اقتصاد

آخرین وضعیت نوسازی صنعت هوایی

با ورود هشتمین و نهمین هواپیمای برجامی به کشور در مجموع بیش از ۱۲۰۰ صندلی نو به ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه شده و برای ۵ هزار نفر اشتغالزایی شده است.

آمارها نشان می دهد که هر صندلی هواپیما برای بیش از ۴ نفر ایجاد اشتغال می کند، ضمن این که سفر با هواپیماهای نو در آرامش و آسایش سفرهای هوایی هموطنان در مسیرهای داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذار است.   هرچند که متوسط عمر ناوگان حمل و نقل هوایی کشور به بیش از ۲۳ سال رسیده است اما در بسیاری از کشورهای جهان به منظور صرفه جویی در هزینه ها، هواپیماها با عمر ۱۵ سال از رده خارج و با هواپیماهای جدید جایگزین می شوند.

هم اکنون ۱۶ شرکت هوایی در ایران دارای ۳۰۰ هواپیما هستند که حدود ۱۸۰ فروند آن عملیاتی است و شرکت های هوایی برای نگهداری این هواپیماهای فرسوده و از رده خارج، هزینه های بیشتری را متحمل می شوند.

صنعت هوانوردی ایران هم اکنون ۴۵ هزار صندلی در اختیار دارد که حدود ۳۰ هزار آن عملیاتی است و ۱۵ هزار صندلی آن به علت فرسودگی و زمینگیری عملا از رده خارج شده و بیشتر این هواپیماها به عنوان انبار قطعات یدکی مورد استفاده قرار می گیرد.

تمام شرکت های حمل ونقل هوایی موفق جهان در تلاشند برای کاهش هزینه ها و ارائه خدمات مناسب هوایی به مسافران با برنامه ریزی مناسب ناوگان هوایی خود را به صورت مستمر نوسازی کنند و شرکت های ایرانی نیز از این مساله مستثنی نیستند و باید به نوسازی ناوگان هوایی خود اهمیت ویژه ای قائل شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است: هر صندلی هواپیما به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۴ شغل ایجاد می‌کند، چون با اضافه شدن به ظرفیت جابه‌جایی مسافر، دفاتر فروش، فرودگاه‌ها و صنعت گردشگری و سایر بخش ها فعال‌تر خواهند شد و با توجه گستردگی ایران این تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

علی عابدزاده تصریح کرد: اگر قرار است که ما در اشتغالزایی جوانان موفقیتی داشته باشیم یکی از این حوزه‌ها صنعت حمل و نقل هوایی است که می تواند جوانان بیشتری را به خود جذب کند.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه همزمان با سفر دکتر حسن روحانی اواخر سال ۹۴ به پاریس، پیش قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس در فرانسه بین ایرباس و ایران ایر منعقد شد.

با امضای نهایی قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما در تهران نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده اواخر دی ماه ۹۵ و پس از آن یک فروند هواپیمای ۳۳۰ در اسفند ماه و یک فروند دیگر در اوایل فروردین ماه سال ۹۶ وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پروازهای خود را آغاز کنند.

همزمان با امضای این قرارداد ایران ایر قرارداد دیگری را با شرکت بوئینگ امریکا در تهران منعقد کرد تا از این شرکت نیز ۸۰ فروند هواپیما خریداری کند که اولین فروند آن در سال ۲۰۱۸ به ایران ایر تحویل خواهد شد.

در سومین قراردادی که ایران ایر با شرکت ای. تی. آر زیر مجموعه ایرباس منعقد کرد قرار است از این شرکت ۲۰ فروند هواپیمای ۷۲ نفره خریداری شود و با ورود ۶ فروند آن به ناوگان هوایی ایران ایر هم اکنون این هواپیماها پروازهای عملیاتی خود را در بین فرودگاه های کم برخوردار آغاز کرده اند.

پس از شرکت هواپیمایی ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان نیز قرارداد خرید ( ۳۰ + ۳۰ ) فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را امضا کرد و طبق قراردادی که به امضا رسیده شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیما باید مبلغ سه میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت کند که ۵ درصد آن را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد دیگر از طریق فایناس خارجی تامین خواهد شد.

قرار است تحویل نخستین هواپیما بوئینگ ۷۳۷ مکس به شرکت هوایی آسمان در سال ۲۰۲۲ آغاز شود و ظرف ۲ سال بوئینگ باید همه این ۳۰ فروند هوایپما را به شرکت آسمان تحویل دهد.

در اقدامی دیگر در اوایل تیرماه ۹۶، شرکت هواپیمایی قشم ایر در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی پاریس، پیش قرارداد خرید ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را با شرکت بوئینگ امضا کرد و پس از آن شرکت هوایی ایران ایرتور نیز در این نمایشگاه موفق شد تا تفام نامه خرید ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس از خانواده ۳۲۰ را به مبلغ ۴٫۵ میلیارد یورو با شرکت ایرباس به امضا برساند.

با ورود این هواپیماها به کشور( ۲۶۰ فروند ) در مجموع از محل خرید این ناوگان هوایی بیش از ۶۰ هزار صندلی هوایی وارد صنعت هوانوردی ایران می شود که با اشتغالزایی بیش از ۲۴۰ هزار نفری، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سطح بین المللی در صنعت هوانوردی بیش از پیش تقویت می شود.

در مجموع با ورود ۲۰۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران ایر بیش از ۵۰ هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه می شود و به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با این قراردادها بیش از ۲۰ هزار شغل فقط در صنعت هوانوردی در امورفنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد می شود و ده ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در زمینه‌های بازرگانی، گردشگری و امور وابسته به آنها و همچنین خدمات متعدد حمل ‌و نقلی در مبدا و مقصد شکل می گیرد.

وی افزود: در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری های جدید و هماهنگی مقررات رگولاتوری گنجانده شده است.

وی تاکید کرد: مبنای کار ما در ارتباط با استفاده از ظرفیت های ایران، افزایش قدرت و رقابت پذیری در صنعت هوانوردی است تا بتوانیم سهم کشورمان در صنعت حمل و نقل منطقه و جهان را پس بگیریم و این نشاندهنده عزم جدی ما برای نوسازی ناوگان هوایی ایران است.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: قرارداد بوئینگ منجر به اشتغالزایی بیش از هشت هزار نفری در صنعت هوانوردی کشور از جمله در مشاغلی چون فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات خواهد شد و افزون بر این ده ها هزار شغل غیرمستقیم در مبدا و مقصد و در شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در شاهراه شرق – غرب و شمال – جنوب در کره زمین قرار دارد و باید از این مزیت نسبی جغرافیایی خود در جهان به نحوه احسن استفاده کند، لذا با ورود ناوگان هوایی جدید و افزایش قدرت رقابت پذیری، ایران به دنبال باز پس گیری جایگاه صنعت هوانوردی خود از رقبای منطقه ای خود است.

بدون شک فعالیت‌های زیربنایی عمدتا اشتغالزا بوده و با توسعه بخش زیربنایی در کشور زمینه برای شغل‌های بیشتری فراهم می شود به گونه‌ای که برخی از کارشناسان معتقد هستند که با خرید یک فروند هواپیما حدود صد شغل به صورت مستقیم در این بخش زیربنایی ایجاد و به تبع آن شغل‌های فراوانی در زمینه فعالیت‌های گردشگری و خدماتی فراهم می کند.

کارشناسان صنعت حمل و نقل اعتقاد دارند که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه برای گسترش حمل و نقل هوایی، ریلی ، دریایی و زمینی باید اقدامات گسترده ای انجام شود.

نوسازی ناوگان هوایی علاوه بر ایجاد آرامش بیشتر مسافران از بروز بازار سیاه بلیت که در نتیجه کمبود هواپیما و محدودیت های پروازی به خصوص در برخی از روزهای سال به وجود می آید به تدریج برطرف خواهد کرد.

از طرفی با ورود ناوگان هوایی مدرن به کشور میزان تاخیر پروازهای هوایی به حداقل کاهش خواهد یافت تا مسافران صنعت حمل و نقل هوایی با برنامه ریزی دقیق با آرامش بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام دهند.

آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان می دهد در پنج ماه نخست سال جاری به طور میانگین بیش از ۴۶٫۵ درصد پروازهای هوایی کشور در مسیرهای داخلی با تاخیر انجام شده است و یکی از عمده دلایل آن فرسودگی ناوگان هوایی کشور است.

هرچند که افزایش عمر ناوگان هوایی در تاخیر پروازها تاثیرگذار است، اما تاکنون شرکت های هوایی نسبت به رفع این معضل و حتی رعایت حقوق مسافران هوایی هیچ اقدامی انجام نداده اند و به نوعی تاخیر در این شرکت ها نهادینه شده است.

 تاخیر پروازها در مرداد ماه ۹۶

براساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در مرداد ماه سال جاری ۶ هزار و ۱۶۰ پرواز در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام شده که بیش از ۴۸ درصد آن با تاخیر بوده است.

در این ماه از ۵۶ هزار و ۱۶۰ پرواز هوایی در مسیرهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران ۳ هزار و ۱۶۱ پرواز آن به موقع انجام شده و ۲ هزار و ۹۹۹ پرواز با تاخیر مهرآباد را به مقصد خود ترک کرده اند.

بررسی آمارهای مربوط به تاخیر پروازهای ۱۶ شرکت هوایی از مهرآباد تهران نشان می دهد ۶۱ درصد پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس ، ۵۷ درصد پروازهای شرکت هوایی آسمان و نفت با تاخیر انجام شده است.

در این ماه شرکت های هوایی کاسپین و آتا پروازهای خود را با ۵۰ درصد تاخیر و شرکت هوایی ساها نیز ۴۱ درصد پروازهای خود را با تاخیر انجام داده است. ضمن این که ۴۰ درصد پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از مهرآباد در مسیرهای داخلی تاخیر داشته است.

در مرداد ماه امسال شرکت هواپیمایی آسمان با ۹۵۷ مورد بیشترین پرواز را در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام داد که ۴۰۹ پرواز آن به موقع و ۵۴۸ پرواز با تاخیر صورت گرفته است.

همچنین در این ماه تعداد پروازهای هوایی شرکت هواپیمای ماهان از فرودگاه مهرآباد ۷۸۵ مورد بود که ۴۷۶ پرواز آن به موقع و ۳۰۹ پرواز آن با تاخیر از مهرآباد انجام شده است.

در مدت یاد شده شرکت هوایی آتا ایر موفق شد ۵۸۳ پرواز را از مهرآباد انجام دهد که ۲۹۳ مورد آن به موقع و ۲۹۰ مورد آن با تاخیر بوده و شرکت هوایی ایران ایر نیز در این ماه ۶۲۹ پرواز انجام داد که ۲۷۷ پرواز آن به موقع و ۳۵۲ مورد آن با تاخیر همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، در مرداد ماه امسال شرکت هوایی زاگرس ایر در مجموع ۶۰۷ پرواز را از طریق مهرآباد انجام داد که ۲۳۵ مورد آن به موقع و ۳۷۲ مورد آن با تاخیر بوده ضمن این که شرکت هوایی کاسپین در این ماه ۴۸۶ پرواز از مهرآباد داشته که ۲۴۳ مورد آن به موقع و ۲۴۳ پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

شرکت هوایی کیش ایر در مرداد ماه امسال در مجموع ۴۶۴ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۲۵۲ مورد آن به موقع و ۲۱۲ مورد آن با تاخیر بوده است. در این ماه شرکت هوایی قشم ایر نیز در مجموع ۴۵۷ پرواز از طریق مهرآباد انجام داد که ۲۹۸ مورد آن به موقع و ۱۵۹ پرواز آن با تاخیر به مقاصد خود پرواز کردند.

هواپیمایی تابان نیز در این ماه ۳۸۲ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۱۹۴ مورد آن به موقع و ۱۸۸ پرواز آن با تاخیر بوده و شرکت هوایی ایران ایرتور در این ماه ۲۴۸ پرواز انجام داد که ۱۶۴ مورد آن به موقع و ۸۴ مورد آن با تاخیر بوده است.

در مرداد ماه امسال شرکت هوایی نفت ایر ۱۹۶ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۸۵ مورد آن به موقع و ۱۱۱پرواز آن با تاخیر بوده و شرکت هوایی معراج ایر نیز در این ماه از مهرآباد ۷۷ پرواز انجام داد که ۶۶ مورد آن به موقع و ۱۲ پرواز آن مهرآباد را با تاخیر ترک کرده است.

در پنجمین ماه سال جاری شرکت جدید هوایی سپهران، در مجموع ۱۶۴ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۹۹ مورد آن به موقع و ۶۵ پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

در این ماه شرکت اترک ایر در مجموع ۵۶ پرواز از مهرآباد داشته که ۳۲ مورد آن به موقع و ۲۴ مورد آن با تاخیر انجام شده و شرکت هوایی ساها در این ماه ۶۴ پرواز در مسیرهای داخلی انجام داد که ۳۵ مورد آن به موقع و ۲۹ مورد آن با تاخیر انجام شده است.

در این ماه شرکت هوایی پویا ایر در مجموع توانست ۵ پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دهد که ۳ پرواز آن به موقع انجام شده و ۲ مورد آن با تاخیر فرودگاه مهرآباد را ترک کرده است.

هزینه استفاده از حمل و نقل هوایی در ایران بالا است و وزارت راه و شهرسازی و دولت تدبیر و امید برای کاهش قیمت ها و همچنین بالا بردن کیفیت خدمات هوایی به دنبال نوسازی ناوگان هوایی است تا ضمن ارتقا جایگاه ایران در منطقه شاهد رونق کسب و کار در این بخش زیربنایی و اشتغالزایی کشور باشیم.

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن