صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 4096
گزارشگر: 213
۱۲۹۹
۰
۰
۶
بازار قیمت خودرو داخلی در سال 99

افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال گذشته چقدر بود؟/تشریح جزئیات افزایش نرخ در بهار ۱۴۰۰

افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال گذشته چقدر بود؟/تشریح جزئیات افزایش نرخ در بهار ۱۴۰۰
طی یک سال گذشته بازار خودرو، روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته و مقایسه بعضی خودروهای پرمصرف از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها حکایت دارند.

خودروهای داخلی در سال ۹۹ چقدر گران شدند؟

 طی یک سال گذشته بازار خودرو، روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته و مقایسه بعضی خودروهای پرمصرف از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها حکایت دارند.

بعد از چند هفته ثبات قیمت خودروهای داخلی، برخی خبرها از افزایش قیمت بعضی خودرو های پرمصرف حکایت دارند.

روز گذشته، نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت که بازار خودرو به سخنان رئیس شورای رقابت واکنش نشان داد و تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده زیاد شد. احتمالا قیمت خودروهای داخلی هفته آینده روند افزایشی داشته باشد. به گفته او، در چهار روز گذشته قیمت خودروها نسبت به سال گذشته روند ثابتی داشته اما به یک باره قیمت برخی خودروهای ایرانی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شده است.

یک هفته قبل، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از افزایش قطعی قیمت خودرو در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد. او گفت در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴ درصد را اعمال نکردیم اما در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یک جا به قیمت خودرو اضافه می کنیم.

به گزارش آسیا نیوز به نقل از تجارت نیوز، این افزایش قیمت در حالی است که طی یک سال گذشته بازار خودرو، روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته و مقایسه بعضی خودروهای پرمصرف از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها حکایت دارند. در این گزارش به مقایسه قیمت خودرو در هفته اول زمستان ۹۸ با قیمت خودرو در هفته اول زمستان ۹۹ پرداختیم.

سمند ال ایکس

هفته اول اسفند ۹۸ :۹۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
هفته اول اسفند ۹۹ : ۱۸۳ میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۸۷ ٪

اگر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت سمند ال ایکس اضافه شود این خودرو به زودی به قیمت ۲۰۸ میلیون تومان می‌رسد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

هفته اول اسفند ۹۸ : ۱۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
هفته اول اسفند ۹۹ :۲۵۷ میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۱۰۸ ٪

اگر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ اضافه شود این خودرو باید به قیمت ۲۹۳ میلیون تومان برسد. عددی که واقعا در قیاس خودروهای خارجی مشابه بسیار زیاد و حتی گزاف است.

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس

هفته اول اسفند ۹۸ : ۱۰۸ میلیون و ۵۰۰هزار تومان
هفته اول اسفند ۹۹ : ۱۷۸ میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۶۴ ٪

گر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس اضافه شود این خودرو هم احتمالا باید به قیمت ۲۰۳ میلیون تومان برسد.

تیبا ۲

هفته اول اسفند ۹۸ : ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
هفته اول اسفند ۹۹ : ۱۲۵ میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۶۵ ٪

اگر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت تیبا۲ اضافه شود این خودرو به زودی به قیمت ۱۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

مزدا ۳

هفته اول اسفند ۹۸ : ۴۹۳میلیون تومان
هفته اول اسفند ۹۹ : ۹۰۰میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۸۳ ٪

کم کم باید به مزدا۳ یک میلیاردی سلام کنیم! اگر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت این خودرو اضافه شود مزدا ۳ حدود ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته است! با اضافه شدن تورم زمستان ۹۹ این اتومبیل محدوده یک میلیارد را هم رد می‌کند!

تندر ۹۰

هفته اول اسفند ۹۸ : ۱۸۰میلیون تومان
هفته اول اسفند ۹۹ : ۳۸۹میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۱۱۶ ٪

تندر ۹۰ جزو رکوردشکنان افزایش قیمت است. اگر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت تندر ۹۰ اضافه شود این خودرو به زودی از ۴۴۰ میلیون تومان هم عبور خواهد کرد.

پراید ۱۱۱

هفته اول اسفند ۹۸ : ۶۵میلیون تومان
هفته اول اسفند ۹۹ : ۱۲۷میلیون تومان
میزان افزایش قیمت: ۹۵ ٪

اگر سخنان رئیس شورای رقابت را ملاک قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که فقط ۱۴ درصد تورم زمستان ۹۹ به قیمت پراید ۱۱۱ اضافه شود.

تشریح جزئیات افزایش نرخ در بهار ۱۴۰۰

به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.
به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴ درصد را اعمال نکردیم اما در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می‌کنیم.

به گزارش آسیانیوز، رئیس شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ و عدم تغییر شش ماهه در قیمت خودروهای داخلی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که شش ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در قیمت‌گذاری همچنان تورم بخشی را مدنظر قرار می‌دهیم، گفت: اکنون برای تصمیم‌گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شش ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود؟ گفت: قطعا در این سه ماه افزایش قیمت خواهیم داشت. این نکته را باید بگویم سه ماه پایانی سال ۹۹ که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، تورم ۱۴ درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

به گفته رئیس شورای رقابت، اکنون قیمت خودرو در شش ماه پایانی سال ۹۹ بررسی می‌شود و با توجه به نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند، قیمت نهایی خودرو در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

این سخنان رئیس شورای رقابت درحالی ست که روز گذشته نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته بود: با وجود شروع فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ اما هنوز خودرویی خرید و فروش نشده است. بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و پیش‌بینی می‌شود که امسال دیگر خودرو گران نشود.

این در حالی است که کارشناسان در اواخر سال گذشته بازار خودر رو را در برخی نظرگاه هایشان این گونه پیش بینی کردند:

سال آینده پیش‌بینی کلی حول محور رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها می‌چرخد و خبری از ثبات یا کاهش نیست. این پیش‌بینی از آن جهت است که قیمت کارخانه‌ای خودروها در ابتدای هر سال به طور طبیعی با رشد هزینه‌های عمومی مواجه می‌شود و در ادامه نیز نهادهای رگولاتوری (به طور خاص، شورای رقابت) با توجه به رشد هزینه‌های تولید، مجوز افزایش قیمت صادر می‌کنند. بنابراین آنچه در مورد قیمت کارخانه‌ای خودروها طی سال آینده محرز و قطعی خواهد بود، رشد قیمت است و تنها میزان و کندی و تندی روند آن، به طور دقیق مشخص نیست.

اینکه قیمت خودروهای داخلی در مبدأ، تا چه حد بالا خواهد رفت، به عوامل مختلفی مربوط می‌شود، از جمله سرنوشت توافق هسته‌ای، برجام و تحریم، رفتار بازار ارز، تغییرات احتمالی در شیوه نرخ‌گذاری و همچنین روند تولید. در حالت کلی، اگر طی سال آینده برجام احیا و تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، بازار ارز روندی نزولی را در قیمت به خود خواهد گرفت و به تبع آن، هزینه تولید خودروسازان نیز کاهش خواهد یافت. در نتیجه چنین اتفاقی، قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز با سرعت کمتری بالا می‌رود، چه آنکه شورای رقابت (مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل) با استناد به هزینه‌های تولید، در مورد قیمت خودروها تصمیم می‌گیرد. از آن سو اما به احتمال فراوان تغییراتی در شیوه نرخ‌گذاری خودروها طی سال آینده ایجاد خواهد شد که اثر قطعی آن، رشد قیمت حداقل در برخی خودروها است./

https://www.asianews.ir/u/28o
اخبار مرتبط
رئیس شورای رقابت گفت: اینکه افراد دو خودروی متفاوت را از نظر قیمت مقایسه می‌کنند مسئله جالبی نیست زیرا اگر خودروی با قیمت اعلام شده نمی‌ارزد آن را خریداری نکنند و خودروی دیگری را بخرند.
به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.
پژو ۲۰۸ که بهترین خودروی شهری منتخب زنان شده، سال گذشته هم خودروی سال اروپا معرفی شده بود.
سرنوشت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰، مهم‌ترین پرسش این روزهای سه گروه حاضر در بازار خودرو است. «سمت عرضه»، «واسطه‌ها و تقاضای غیرمصرفی» و همچنین «خریداران مصرفی خودرو» با توجه به تغییر سنتی سطح قیمت‌ها در ابتدای هر سال، اکنون به‌دنبال یک پیش‌بینی درباره شکل تغییر قیمت خودرو در سال جدید هستند. بررسی‌ها درباره عوامل اثرگذار بر بازار خودروی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد سه متغیر اصلی سمت و سوی قیمت را مشخص می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید