اقتصادصنعت و تجارت

خودروهای زیر ۵۰ میلیون را از شمول قیمت گذاری خارج کنید

چند سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران معتقد است که جریان آنالیز قیمت قطعات در سال گذشته به چند دلیل مسکوت مانده است و بخشی از آن به شوک مثبت ورود پژو و رنو در صنعت خودرو باز می گردد که موجب گردیده که موضوع افزایش قیمت در سال گذشته منتفی شود.

فرهاد به نیا با اشاره به موضوع آنالیر قیمت قطعات در سال گذشته ،اظهار داشت : در سال گذشته به جهت مسائلی برخی تحولات سیاسی در کشور و شوک ورود شرکتهای خارجی ، خودروسازان پاسخی به درخواست انجمن ندادند و این مساله را منوط کرد به اینکه تا زمان تعیین تکلیف ، نمی تواند در این زمینه تصمیمی اتخاذ نماید.

وی با اشاره به اینکه قطعه سازان نزدیک ۳ سال است که هیچ گونه افزایش قیمتی را نداشته اند ، تصریح کرد : بر اساس اعلام شورای رقابت ، شرکتهای خودروساز در سال جاری ۵ تا ۷ درصد اجازه افزایش داشتند ولی آنچه که درخواست قطعه سازان بوده با عددی که شورای رقابت با خودروسازان  توافق کرده است،  اختلاف زیادی دارد.

به گفته وی هم اکنون قیمت برخی از مواد اولیه به طور میانگین ۴۵ تا ۷۵ درصد افزایش داشته است این در حالی است که نرخ ارز در سال جاری حدود ۲۴ درصد ونرخ دستمزد در سه سال اخیر به طور میانگین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش داشته است که در مجموع رقم بالایی می شود

وی اظهار داشت : در شرایط کنونی با توجه به هزینه های مختلف ، قطعه سازان نیازمند افزایش ۲۰ درصدی قیمت قطعات هستند.

وی گفت : باید قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان که جزء پر تیراژ ترین و پر فروش ترین خودروهای داخلی محسوب می شوند از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج شوند و یا مواد اولیه مورد نیاز واحدهای قطعه سازی قیمت گذاری شود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با اشاره درخواست مکرر این انجمن جهت برگزاری جلسه ای با شورای رقابت گفت : تاکنون جلسه تاثیر گذاری در این زمینه برگزار نشده است.

به نیا تاکید کرد : با دریافت اطلاعات قطعه سازان و دسته بندی آنها ، قطعا به سراغ کمیسیون صنایع ، اقتصادی ، سازمان گسترش و شورای رقابت خواهیم رفت تا حمایت و همراهی این بخش ها را در بخش قطعه سازی کشور و هزینه های وارد بر این صنعت را کسب کنیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن