صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
کد خبر: 2713
گزارشگر: 213
۱۰۱۹
۰
۰
۵
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

غنی‌سازی اورانیوم ایران بیش از تعهدات شده است

غنی‌سازی اورانیوم ایران بیش از تعهدات شده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران در حدی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA)،  به یک روزنامه اتریشی گفت: «ایرانی‌ها در حدی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده‌اند به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند و این میزان ماه به ماه در حال رشد است.»
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، به نشریه دی‌پرسه گفت که ایران در این مرحله به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت یک بمب هسته ای - با توجه به تعریف رسمی ناظر اتمی سازمان ملل - ندارد.
 
گروسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران چه مدت نیاز دارد تا سلاح هسته‌ای بسازد، و  لحظه شکست یا زمان برگشت‌ناپذیر در برنامه اتمی ایران چه وقت است، گفت: ما در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ما در مورد لحظه شکست صحبت نمی‌کنیم.
 
او‌ گفت که «ما به "اندازه قابل توجه" ماده، که همان حداقل مقدار اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی است، نگاه می‌کنیم. و ایران فعلا این "اندازه قابل توجه" را در اختیار ندارد.»
 
آژانس انرژی هسته‌ای «اندازه قابل توجه» را مقدار تقریبی مواد هسته‌ای تعریف می‌کند که با وجود آن، امکان تولید کلید انفجاری هسته‌ای را نمی‌توان منتفی دانست.
 
در آخرین گزارش سه ماهه‌ای که آژانس انرژی هسته ای منتشر کرد آمده است که ایران دو هزار و ۱۰۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که بسیار بالاتر از حد ۲۰۲.۸ کیلوگرمی است که در قرارداد سال ۲۰۱۵ متعهد به آن شده بود،  اما همچنان این اندازه از اورانیوم غنی شده قبل از توافق کمتر است. 
 
همچنین این اورانیوم تا چهار و نیم درصد غنی سازی شده است که بسیار کمتر از ۲۰ درصد غنی‌سازی قبل از قرارداد  و همچنین کمتر از ۹۰ درصد غنی‌سازی لازم برای مرحله تولید سلاح هسته‌ای  است./
https://www.asianews.ir/u/1MJ
اخبار مرتبط
نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف تغییر نظام طراحی شده است
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن شیوع ویروس کرونا و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران تاکید کرده است.
الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هرگز به این شکل نبوده است و ما آن را ادامه خواهیم داد.
وزیر دفاع اسرائیل گفته است که توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورش با دولت‌های عربی جبهه مبارزه علیه ایران را تقویت می‌کند.
دونالد ترامپ، در ویدیویی تازه و یک روز پس از رفتن به بیمارستان والتر رید به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در پیامی ویدئویی گفت که اکنون حال او بسیار بهتر است و به زودی بازمی‌گردد.
چند امام‌جمعه شهرهای مختلف کشور خواستار ناامن کردن زندگی بخشی از زنان ایرانی که به زعم آنان بدحجاب هستند، شدند.
بلومبرگ نوشت که دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید برای قطع اقتصاد ایران از جهان خارج و تحریم بیش از 12 بانک است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید