اقتصادصنعت و تجارت

کسی منتظر خودروی ۲۰ میلیونی درایران نباشد

قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا گفت: به طور حتم دیگر امکان ندارد در ایران بتوان خودرویی با قیمت پراید تولید کرد.

جهرودی تصریح کرد: ما در سایپا پروژه‌ای را ادامه نخواهیم مگر آنکه عقلانیت و خرد مالی در آن وجود داشته باشد.

مدیرعامل سایپا در خصوص تولید پراید و قیمت خودروی جایگزین آن گفت:‌ در خصوص تولید این خودرو باید بگویم ما درگیر تولید خودرویی هستیم که مستقیم به اقشار آسیب‌پذیر ارتباط دارد. یک پراید ۲۰ میلیونی ۹ درصد ارزش افزوده و سه درصد عوارض دارد که هیچ کدام را دریافت نمی‌کنیم. من می‌توانم با جرات بگویم که در دنیا هیچ خودرویی با چنین قیمتی وجود ندارد.

مدیرعامل سایپا گفت:‌ تبدیل یک خودروی دنده‌ای به اتوماتیک حداقل پنج میلیون هزینه دارد. این در حالی است که اگر ما بخواهیم استانداردهای سازمان بازرسی را نیز ارتقا دهیم و کیفیت محصول را بالا ببریم باید هزینه‌ها را پوشش دهیم اما من اعلام می‌کنم که به طور حتم دیگر امکان ندارد در ایران بتوان خودرویی با قیمت پراید تولید کرد.

وی در خصوص بدهی این مجموعه به قطعه‌سازان گفت: ما طی یک ماه گذشته سعی کردیم این رقم را کاهش دهیم و با اخذ ۶۰۰ میلیارد تومان از یکی از صندوق ها و توزیع آن در شبکه قطعه‌سازی تا حدود زیادی توانستیم خود را به روز کنیم. ضمن آنکه نقدینگی روزانه خود را نیز ادامه دادیم.

وی ادامه داد: اولویت ما حمایت از شرکت‌های قطعه‌سازی ضعیف بود تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. ما اکنون با موعد ۱۲۰ روز، فعالیت خود را انجام می‌دهیم و در برخی از موارد آن را به ۹۰ روز نیز رساندیم.

جهرودی تصریح کرد: ما امروز رقبای وارد کننده‌ای داریم که از جیب شریک چینی خود فروش اقساطی انجام می‌دهند. متاسفانه زمانی که ما پول داشتیم و می‌توانستیم به سمت تولید بهتر برویم، تعلل کردیم. در نتیجه امروز مجبور هستیم یک سری اقدامات عاجل را انجام بدهیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “کسی منتظر خودروی ۲۰ میلیونی درایران نباشد”

  1. قدرت خرید ما در حد پراید هم نبود . حالا با توقف تولید . و با این قیمتها خرید خودرو برای یک عده شبیه رویا میشه .

بستن