صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۱:۲۹
کد خبر: 3947
گزارشگر: 213
۱۱۹۷
۰
۰
۷
توافق جدید جمهوری‌خواهان سنا

جو بایدن نباید به برجام بازگردد!

جو بایدن نباید به برجام بازگردد!
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.

پایگاه خبری «جوییش اینسایدر» با اعلام این خبر نوشت برخی از این لوایح خواستار اعلام مخالفت دسته‌جمعی در کنگره با بازگشت به برجام شده و برخی دیگر، موضوع سد کردن کامل راه دولت بایدن برای برگشت به توافق هسته‌ای با ایران را دنبال می‌کند.

بنابر این گزارش، محتوای دسته‌ای دیگر از این لوایح، جلوگیری از کاهش تحریم‌ها علیه ایران است و قانون‌گذاران در بعضی دیگر از این لوایح حتی مسئله تشدید تحریم‌ها علیه ایران را پیش کشیده‌اند.

از میان هشت لایحه تازه، لایحه‌ سناتور جمهوری‌خواه، بیل هاگرتی، که در آن خواستار نظارت کنگره بر کاهش تحریم‌ها علیه ایران شده است از پشتیبانی ۲۷ سناتور برخوردار است.

مایکل مک‌کول، از نمایندگان جمهوری‌خواه پشتیبان لایحه هاگرتی، به خبرنگاران گفت که هدف از ارائه لایحه یادشده این است که مردم آمریکا هم بتوانند در مورد مسئله کاهش تحریم‌ها علیه ایران رأی و نظر بدهند.

او مدعی شد: «نمی‌خواهم دوباره ببینم در معرض دسیسه‌ها و اخاذی‌های تهران قرار گرفته‌ایم و تحریم‌ها را در ازای چیزی کوچک برچیده‌ایم».

اندی بار، نماینده جمهوری‌خواه که لایحه مربوط به مجبور کردن دولت بایدن به جلب نظر سنا در مورد هرگونه توافق جایگزین با ایران را ارائه کرده، نیز نظر مشابهی را بیان کرده است.

آقای بار گفت: «اگر دولت بایدن بخواهد امنیت ملی اسرائیل، یکی از بزرگترین متحدان ما را به خطر بیندازد، باید اول از کنگره عبور کند».

او در مورد گمانه‌زنی خود در زمینه احتمال «به خطر افتادن امنیت ملی اسرائیل» در دولت بایدن شواهدی ارائه نکرد.

لایحه‌ای دیگر که توسط سناتور جمهوری‌خواه، تام کاتن، ارائه شده و مخالف هر نوع کاهش تحریم علیه ایران تا زمانی است که «توافقی فراگیر» حاصل نشده، موفق به جمع‌آوری ۳۱ امضا شده است.

بنابر این گزارش، دو فقره دیگر از لوایح مربوط به ایران که در مجلس نمایندگان ارائه شده از پشتیبانی نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا برخوردارند.

یکی از این لوایح خواستار تحقیق در مورد امکان اِعمال تحریم‌های مضاعف علیه رهبران ایران است و لایحه دیگر بر درخواست ایرانی «دمکراتیک، سکولار و غیر هسته‌ای» تأکید کرده است.

پایگاه خبری جوییش اینسایدر می‌نویسد که برخی از این لایحه‌ها توجه کمی را در کنگره به خود جلب کرده‌اند و اما شماری دیگر از لوایح، از حمایت اعضای جمهوری‌خواه کنگره برخوردارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۹۷ خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، اما دولت جو بایدن برای بازگشت به این توافق اعلام آمادگی کرده است.

پیش از این نیز در روز ۱۹ اسفند، ۱۴۰ نماینده جمهوری‌خواه و دمکرات خواستار توافقی جامع و مانع با ایران شده بودند.

این نامه با ارائه «راهی میانه‌»، از دولت آمریکا خواسته است تا از طریق تحریم و دیپلماسی به دنبال یک توافق «جامع» با ایران باشد که «نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه برنامه موشکی بالستیک، تأمین مالی تروریسم و نقض حقوق بشر در ایران را نیز شامل شود»./
https://www.asianews.ir/u/25t
اخبار مرتبط
یک مقام ارشد دولت جو بایدن با تاکید بر اینکه دولت آمریکا «همین فردا» آماده توافق دوجانبه با ایران برای احیای برجام است، گفته است آمریکا دنبال این نیست که «دوباره بر سر برجام مذاکره کند».
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
امیر حاتمی، وزیر دفاع گفت: دستور مقام معظم رهبری دربارهٔ «با خاک یکسان کردن تل‌آویو و حیفا»، «تبدیل به طرح شده» و آمادهٔ اجرایی شدن است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که ارتش این کشور در حال به‌روز رسانی طرح‌های خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نقض تعهدات خود در چارچوب برجام به شدت ابراز نگرانی کرد.
گروهی از مقام‌های پیشین نظامی و امنیتی اسرائیلی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن هشدار در مورد پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، این اقدام را «تهدیدی وجودی برای این کشور یهودی‌نشین» دانستند که شعله‌ورکننده «رقابتی گسترده در زمینه تسلیحات هسته‌ای» در خاورمیانه خواهد شد.
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، با اشاره به شرایط دی ماه سال گذشته و حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق، هشدار داد که شرایط در این مقطع زمانی به گونه‌ای است که اگر درست اقدام نکنیم، ممکن است ما را به سمت جنگ سوق دهد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شامگاه جمعه به وقت محلی به ایران هشدار داد که مراقب باشد.
خبرگزاری‌ بلومبرگ و یک خبرنگار ارشد رویترز در گزارشی مدعی شدند به متن سندی دست یافته‌اند که آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای تصویب کنند.
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اعلامیه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای کشور به شدت اظهار نگرانی»کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید