اقتصادویژه ها

نوید به تولید رسیدن فاز ۱۴ پارس جنوبی در زمستان ۹۶

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از لوله گذاری دومین و آخرین خط دریایی این طرح به طول ۱۰۹ کیلومتر خبر داد و گفت: عملیات لوله گذاری دومین و آخرین خط ۳۲ اینچ و ۴.۵ اینچ MEG دریایی این طرح، نیمه اول مهرماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

«حمیدرضا مسعودی» مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات لوله گذاری خط اول ۳۲ اینچ انتقال گاز ترش و ۴٫۵ اینچ MEG دریایی این طرح به طول ۱۰۳ کیلومتر در مردادماه امسال، اظهار داشت: پیشرفت عملیات لوله گذاری خط دوم ۳۲ اینچ انتقال گاز ترش و ۴/۵ اینچ MEG به ۸۸ کیلومتر رسیده و در نیمه اول مهرماه امسال به پایان می رسد.

به گفته وی اتصال سکوهای اقماری (۱۴C و ۱۴D ) به سکوهای اصلی (۱۴A و ۱۴B ) این طرح از طریق دو خط لوله ۱۸ اینچ میانی جمعا به طول ۱۶ کیلومتر ، اواسط تیرماه امسال و در مدت کمتر از ۲۰ روز به پایان رسیده است.

مسعودی افزود: به این ترتیب با اتمام خط لوله دوم فاز ۱۴ پارس جنوبی ، لوله گذاری تمامی خطوط لوله بخش فراساحل این طرح جمعاً به طول ۲۲۷ کیلومتر در تاریخ ذکر شده به پایان می رسد.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی از اتمام عملیات حفاری ۲۲ حلقه چاه سکوهای ۱۴A و ۱۴C خبر داد و اعلام کرد : عملیات تکمیلی حفاری چاه های سکوی ۱۴A که هم اکنون در دست اجرا می باشد، گام مهمی در امکان تولید از موقعیت فاز ۱۴ در میدان مشترک و نصب عرشه و عملیات راه اندازی این سکو خواهد بود.

مسعودی افزود: برای انجام این عملیات، لوله های CRA مورد نیاز تامین شده و پیمانکار مربوطه کارهای تکمیلی ۱۱ حلقه چاه سکوی۱۴A را آغاز کرده است.

وی به عملیات تکمیلی سکوی ۱۴C اشاره و عنوان کرد: با تامین لوله های CRA سکوی ۱۴C، دکل حفاری در موقعیت چاه های این سکو مستقر شده و عملیات تکمیلی در این موقعیت نیز آغاز می شود.

مسعودی درباره عملیات تکمیلی خط لوله اول طرح توسعه فاز ۱۴ اظهار کرد: عملیات اتصال خط لوله به جکت سکو،FREE SPAN ، هایدروتست و آماده سازی بهره برداری از این خط طبق برنامه زمانبندی انجام می شود.

* برداشت گاز ترش غنی از سکوی ۱۴A تا اواسط زمستان امسال

مجری طرح فاز ۱۴، آماده سازی شرایط جهت انتقال گاز ترش تولیدی سکوی ۱۴A به پالایشگاه فاز ۱۲ را از دیگر برنامه های در حال اجرا اعلام کرد و گفت: به منظور انتقال این میزان گاز، احداث یک خط لوله رابط بین پالایشگاه های این دو فاز به طول ۵ کیلومتر در دستورکار قرار گرفته و عملیات اجرای آن هم با روند مناسبی در حال اجرا است.

به گفته این مقام مسئول، درحال حاضر با تلاش شبانه روزی کارفرما و پیمانکاران طرح، تکمیل زنجیره تولید در طرح توسعه فاز ۱۴ افزایش یافته و تلاش می شود تا با انجام تعهدات مورد نظر طبق برنامه زمانبندی و ضمن رعایت دستورالعمل های HSE ، تا اواسط زمستان امسال برداشت گاز ترش غنی از سکوی ۱۴A آغاز شود.

مسعودی درباره وضعیت ساخت سکوهای اصلی فاز ۱۴ گفت: در حال حاضر کار ساخت سکوی ۱۴A به همراه دیگر سکوی اصلی این طرح (۱۴B) در یارد صنعتی شرکت ایزوایکو در بندرعباس در حال پیگیری است . بطوری که سکوی ۱۴A با ٩٣ درصد پیشرفت مراحل پایانی ساخت را پشت سر گذاشته و پیمانکار مشغول فعالیت های پیش راه اندازی و راه اندازی این سکو است.

وی پیش بینی کرد که این سکو تا پایان دی ماه سال جاری در موقعیت خود در میدان مشترک نصب شود. ضمن آنکه به گفته وی سکوی ۱۴B، دومین سکوی اصلی این طرح هم با پیشرفت ۸۰ درصد درحال ساخت است.

مجری فاز ۱۴ درباره وضعیت ساخت دو سکوی اقماری این طرح اظهار کرد: سکوهای ۱۴D و ۱۴C این طرح ، به ترتیب ۱۸ مردادماه و پنجم دی ماه سال گذشته در موقعیت سکوهای اقماری فازهای ۱۷و ۱۸ نصب و دو سکوی جایگزین در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به این طرح واگذار شد، که هم اکنون با پیشرفت حدود ۷۲ درصد و با روند بسیار مناسبی در حال ساخت می باشند.

مسعودی گفت: مطابق برنامه تعیین شده سکوی اقماری نخست (۱۴C) در بهمن ماه امسال آماده بارگیری از یارد صدرا جهت نصب در موقعیت خود در میدان مشترک پارس جنوبی خواهد شد.

* راه اندازی واحد یوتیلیتی پالایشگاه فاز ۱۴ تا اویل سال آینده

مسعودی افزایش تعداد نیروی انسانی در فاز ۱۴ را گامی ضروری و پیش شرط راه اندازی پالایشگاه این طرح اعلام کرد و افزود: خوشبختانه پیمانکاران فرعی بخش های مختلف پالایشگاه از جمله پست های اصلی و فرعی تامین برق، واحد ورودی گاز ترش، واحدهای یوتیلیتی، ردیف های شیرین سازی و فرآیندی، واحد تزریق گاز به شبکه سراسری و واحد بازیافت گوگرد انتخاب و فعالیت در این واحدها بطور جدی درحال انجام است.

وی با بیان اینکه کارفرما از آغاز اولویت دار شدن این طرح، رسیدن به نظام کاری منسجم و منظم و یکپارچه به منظور سرعت بخشی به روند توسعه را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: به همین منظور بر ایجاد “مسیر تولید اولیه ” (First Train Production) تاکید و برنامه ریزی لازم انجام شده و برای تحقق تولید اولیه از پالایشگاه، فعالیت های بیشتری بر روی این مسیر و توسعه واحدهای مورد نظر در بخش های جانبی و فرآیندی متمرکز شده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش یوتیلیتی، هر ۶ بویلر بخار در مرحله پیش راه اندازی قرار گرفته و واحد نیتروژن و کمپرسورهای هوا بطور کامل نصب و عملیات پیش راه اندازی آنها آغاز شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود واحد یوتیلیتی این طرح در سه ماهه اول سال آینده آماده راه اندازی گردد.

به گفته مسعودی مطابق مسیر تعیین شده، کالاهای مورد نیاز واحدها، ردیف های شیرین سازی واحدهای فرآیندی و سیستم ها و زیر سیستم های مورد نظری که باید در سرویس قرار گیرند شناسایی و در دستور تامین کالا توسط پیمانکار قرار گرفته است.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به ضرورت تامین آب مورد نیاز واحدهای جانبی پالایشگاه این فاز، از برنامه ریزی برای احداث واحد آب گیر مستقل در این فاز خبر داد و تصریح کرد: مطابق برنامه پیشین، تامین آب فاز ۱۴ از طریق آب گیر مشترک با فازهای ۱۳ و ۲۴ تا ۲۲ صورت می گرفت که به منظورکاهش هزینه و زمان اجرای کار، ساخت آن به محل پالایشگاه فاز۱۴ تغییر و براساس برنامه جاری ، عملیات احداث آبگیر مستقل این فاز از اوایل خردادماه سال جاری اجرایی شده است.

نوشته های مشابه

بستن