صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
کد خبر: 4042
گزارشگر: 213
۱۰۲۵
۰
۰
۵
رئیس شورای رقابت خبر داد:

قیمت خودرو با وجود وعده گران نشدن افزایش یافت/تشریح جزئیات افزایش نرخ در بهار ۱۴۰۰

قیمت خودرو با وجود وعده گران نشدن افزایش یافت/تشریح جزئیات افزایش نرخ در بهار ۱۴۰۰
به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.

به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴ درصد را اعمال نکردیم اما در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می‌کنیم.

به گزارش آسیانیوز، رئیس شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ و عدم تغییر شش ماهه در قیمت خودروهای داخلی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که شش ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در قیمت‌گذاری همچنان تورم بخشی را مدنظر قرار می‌دهیم، گفت: اکنون برای تصمیم‌گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

 رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شش ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود؟ گفت: قطعا در این سه ماه افزایش قیمت خواهیم داشت. این نکته را باید بگویم سه ماه پایانی سال ۹۹ که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، تورم ۱۴ درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

به گفته رئیس شورای رقابت، اکنون قیمت خودرو در شش ماه پایانی سال ۹۹ بررسی می‌شود و با توجه به نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند، قیمت نهایی خودرو در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

این سخنان رئیس شورای رقابت درحالی ست که روز گذشته نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به تجارت‌نیوز گفته بود: با وجود شروع فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ اما هنوز خودرویی خرید و فروش نشده است. بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و پیش‌بینی می‌شود که امسال دیگر خودرو گران نشود.

این در حالی است که کارشناسان در اواخر سال گذشته بازار خودر رو را در برخی نظرگاههایشان این گونه پیش بینی کردند:

 سال آینده پیش‌بینی کلی حول محور رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها می‌چرخد و خبری از ثبات یا کاهش نیست. این پیش‌بینی از آن جهت است که قیمت کارخانه‌ای خودروها در ابتدای هر سال به طور طبیعی با رشد هزینه‌های عمومی مواجه می‌شود و در ادامه نیز نهادهای رگولاتوری (به طور خاص، شورای رقابت) با توجه به رشد هزینه‌های تولید، مجوز افزایش قیمت صادر می‌کنند. بنابراین آنچه در مورد قیمت کارخانه‌ای خودروها طی سال آینده محرز و قطعی خواهد بود، رشد قیمت است و تنها میزان و کندی و تندی روند آن، به طور دقیق مشخص نیست.

اینکه قیمت خودروهای داخلی در مبدأ، تا چه حد بالا خواهد رفت، به عوامل مختلفی مربوط می‌شود، از جمله سرنوشت توافق هسته‌ای، برجام و تحریم، رفتار بازار ارز، تغییرات احتمالی در شیوه نرخ‌گذاری و همچنین روند تولید. در حالت کلی، اگر طی سال آینده برجام احیا و تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، بازار ارز روندی نزولی را در قیمت به خود خواهد گرفت و به تبع آن، هزینه تولید خودروسازان نیز کاهش خواهد یافت. در نتیجه چنین اتفاقی، قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز با سرعت کمتری بالا می‌رود، چه آنکه شورای رقابت (مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل) با استناد به هزینه‌های تولید، در مورد قیمت خودروها تصمیم می‌گیرد. از آن سو اما به احتمال فراوان تغییراتی در شیوه نرخ‌گذاری خودروها طی سال آینده ایجاد خواهد شد که اثر قطعی آن، رشد قیمت حداقل در برخی خودروها است.

این اتفاق قرار است در قالب بسته وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر جهش تولید خودرو رخ بدهد، هرچند البته بعید نیست دولت با توجه به ماه‌های پایانی عمر خود، ریسک تغییر روش قیمت‌گذاری خودرو (آزادسازی قیمت برخی خودروها) را نپذیرد و رخ دادن این اتفاق به دولت بعد منتقل شود.
در کنار اینها اما بحث عرضه خودروهای داخلی در بورس نیز مطرح است، چه آنکه امکان دارد طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزامی شدن خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر در بورس کالا، تصویب و تایید شود. پیش‌بینی کلی از بورسی شدن خودروها نیز افزایش قیمت است، به نحوی که قیمت در بستر عرضه و تقاضا کشف خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/26T
اخبار مرتبط
سرنوشت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰، مهم‌ترین پرسش این روزهای سه گروه حاضر در بازار خودرو است. «سمت عرضه»، «واسطه‌ها و تقاضای غیرمصرفی» و همچنین «خریداران مصرفی خودرو» با توجه به تغییر سنتی سطح قیمت‌ها در ابتدای هر سال، اکنون به‌دنبال یک پیش‌بینی درباره شکل تغییر قیمت خودرو در سال جدید هستند. بررسی‌ها درباره عوامل اثرگذار بر بازار خودروی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد سه متغیر اصلی سمت و سوی قیمت را مشخص می‌کند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با رد احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید و رشد احتمالی و نسبی تقاضا، گفت: باید قبول کنیم افزایش قیمت خودرو ناشی از تقاضای کاذب و هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار بوده است و در چنین شرایطی حتی احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید نیز وجود ندارد.
نوسانات نرخ ارز از نیمه روز گذشته تاکنون سبب شده تا بر قیمت بسیاری از خودروهای تولید داخل افزوده شود.
به دنبال افزایش مجدد ارزش سهام تسلا در روز دوشنبه، ثروت بنیان‌گذار این خودروسازی، ایلان ماسک به حدود ۱۲۸ میلیارد دلار رسید و به جایگاه دومین فرد ثروتمند جهان را از آن خود کرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از تعطیلی نمایشگاه‌داران خودرو از شنبه خبر داد و گفت: با اعمال محدودیت‌های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس از شنبه نمایشگاه‌داران خودرو تعطیل هستند.
بازار خودرو از ابتدای هفته جاری متاثر از روند کاهشی قیمت ارز با کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در انواع مدل‌ها روبه‌رو شد البته فعالان این بازار روند کاهشی قیمت خودرو را ناشی از جو روانی بازار و متاثر از قیمت دلار عنوان می‌کنند. هم‌اکنون ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو دقیقه‌ای شده و فعالان بازار معتقدند هنوز جا برای کاهش بیشتر قیمت‌ها هم وجود دارد و حباب قیمتی در بازار خودرو نترکیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید