سبک زندگی

آیا واژه‌ها روی وضعیت روانی ما واقعا اثر می‌گذارند؟!

هر چند وقت یک بار به فردی دیگر می‌گویید که استرس دارید؟ اگر شغلی دشوار، فرزندان در حال بزرگ شدن و برنامه  مهمی پیش رو دارید یا در محیطی زندگی می‌کنید که اتفاقات پشت سر هم و خیلی سریع روی می‌دهند، احتمالا حداقل هفته‌ای یک بار جمله‌ی “من استرس دارم” را بر زبان می‌آورید.

با این حال، با بیان این جمله ممکن است وضعیت استرس شما بدتر هم شود. سث سوئیرسکی (Seth Swirsky)، روان‌درمان‌گر بالینی، معتقد است که واژه‌ها به خودی خود می‌توانند روی وضعیت روانی ما اثرگذار باشند. او می‌گوید: با گفتن جمله‌ی من استرس دارم ممکن است مجموعه‌ای از مواد شیمیایی مانند اپی‌نفرین و کورتیزول در بدن و انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز ترشح شوند و در نتیجه فرد به طور کامل احساس استرس کند. در این حالت قلب ما تندتر می‌زند، تنفس ما سریع‌تر می‌شود، فشار خون‌مان بالا می‌رود، نمی‌توانیم متمرکز فکر کنیم و درون‌مان از ترس و اضطراب پر می‌شود.

بنابراین، به منظور کاهش احساسات و اثرات استرس باید زبان و تفکرمان را اصلاح کنیم. پراتیما ریچور(Pratima Raichur)، دکتر طب آیورودا (Ayurvedic) (یک سیستم درمانی باستانی در هند) معتقد است شما باید واژه‌های منفی را از دایره لغات خود حذف و آنها را با زبانی مثبت جایگزین کنید که این کار با تمرین تمرکز حواس به دست می‌آید. او می‌گوید رشد آگاهی از افکار و احساسات خود، شناسایی عادات، یافتن راه‌های مختلف برای از بین بردن افکار منفی و قدردان زندگی بودن در این راه به شما کمک فراوانی می‌کند. به مرور زمان، با این تمرین این تغییرات مثبت در خودآگاهی شما روی می‌دهد و در نهایت جایگزین افکار منفی و احساسات برآمده از آن می‌شود.

تمرکز حواس یک روش روان‌شناسی براساس تمرکز روی توجه فرد در زمان حال است که به تازگی بسیار محبوب شده است. با این روش بدون هیچ قضاوتی افکار منفی از ذهن فرد دور می‌شوند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن