اقتصادصنعت و تجارتویژه ها

ایران خودروسازان چینی را تهدید کرد

یا داخلی سازی یا افزایش تعرفه

محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میزان داخلی‌سازی در خودروهای چینی در سال ۹۷ باید به ۴۰ درصد برسد، گفت: اگر خودروسازان این موضوع را رعایت نکنند، مشمول پرداخت تعرفه کامل خواهند شد.

وی از سیاست جدید وزارت صنعت برای خودروسازان چینی در افزایش سطح داخلی‌سازی و فروش خودروها در سال آینده خبر داد و گفت: تعدادی از واحدهای تولیدی در صنعت خودرو با خودروسازان چینی، در تیراژهای نسبتا پایین، همکاری می‌کنند که البته سرمایه‌گذاری مشترکی نیز در برخی از واحدها صورت گرفته که به نسبت ۵۱ و ۴۹، کار با مشارکت طرف ایرانی در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در عین حال، وزارت صنعت اهدافی را در رابطه با توسعه پلت‌فرم و ساخت داخل با درصد بالا برای خودروسازان چینی، در نظر گرفته که هنوز برآورده نشده است. این در حالی است که یکی از خودروسازان داخلی، اکنون برنامه‌ریزی کرده‌اند که برای سال آینده، تولید خود را از سقف ۴۵ تا ۵۰ هزار دستگاه فعلی، به بالای ۸۰ هزار دستگاه برساند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، مجموعه سیاست‌هایی را برای این خودروسازان طراحی کرده است، تصریح کرد: قرار بر این است که با توسعه تولید تا سقف ۸۰ هزار دستگاه، خطوط بدنه و رنگ در مجموعه شرکت ایرانی، راه‌اندازی شود و کار استفاده از قطعه‌سازان داخلی، رونق گیرد؛ ولیکن وزارت صنعت آنها را مکلف کرده تا در سال جاری، ۳۰ درصد داخلی‌سازی قطعات را دنبال کنند و در سال آینده هم، این رقم را به ۴۰ درصد ساخت داخل برسانند.

صالحی‌نیا ادامه داد: در این زمینه وزارت صنعت ورود خواهد کرد و اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را به ۴۰ درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد. این در شرایطی است که اکنون، تعرفه واردات خودروهای چینی، در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از ۲۰ درصد، معادل خودروی کامل است، اما اگر داخلی‌سازی تا ۳۰ درصد انجام شود، مشمول دریافت مزیت ۵ درصدی می‌شوند؛ اما اگر در سال آینده، میزان داخلی‌سازی تا ۳۰ درصد باشد، خودروساز باید تعرفه کامل خودرو را بپردازد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن