات کرایسلر و به‌طور دقیق سودآورترین بخش این شرکت است و مانند نگینی بر تاج فیات کرایسلر می‌درخشد و بی‌دلیل نیست گریت وال(هاوال) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به دنبال خرید آن باشد. هرچند به دلیل ساختار مشترک بخش‌های مختلف کرایسلر در آمریکا، تفکیک دقیق ارزش برند جیپ بسیار دشوار است اما یک تحلیل‌گر در موسسه مورگان استنلی ارزش این برند را ۳۳٫۵ میلیارد دلار برآورد کرده است که بیش از ارزش کل سایر برندهای این مجموعه در آمریکا است.

جیپ در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. آمار روش این شرکت در سال ۲۰۰۸ در سرتاسر جهان ۵۰۰ هزار دستگاه بود که این رقم در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) به ۱٫۴۱ میلیون دستگاه رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در سال ۲۰۱۸ آمار فروش آن به ۲ میلیون دستگاه برسد. جیپ امروزه جهانی‌تر از گذشته است و یک‌سوم فروش آن در خارج از خاک آمریکا است و به‌طور مشخص در برزیل، هند و چین وضعیت بسیار خوبی دارد. به‌علاوه در سال‌های اخیر سیاست‌های تولید در بازارهای هدف برای این شرکت اجرا شده و به همین دلیل سطح فروش افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با افزوده شدن محصولات لوکس‌تر به خط تولید، این روند همچنان صعودی باشد.

گریت وال و هاوال در بازارهای بین‌المللی

گریت وال هرچند شرکت چینی است اما در سال‌های اخیر برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در بازارهای جهانی داشته است و هم‌اکنون نیز دو مرکز تحقیق و توسعه در خاک آمریکا دارد چراکه می‌خواهد با طراحی خودرویی مطابق میل خریداران آمریکایی، وارد این بازار شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، برند هاوال از این مجموعه کاندید اول ورود به بازار آمریکا است. هاوال دانش و تجربه بسیار زیادی در زمینه تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور دارد و با افزودن برند جیپ به این مجموعه، به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور تبدیل خواهد شد.

0 پسندیده شده
روزنامه آسیا اپراتور دوم
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.